Thursday, November 3, 2011

Catatan Jauh

Pengharaman Seksualiti Merdeka Tepat

TIMBALAN Ketua Polis Negara, Khalid Abu Bakar mengumumkan festival Seksualiti Merdeka diharamkan. Semua aktiviti berkaitan fistival itu tidak dibenarkan. Katanya dalam sidang satu akhbar semua penganjur pesta itu akan di panggil dan sekiranya ada yang berdegil mereka akan ditahan.

Fedstival Seksualiti Medeka merupakan tamasyar tahunan yang diadakan untuk meraikan hak asasi manusia yang terdiri daripada pelbagai orentasi seksual dan identiti jantina. Ia dirancang diadakan pada 9 hingga 13 November dijangka akan dirasmikan oleh Pengerusi Pilihan Raya Bersih dan Adil, Berish S Ambiga Sreenevasan.

Beberapa hari lalu pelbagai pertubuhan telah membuat bantahan agar festival itu dibatalkan kerana ia tidak sesuai dengan keadaan negara ini. Turut sama membatah festival itu ialah Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Dewan Pemuda Pas juga turut sama membantah festival berkenaan. Bantahan pemuda lebih awal dari Mursyidul Am Pas.

Gabungan Pertubuhan-Pertubuhan Islam Bukan Kerajaan (ACCIN) juga turut membantah. ACCIN dianggotai 17 NGO Islam, termasuk Persatuan Ulamak Malaysia (Pum), Angkatan Belia Malaysia (Abim), Pertubuhan Jemaah Islah Malaysia (Jim), Al Hidayah, Darul Fitrah, Macma, IIS, Muafakat, Isma, Al Hunafa, Imam, Jam'lyah, Darul Sifat, Wamy, Gapima dan Perkim.

Bantahan bersepadu itu menunjukkan semua pertubuhan berorentasi Islam memandang festival berkenaan sebagai menjaga kesucian negara ini baik dari segi budaya dan juga agama.

Justeru semua pihak perlu memhormati keputusan polis itu dan jangan ada yang cuba mengambil kesempatan dan menjadikan pengharamkan itu sebagai isu politik. Memang negara ini walaupun mengamalkan kebebasan bersuara, beraktivi tetapi aktiviti yang tergelecah dari tatacara hidup rakyat negara ini dan sopan santun ketimuran tidak mengingini festival berkenaan.

Nampaknya semua Ngo dan parti politik berteraskan Islam sepakat dalam membantah festival berkenaan kecuali PKR nampaknya berhati-hati sebelum mengambil sikap.

Sekiranya pengajur itu berkeras juga untuk mengadakan festival berkenaan mereka boleh meminjam negara lain yang menghalalkan kegiatan di luar normal manusia dan agama itu. Mereka boleh pergi ke mana-mana negara Barat atau negara jiran yang mengamalkan kebebasan seks tanpa sempadan genda itu.

Usaha mengadakan festival berkenaan juga dilihat satu cabaran ke atas perlembagaan negara ini. Mungkin mereka sengaja mengadakan festival itu walaupun sudah tahu ianya akan mendapat bantahan kerana ingin uji sejauh mana kepekaaan rakyat negara ini khasnya orang Islam.

Dari sudut lain ia juga boleh dianggap sebagai cabaran kepada majlis Himpun Sejuta Umat - menjaga akidah yang diadakan dua minggu lalu.

Ternyata bantahan itu membuktikan umat Islam negara ini masih mempunyai tanggungjawab dan kepedulian kepada agama mereka. Maka semua pihak yang cuba hendak memecahkan tradisi yang berjalan selama ini dengan amalan dan elemen hidup baru yang bebas (liberal) perlu berhati-hati bagi mengelakkan terjadi kejadian buruk. Umat Islam khususnya orang Melayu pasti tidak akan membenarkan budaya dan agama mereka dirosakkan dengan unsur-unsur luar begitu. [*** 8:28 pm 03/11/11]

No comments: