Thursday, February 9, 2012

Pandangan Sore

Apa Salahnya Kalau Salahuddin Calon MB Johor?

Politik penuh dengan spekulasi, prvokasi dan prediction. Ia juga dibumbui dengan impian dan cita-cita menggunung oleh para pemainnya. Ada kalanya ketiga-tiga elmen itu disengajakan untuk mendapat respons bagi melihat hakikat sesuatu apa yang dibayangkan itu. Spekulasi laksana umpan yang dilontar ke tengah lautan untuk melihat ikan apa yang berlegar di bawahnya.

Provokasi pula seperti api yang dicampak untuk menimbulkan atau membentuk sesuatu keadaan dengan tujuan tertentu. Mewujudkan sauasana agar ia boleh dimanfaatkan - mengambil kesempatan.

Prediction pula ialah ramalan mengenai sesuatu perkara. Ramalan ini juga merupakan idea dan menjadi jalan keluar apabila timbul keserabutan dalam keadaan-kedaan tertentu. Predection yang rasional boleh membantu menyelesaikan masalah yang buntu.

Banyak perkara yang mulanya hanya spekulasi, provokatif dan prediction tetapi berakhir dengan realiti. Atau pun gara-gara elemen itu ia mendedahkan maklumat sebenar yang terselindung selama ini. Spekulasi selalu menjadi tektik media massa apa lagi yang bekerja untuk mana-mana kuasa bagi mendapatkan maklumat ataupun memecahkan suasana.

Selain itu spekulasi juga bertindak sebagai rangsangan dan juga mengemukakan jalan keluar dari sesuatu masalah. Pendeknya spekulasi membawa dua pengertian baik dan tidak baik. Gara-gara bermula dengan spekulasi yang boleh menjadi bara yang membakar hangus suasana dan membentuk momentum baru.

Lantaran itu saya melihat adan elemen demikian mengenai spekulasi media masa berhubung kedudukan Naib Presiden Pas Salahuddin Ayub (foto) yang dikatakan akan dilantik menjadi MB Johor kalau Pakatan Rakyat menang. Mengapa tidak, hasil spekulasi itu menyebabkan para pemimpin Pas bersuara memikirkannya. Pemerhati politik juga mulai berfikir apakah layak atau mampu Sallahuddin memikul tanggungjawab besar itu.

Sebenarnya saya sendiri sudah lama memikirkan mengenai masa depan Salahuddin dalam politik tetapi tidak begitu tegal untuk membuat spekulasi berkenaan bagi mengelak timbul salah tanggap atau kurang selesa oleh Salahuddin sendiri.

Pernah seorang pemimpin Pas memberi cadangan kepada saya supaya menulis sambil menyarankan mana-mana pemimpin yang mencipta nama di luar kawasan hendaklah balik ke negeri asal. Mereka yang bertanding di negeri bukan negara asal mereka dianggap sebagai perantau politik.

Hujah itu ada logiknya. Katanya satu masa kita mengur-uarkan dan memberi tahu rakyat kita ada harapan besar untuk menawan sesuatu negeri, sedangkan kita sendiri tidak bersedia untuk pulang bergelanggang di tempat sendiri. Keadaan ini boleh mengelirukan dan konfiden rakyat akan berkurangan. Tetapi kalau kita sedia pulang bertungkus lumus dan rela kalah di bumi sendiri ia akan memberi rangsangan besar kepada rakyat.

Pemimpin Pas itu adalah bekas Pesuruhjaya Pas menuju langsung saranan itu kepada Salahuddin Ayub dan beberapa pemimpin yang berjaya meraih name tag sebagai wakil rakyat di Kelantan. Tingkahnya lagi macam mana kita hendak menyakinkan rakyat sedangkan kita sendiri berada di tempat orang.

Pendapat pemimpin itu sama dengan saya. Iya disokong oleh beberapa orang pemimpin yang kebetulan berada di tempat itu.

Justeru bila mana timbul cerita Salahuddin hendak dilantik menjadi MB Johor saya merasakan perkembangan itu sesuatu yang menarik. Cadangan atau remours itu menandakan Sallahddin sudah sampai ke tahap boleh menjadi MB. Dari sisi lain ia mulai memberi tanggungjawab kepada Salahuddin untuk mempersiapkan diri bagi mengapai impian politik lebih besar. Atau dalam konteks politik ia adalah ujian dan cabaran sebenar kepada beliau sebagai seorang ahli politik.

Dengan kedudukan sebagai Naib Presiden beliau sudah boleh mempersiapkan plan dan strategi macam mana untuk menawankan Johor. Sudah sampai masanya Salahuddin berfikir dan bertindak seperti Salahuddin Al Ayubi (Saladdin) yang menakluki Baitulmuqaddis untuk dia menakluki Johor dan meruntuhkan kekuasaan Umno.

Salahuddin tidak hanya perlu menumpang kasih di negeri orang yang mana orang akan sayangi kita selagi orang tidak mendapat cinta yang baru. Apa pun kita, bagaimana kuat tumpuan kita orang akan tetap menganggap kita adalah dagang politik.

Untuk mencipta empayar dan kuasa baru Pas di Johor Salahuddin boleh bergabung tenaga dan idea dengan pemimpin di Johor yang sedia ada. Dengan Pesuruhjaya Pas Johor Dr Mahfodz Mahamed bersama Mazlan Aliman dan lain-lain. Berdasarkan kepentingan dan perkembangan itu saya rasa tidak salah kalau Sallahddin digelar sebagai bakal MB Johor.

Salauddin sendiri tampaknya tidak menjadi masalah kalau beliau sudah tidak diberikan peluang untuk bertanding di Kubang Kerian. Beliu redha. Terdengar khabar ada formula dibuat calon luar hanya diberikan setakat dua penggal saja bertanding di Kelantan.

Ini bermakna Dr Mohd Hatta Ramli, Saifuddin Nasution Ismail masih ada ruang lagi untuk bertanding di Kelantan kerana mereka baru menang sepenggal. Manakala Nasharudin Mat Isa walaupun menang sekali saja di Bachok tetapi disebabkan sikapnya berjiwa kecil kemungkinan tidak akan diberi peluang untuk terus bertanding di Bachok. Kandati Pas Bachok masih mencari calon tetapi ia pasti tidak bekas timbalan presiden Pas itu.

Salahuddin malahan secara merendah diri katanya kalau dia aktif di Johor bukan bermakna dia ingin menjadi MB. "Soal jawatan tidak penting bagi saya, saya tidak mengejar jawatan yang penting kemenangan Pas," demikian ujarnya. Syabas dan tahniah Salahuddin itulah semangat yang kita mahui yang ada terselam di dalam diri orang yang hendak jadi pemimpin. Tidak mudah tersinggung dan senantiasa meletakkan keutamaan parti dan perjuangan di atas. Saya yakin orang seperti Salahudin tidak akan melemparkan timba upih dalam telaga walaupun dia sukar untuk menceduk air seperti sesetengah orang.

Apapun di sini saya ingin mengulangi apa yang pernah saya ucapkan bersabit dengan cadangan perpindahan Husam Musa (foto) dari state ke pusat seperti mana diura-urakan. Husam dikatakan akan dipindah ke Parlimen dalam pilihan raya akan datang dengan harapan diberikan jawatan lebih bermakna. Tindakan itu saya menyifatkan cuba menjanjikan ikan besar untuk Husam sedangkan kail belum dijatuh ke air lagi.

Begitu juga mengenai Salahuddin ini jangan menjanjikan ikan besar untuknya kerana dalam konteks Johor usah kail belum jatuh ke air, tangsi dan joran masih belum dibeli. Kini Salahudin sendiri nampaknya bertungkus lumus untuk membeli kail dan joran untuk memancing di sungai Johor.

Timbul juga kebimbangan dihati saya, Salahuddin nanti akan menjadi si Lebai Malang yang dicipta oleh Pas. Baik-baik senang di Kubang Kerian nanti mencari naas di Johor. Adalah terlalu sayang untuk Pas kehilangan seorang wakil rakyat seperti Salahuddin yang rajin dan beriltizam tinggi. Bagi rakyat Kelantan sendiri khususnya rakyat Kubang Kerian dan amnya Kelantan dapat melihat bagaimana Salahuddin mendokong aspirasi kepimpinan ulamak dan juga membangkitkan isu-isu untuk kepentingan Kelantan pada setiap kali parlimen bersidang.

Walau apa pun sekiranya Salahuddin terpaksa juga berpindah ke Johor saya doakan beliau sejahtera di sana. Beliau harus sedar dengan kedudukannya sebagai pemimpin layer ketiga dalam Pas selaku Naib Presiden nombor satu beliau menjadi penting dan begitu juga cabaran yang akan dihadapi dalam merealisasikan perjuangan Pas juga makin mencabar.

Sememangnya beliau layak untuk berdepan dengan Abdul Ghani Othman. Cuma sayang sedikit beliau lewat diberikan panji untuk dikibarkan di Johor. Kalau ini menjadi sedikit masalah inilah masalahnya. [wm.kl.6:30 pm 09/02/12]

No comments: