Saturday, June 30, 2012

Dewan Filharmonik Petronas Ditutup?

Susupan Pagi

Kemasukan bekas KSU Sidek Hassan ke menara berkembar KLCC sebagai pengerusi baru Petronas yang menimbulkan rasa kurang senang banyak pihak telah mencatat kelukaan pertama buat warga Petronas di  unit persembahan Petronas bila mana syarikat gergasi minyak yang enggan bayar royalti kepada Kelantan itu telah menutup unit persembahan berusia lebih 20 tahun.  

Ekoran penutupan itu menyebabkan 80 orang kaki tangan semuanya Melayu yang berkhimat sebagai penyubur kebudayaan negara di Petrons dengan mengadakan persembahan kebudayaan di luar negara dan sebagainya hilang mata pencarian. Walaupun mereka dibayar pampasan tetapi tindakan menutup "dewan kebudayaan" itu sesuatu yang melukakan.

Penutupan unit itu memberi gambaran yang Petrons dibawah pengurusan baru ini tidak peka dan prihatin kepada usaha memertabatkan kebudayaan negara. Selama ini unit kebudayaan itulah yang menonjolkan kebudayaan tradisi Melayu di seluruh dunia yang diusahakan oleh kakitangan unit berkenaan.

Penutupan itu juga menjadi persoalan untuk apa Petronas mewujudkan dewan Filharmonik Petronas bernilai ratusan juta sedangkan unit persembahan satu-satu unit penting untuk memperkenalkan kebudayaan tradisional secara profesional dikendalikan Petrons ditutup? Ini memelikkan?

Khabarnya kerja-kerja mengangkat barang dan segala peralatan persembahan digunakan unit berkenaan sekarang ini dipindah dan dibawa keluar.

Dalam pada itu apa juga memeningkan kepala dan menjadi persoalan di kalangan kaki tangan Petronas khasnya kenapa unit persembahan kebudayaan tradisi ditutup atau pun ditiadakan tetapi pihak atasan terus memberi peluang kepada persembahan kebudayaan luar yang tidak melambangkan citarasa dan budaya Melayu. Apakah di Petronas kini sudah ada ansir-ansir luar yang tidak menyukai kebudayaan Melayu tradisi dan cuba menyuburkan kebudayaan kuning?

Dalam pada itu selain unit persembahan ini ditutup ada beberapa unit lagi hendak ditutup termasuklah geleri Petrons. Penutupan ini dirancang sejak enam bulan lepas. Tetapi disebabkan timbul reaksi kurang enak dengan penutupan unit hiburan katanya penutupan gelari itu ditangguhkan.

Geleri ini sering kali mempamirkan lukisan pelukis tempatan dan juga luar negara. Dengan adanya geleri inilah para pelukis dapat menumpang hidup dan mendapat rezeki. Geleri Petronas antara geleri yang berprestaj dan sering mempamirkan lukisan-lukisan dari pelukis antarabangsa terkenal.

Boleh jadi juga Petronas terpaksa mengambil langkah berjimat cermat dengan menutup bahagian atau unit-unit tertentu al maklumlah hasil mainyak dan gas akhir-akhir relatif berkurangan. Atau boleh jadi juga wang yang dibelanjakan untuk hiburan dan kebajikan lain terpaksa ditarik kerana untuk dilambakkan ke dalam tabung-tabung pilihan raya Umno?

Sidak Hassan yang baru masuk pejabat dan dapat melihat permandangan Kuala Lumpur dari menara berkembar KLCC itu wajar menilai semula langkah ini. Paling penting jangan pula sampai beliau akan dilebelkan sebagai pengerusi yang anti budaya Melayu. Bersambung. [wm.kl.11:23 am 30/06/12]

No comments: