Thursday, February 16, 2012

Celoteh Murai 05/12

Mufti Pun Bercakap Berliku-liku

Pengubahan kata-kata Mutfi Perak Harussani Zakaria berhubung kunjungan Perdan Menteri Malaysia Najib Razak ke Batu Cave tidak sangat memeningkan kepala Murai. Murai cukup faham bagaimana warna kitab-kitab yang dibaca oleh mufti itu. Mungkin rakyat di bawah sana bingung dan merasa pelik kenapa seorang Mufti booleh bercakap dua cara dan berliku-liku macam sungai Perak,- mula-mula haram kemudian halal.

Sebelum ini Harussani berkata kunjungan Najib ke batu Cave dengan memakaian baju Kurta itu sebagai mengadai akidah dan kurafat. Dia juga kesal dengan tindakan Najib itu kerana sebelum ini sudah diberi nasihat tetapi tetap juga menghadiri perayaan Thaipusam.

Alasan Harussani kerana perayaan itu membabitkan agama. Tetapi alih-alih hari ini Murai rasa nak terberak pula bila mana Tok Peti itu kata kunjungan Najib itu tidak menyalahi akidah. Alasannya kerana Najib hanya terlibat dalam sudut-sudut budaya dan bukan agama.

Justifikasi Harussani dengan pengubahsuaian kata-kata itu kononnya beliau mendapat maklumat salah tentang kunjungan Najib itu. Tetapi apabila Najib menjelaskan, ia pergi untuk merayakan buaya dan tidak terlibat dengan memikul Kavadi, barang kali, maka dihalalkan dengan tiba-tiba.

Murai tidak hendak persoal dan kesal dengan cara Najib itu. Najib memang jahil bab-bab agama berbanding dengan Harussani. Najib boleh laku lebih dari itu pun. Lagipun Najib sangat mengharapkan sokongan India setelah Cina kini sudah lebih 90 peratus tolak Umno.

Dalam agama juga orang jahil melakukan sesuatu kesalahan boleh dimaaftkan kerana kejahilannya. Tetapi kalau tok alim, apa lagi tok peti bila ikut sama menjadi pandir dan jahil sesuatu yang sangat dikesali.

Yang celakanya di sini kenapa Harussani tidak menyiasat dulu pemergian Najib itu untuk apa dan tujuan apa sebelum memberi komen. Sepatut Harussani mendapat maklumat detail sebelum memberi komen. Kalau dia mengambil sikap berhati-hati sebelum memberi kenyataan dan mengulas ia tidak akan mengelirukan. Sepatutnya Harussani menelefon dan bertanya menteri agama terlebih dahulu sebelum komen kerana dalam konteks kunjungan itu Menteri Agama lebih tinggi darjatnya dari beliau.

Apabila beliau membuat kenyataan mendahului maklumat maka itulah jadinya. Bercelaru. Kesannya ialah kepada kredibiliti beliau sebagai Mufti. Seorang Mufti perlu konsisten atau istiqamah dalam berkata-kata dan memberi hukum. Jangan sekejap begini sekejap begitu. Itu namanya Mufti kluk klik. Sebagai orang arif dan warak tidak boleh mengulum lidah dalam mulut?

Kini Murai mulai faham kenapa sesetengah orang politik marah dan berbulu hati dengan Mufti seorang ini. Dia cuba hendak menjadi guru kepada orang politik tetapi ternyata gagal. Dia nampak ikhlas hendak mempertahankan sesuatu tetapi di sebaik apa yang dipertahankan itu nampak dia juga seperti berbelit dengan tali lembu Shariuzat - politilah maksudnya.

Yang Murai hendak tanya juga apakah kunjungan Najib ke Batu Cave sebelum ini berbeza dengan kunjungannya pada hari Thaipusam dua tiga tahun lepas? Apakah bezanya. Kalau kunjungan itu atas nawatitu dan tujuan sama maka jelas kunjungan Najib itu tetap bertentangan dengan syariat Islam dan berdosa. Alasannya kalau dulu Harussani kata tidak boleh takkan dalam tahun 2012 menjelang tiba pilihan raya boleh pula?

Kalau begitu fatwa dan hukum Harussani ini bermusim dan bukan sesuatu yang rigid?


Murai berharap benar Harussani perlu waspada dengans setiap kata-katanya sebab dia Mufti. Kalaupun dia nak sokong Umno tak kisah tetapi sokongan itu biarlah sejajar dengan kedudukannya. Murai bimbang kerana terlebih kitab nanti orang akan hilang kepercayaan kepadanya. Di sini bukan bermakna Harussani kena menyokong Pas atau Pakatan tetapi berdiri lah atas jalan benar dan memahami maslahat politik.

Kalaulah Harussani berniat hendak jadi macam Nik Aziz, Murai fikir tidak salah. Umno boleh saja calonkan dia dalam pilihan raya akan datang dan lantik jadi Menteri Besar. Murai tenguk ada beberapa orang ulamak berpotensi untuk jadi MB selain, Harussani, Uthman Muhamamdy si janggut merah itu.

Elok kalau dalam pilihan raya nanti Uthman dicalonkan bertanding di mana-mana kerusi Dun di Kelantan untuk persediaan jadi MB Kelantan. Murai rasa Uthman jauh lebih alim dan warak dari Awang Adek Hussein, si bakal MB Kelantan yang tidak jadi itu. Begitu juga daripada UBN memberi laluan kepada Salentia di Pasir Mas lebih baik ambil Uthman Muhammady.

Murai: Nak jamah kopiah Harussani mana lembik berbanding kopiah Nik Aziz atau Haji Hadi.

1 comment:

karami said...

kalau perangai seseorg sultan tu tak berubah-ubah kearah agama, itu menunjuk kan kegagalan mufti memberi nasihat,tu jenis mufti cium tangan!