Friday, April 8, 2016

PAC tidak mampu sucikan nama Najib dari skandal 1MDB

ULAS ISU

Pembentangan laporan mengenai 1MDB oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) di parlimen Khamis lepas tidak mudah menamatkan persoalan mengenai syarikat pelaburan strategi Kerajaan yang bermasalah itu. Persoalan skandal yang mengelilinginya tidak gampang dibuang. Ia seperti kekabu yang terkena air, tidak mudah untuk dianginkan semula.

Laporan itu dibahas hangat di Palimen kononnya secara terbuka dan adil. Apa diharap dengan pembentangan laporan yang disiapkan dalam tempoh setahun itu akan menghentikan tuduhan terhadap 1MDB amnya penglibatan Najib dalam skandal itu khususnya. Najib mahu "di"baptis"kan dengan laporan berkenaan.

Kenyataan salah seorang anggota PAC yang mengulas berdasarkan laporan PAC dibentangkan itu bahawa tidak ada kaitkan nama Najib dalam skandal itu diperbesar-besarkan dan dijadikan fokus utama oleh media PB. Walhal anggota dari oposisi itu hanya menyebut berpandukan apa yang dilaporkan sedangkan ada dokumen lain yang dikatakan disembunyikan.

Mungkin dalam dokumen lain yang tidak disertakan itu ada menyebut nama Najib? Salah satu dokumen yang tidak dikempilkan dalam laporan itu ialah laporan intrim Ketua Audit Negara dan juga laporan terakhir mengenai 1MDB. Begitu juga kegagalan atau keenganan PAC untuk memanggil sama pihak Bank Negara dan bekas CEO 1MDB Mohad Azem Abd Rahman dilihat suatu kecacatan laporan tersebut.

Bagi pihak Najib dan kerajaan serta partinya (Umno) mungkin berasa lega apabila Najib disahkan tidak terbabit dengan skandal yang didakwa ke atas 1MDB itu. Mereka akan memberi tahu rakyat dan menjadikan laporan PAC itu sebagai kitab suci (bukti) sahih bahawa Najib tidak terlibat. Pun begitu bagi pemimpin yang memahami mengenai isu itu dan macam mana laporan itu diperbuat, hanya menerima dimulut sahaja tetapi dalam hati.

Penerima BR1M dan one-off di kampung-kampung mungkin boleh menerima laporan itu seperti ikan lapam makan tahi di bawah pengkalan, sebab ia dicerita dalam tv dan surat khabar yang bagi mereka sumber itu sahih. Tetapi bagi rakyat, pegawai kerajaan, mahasiswa, pensiun dan cerdikpandai hanya tersenyum membaca laporan itu kerana mereka sudah arif mengenai bentuk eksploitasi dan penipuan yang mereka sendiri alami.

Pegawai kerajaan dan bekas pegawai kerajaan juga arif macam mana mereka menjadi "kuda hitam" oleh kuasa politik selama ini. Jadi laporan itu bukan mudah untuk mereka telan dan "mamoh" begitu sahaja.

Begitu juga bagi mereka (pemimpin) yang diberi upah dan "ufti" agar tidak menungkitkan isu itu, boleh tersenyum tetapi dalam hati tetap pedih. Mereka boleh mengatakan Najib baik, tetapi dalam masa sama juga akan mengatakan Najib juga jahat.

Sekiranya laporan PAC itu dapat memuaskan hati dan ia sebuah laporan yang akurat, sudah pasti tidak ada komentar terhadapnya. Apabila rumah sudah siap tetapi pahat terus berbunyi maknanya ada yang tidak lendik dan sempurna. Bukan niat pahat untuk mengkritik, tetapi pahat tahu mengenai seni dan hampir dengan proses pembinaan sebuah rumah.

Kini berbagai pihak mempertikaikan laporan PAC itu. Ulasan dari berbagai pihak, menunjukkan laporan PAC itu bukan memuktamadkan isu mengenai 1MDB. Ada juzu-juzu tertentu terus dipersoalkan. Misalnya mengenai kuasa Najib sebagai Pengerusi syarikat itu, yang boleh membuat arahan-arahan berhubung pengaliran wang ia menimbulkan keraguan macam mana Najib boleh dikatakan tidak terlibat dan dilepaskan begitu sahaja. Masakan sebagai pengerusi Najib hanya bersetuju tanpa membuat semakan?

Apakah sikap Najib dalam 1MDB sama seperti sikap Najib Razak di rumahnya yang boleh diarah menumbuk sambal?

Dan laporan itu tidak menyebut mereka memanggil beberapa pihak untuk disoal, termasuk PM selaku pengerusi juga menyebabkan kredibiliti laporan itu dipertikaikan. Kesimpulan mudahnya, laporan PAC mengenai 1MDB itu tidak akan memberhentikan pesepsi umum terhadap penglibatan Najib dalam skandal 1MDB yang membusukan nama negara di mata dunia itu.

Walhasilnya laporan PAC itu tidak menyelesaikan masalah. Najib tidak dapat menunjukkan kepada dunia dia sudah bersih dari dituduh terbabit dengan skandal melibat ratusan billion itu dengan laporan PAC itu. Laporan PAC itu hanya dimakan oleh golongan tertentu sahaja tetapi diketawa oleh golongan yang masak dengan maklumat. Laporan itu tidak lebih daripada formaliti yang perlu disiapkan untuk mengelakkan Malaysia dikatakan negara yang tidak bersistem dan jahil dengan prinsip-prinsip kenegaraaan.

Kedudukannya kini berhubung isu 1MDB samalah apa yang berlaku dengan kes pembunuhan kejam Altantuya Sharribuu. Walaupun tertuduh kes bunuh itu sudah didakwa dan dihukum, nanum persepsi umum bahawa kejadian itu ada sangkut paut dengan Najib gterus mengalir. Bila tersebut nama Altantuya pasti nama Najib juga disebut. Nah, begitulah nama Najib dengan 1MDB ia sangat sinonimas. [wm.kl.5:08 pm 08/04/16]


No comments: