Sunday, February 17, 2013

Duhai Melayu Belajar Dengan Dong Zong

RENUNGAN SENJA                                                                                                               

Najib Razak hari ini mencatat satu lagi sejarah baru sebagai perdana menteri pertama yang menghadiri majlis anjuran persatuan pendidikan dan budaya Cina, Dong Zong. Sebulan lepas Najib telah mencatat rekod sebagai perdana menteri Malaysia pertama yang menjejak kaki ke bumi Ghozzah.

Anwar di majlis Dong Zong.
Kehadiran Najib atau mana-mana pemimpin Melayu dalam majlis tegar kaum lain (rasis) termasuk majlis Thaipusam dan sebagainya merombak tradisi sebelum ini. Sebelum ini orang Melayu dan pemimpinnya agak 'seme' (malu-malu atau segan) untuk hadir ke majlis berkenaan. Namun hari ini atas nama anjakan 'transformasi' dan ledakan 'reformasi' ianya dilakukan tanpa segan dan 'seme mata' lagi.

Tidak dipastikan apakah kehadiran Najib itu memberi keuntungan politik kepadanya sekiranya kesediaannya mencemarkan duli itu bertujuan politik? 

Majlis anjuran Dong Zong itu diadakan sempena majlis sambutan Tahun Baru Cina. Najib juga ikut sama mengaul mee perpaduan (yee sang) dengan pemimpin Dong Zong termasuk pengerusinya Dr Yap Tian Sing. Katanya Najib tidak memberi apa-apa ucapan tetapi kehadiran itu sudah cukup bagi Dong Zong menjadikannya sebagai satu 'sejarah' dan perintis pembuka pintu lebih luas.

Najib bersama Chua Soi Lek di majlis Zong Dong.
Kalau Najib gembira kerana diberi sambutan oleh 5,000 orang, Dong Zong lebih gembira lagi daripada Najib. Lebih bermakna dari itu apabila ketua pembangkang yang disebut-sebut bakal menjadi perdana menteri Anwar Ibrahim juga turut sama hadir walaupun bukan serentak dan sama-sama memegang chop stick untuk menggaul mee.

Dong Zong sudah tentu gembira kerana mereka dapat bertemu dengan dua orang tokoh besar yang menjadi defacto di negara ini dalam satu majlis yang sama anjuran mereka. Kehadiran Najib - Anwar sangat bererti dan membawa signifiken tersendiri. Dalam bahasa bambastiknya Dong Zong berjaya memasukkan dua ekor jaguh ke dalam satu perkup.

Nasib baik presiden PAS Abdul Hadi Awang tidak diundang sama. Saya pasti kalau diundang Abdul Hadi juga akan mengangkat jubah dan hadir. Kalau Abdul Hadi juga turut sama hadir, Dong Zong berjaya memasukkan tiga jaguh Melayu ke dalam satu perkup busuk. Mursyidul Am PAS Nik Aziz terselamat kerana tatkala ini beliau masih di Makkah.

Kehadiran Najib, Anwar dan beberapa pemimpin lain itu memang menyeronokkan Dong Zong. NGO itu wajar bergembira dan merasakan mereka hebat kerana jarang dua tokoh besar yang berbeza ideologi politik dan kebetulan pula sedang merebut kerusi sama hadir dalam satu majlis. Kehadiran itu satu penghormatan buat mereka.

Kesediaan Najib dan Anwar hadir itu satu kejayaan dan sekaligus meletakkan Zong Dong sebagai NGO dihormati dan ada berwibawa. Ia jauh lebih baik dari Perkasa(m) dan juga Ngo beras jati. Kerja-kerja meletakkan pemimpin berterusan di antara satu sama lain seharusnya dilakukan oleh Perkasa(m), beras jati dan NGO Islam dan Melayu lain. Tetapi malang NGO Melayu dan bercirikan Islam lebih suka menjadi keldai perut labuh daripada memainkan peranan sebenar untuk menjaga kepentingan bersama - bangsa, agama dan negara.

Mungkin Dong Zong bercadang atau mahu melihat Anwar dan Najib sama-sama mengaul mee. Malangnya tidak terjadi mungkin kerana mereka memahami akan perseteruan 'mak anak' di antara kedua tokoh itu. Bagaimana pun Dong Zong sudah berpuas hati dan matlamat mereka tercapai apabila Najib mengatakan persetujuan untuk berjumpa Dong Zong secara rasmi selepas raya Cina ini.

Dong Zong adalah NGO yang menjaga kepentingan dan hak kaum Cina di negara ini. Ia tidak menampakkan kecenderongan politik kepada mana-mana pihak. Sekilas pandang ia ikhlas. Tetapi tidak dapat siapa menafikan yang Dong Zong memperjuangkan nilai-nilanya sendiri. Seperti mana yang dijelaskan di dalam surat jemputan ke atas Najib, Dong Zong menggariskan tiga isu utamanya.

Pertama, meminta kerajaan mengikhtiraf sijil peperiksaan bersepadu (UEC), membina lebih banyak sekolah bebas dan menyemak semula blue print pendidikan nasional. Inilah asas perjuangan Dong Zong yang tidak pernah dihentikan. Ketiga-tiga isu atau tuntutan ini sesuatu yang berat untuk dilaksanakan kerana ia boleh merosakkan dasar pendidikan negara.

Dong Zong tidak perlu dan mengharapkan Najib bercerita dan bercakap mengenai isu-isu atau tuntutan mereka. Tetapi apabila Najib memberi kesanggupan bersedia untuk berjumpa ia sudah satu kejayaan dan doa merek termakhbul. Selalunya pertemuan pertama akan diikuti dengan pertemuan kedua dan seterusnya akan disusuli dengan perundingan. Yang penting ialah pertemuan dan katajanji. Masa dan ketika diambil oleh Dong Zong untuk memulakan 'sesuatu yang baru' seperti mana kata timbalan pengerusi Dong Zong, Chow Sie Hon adalah tepat dan strategik.

Dong Zong tahu waktu ini Najib dan Anwar sedang merebut pengaruh untuk menang kemudian menjadi perdana menteri. Mereka tahu kedua tokoh ini sedang berpatah arang berkerat rotan. Kerana itu Dong Zong masuk celah (line) waktu ini. Baginya mereka, bukan soal siapa kalah dan siapa menang, yang penting kepentingan Dong Zong akan tercapai, kemenangan Dong Zong itu mustahak.

Setelah Najib memberi kesanggupan itu, Anwar juga akan memberi kesanggupan yang sama. Kalau Najib membawa buah tangan, Anwar juga akan boleh menjanjikan buah tangan. Najib dan Anwar sedang berlumba tawaran untuk orang Cina dan India di negara ini. Mereka dikejar oleh ombak nasfu politik sedhingga tidak mengenali lagi kepala naga di hadapan mereka.

Najib boleh terus memberi apa yang dikehendak kerana beliau memiliki kuasa. Manakala Anwar pula hanya boleh berjanji saja namun itu pun cukup kerana Dong Zong bijak membaca masa depan politik negara ini. Kalau Dong Zong memberi sesuatu baik kepada Anwar atau Najib mereka mengharapkan sesuatu imbuhan lain.

Di sinilah kebijaksanaan Dong Zong mengundang kedua pemimpin berkenaan. Kalau ini disebut perangkap, maka baik Najib dan Anwar tidak mengenali perangkap berkenaan. Atau pun kalau mereka menyedari ianya perangkap, tetapi mereka lupakannya juga, ternyatalah ianya dibuat demi kuasa. Inilah cara orang Melayu berpolitik meletakkan kepentingan diri dan puak lebih penting dari kepentingan-kepentingan asas negara yang lain.

Dalam isu Dong Zong ini baik Najib dan Anwar sepatut mengecualikan diri dan tidak menjadikan ia sebagai isu politik. Mereka harus sepakat dan understanding menolak untuk menjadi tetamu. Mereka harus sepakat dan sekata bahawa isu-isu dibangkit oleh Dong Zong hendaklah dibincang di luar  kerangka atau pun periode politik yang boleh memerangkap diri masing-masing.

Keadaan ini sungguh membimbangkan. Orang Cina menerusi berbagai helah dan muslihatnya mereka akan berusaha untuk memiliki apa saja yang mereka ingini tanpa bertungkus lumus atau berperang dengan mana-mana pihak. Cukup bagai mereka kekal sebagai kuasa pendesak dan menjadi bargaining power. Orang Cina hanya perlu menjadi kuda yang membunyikan suara untuk melihat orang Melayu lari bercemperaian.


Orang Melayu khasnya para pemimpin tahu akan implikasi ini. Atau pun kalau sudah tahu harus mencari jalan dan ikhtiar bagaimana untuk tidak terus terperangkap dalam jerat kumpulan-kumpulan seperti Dong Zong ini. Pada masa ini saya melihat kumpulan Hindraf juga berkecenderongan untuk menjadi seperti Dong Zong ini. Hindraf yang ditubuhkan oleh masyarakat India ini juga sedang memperjuangkan nasib diri kaum berkenaan. Sedar atau tidak, di negara kita ini ada dua kumpulan yang sedang memperjuangkan 'kemerdekaan' kaum mereka dari dalam negara yang sudah merdeka ini.

Sementara itu bangsa Melayu yang berbangga dengan proklamasi kemerdekaan mereka terdodoi dan asyik dengan ilusi dan nostalagia lampau kononnya mereka sudah merdeka, tamadun dan maju. Sebab terkhayalkan dengan ilusi dan sejarah proklomasi itulah menyebabkan bangsa Melayu kini sudah tidak mantap lagi dan pemimpin mereka pula terus bercelaru melayan hak dan permintaan orang lain lebih utama dari memikirkan nasib badan sendiri.

Duhai orang Melayu belajar hidup, belajar menutut hak dan belajar memperjuangkan kemerdekaan dalam negara merdeka seperti Dong Zong dan Hindraf itu. Sebenarnya orang Melayu juga tidak merdeka dalam sebuah negara yang telah merdeka ini. Mat... Mat mana lagi Mat Maslan lah, apa khabar sihat ke? Felda macam mana? [wm.kl. 6:43 pm 17/02/13]

2 comments:

ben said...


Mudah2an dalam keghairahan memancing undi dan kemenangan politik, kepentingan bangsa Melayu/Islam tidak akan tergadai ...

Pendirian Penerusi PAS, YB Hj Hadi - bahawa PAS bersedia meninggalkan PR jika kedudukan/perjuangan PAS tercabar jika terus kekal dalam PR - adalah pendirian yg amat berani.

ct maimon said...

Pendirian Penerusi PAS? bukan penerusi PAS, tapi Presiden PAS.