Thursday, June 2, 2011

Ulasan Muktamar Pemuda

Ada Pemuda Pas Bersongkok?

[kemaskini] GONG muktamar Pas sudah pun mula dipalu malam tadi dengan berlangsungnya perasmian muktamar Dewan Pemuda bertempat di dewan MBSA Shah Alam, Selangor. Pertama kali sejak masuknya era milenium ini saya menghadiri muktamar sayap kanan Pas itu. Apa yang memanggil saya untuk hadir bagi melihat sejauh mana kekuatan dan kesediaan pemuda yang dianggap sebagai nadi utama parti yang diharapkan untuk mencetak kejayaan buat parti.

Kejayaan dua himpunan pemuda yang diadakan di Kedah dan Kelantan juga menjadi salah satu punca menyebabkan hati saya terbuka untuk hadir. Apakah semangat himpunan 30k pemuda di Kedah dan 10k pemuda di Kelantan menyerlahkan kehebatan dan keintiman para anssorolah.

Perasmian malam tadi dilakukan oleh Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa. Sebelum Nasharudin berucap, Ketua Dewan Pemuda Nasrudin Hassan al Tantawi telah menyampaikan ucapan dasar bertajuk "Memimpin Kebangkitan Anak Muda". Ucapan Nasrudin begitu panjang lebar sekali dan penuh dengan fakta dan statistik, ala-ala ucapan pembentangan bajet ketua pembangkang di parlimen. Saya rasa inilah ucapan dari seorang ketua pemuda yang agak mendalam, dan jika semua teks ucapan dibaca ia akan memakan masa hampir 2 jam.

Keseluruhan ucapan itu baik kerana berfakta dan menyentuh naluri anak muda, tetapi Nasrudin harus juga mengambi kira mengenai masa yang digunakan menyampaikan ucapan terlalu panjang ini boleh menyebabkan ia kurang berkesan dan menyelesakan para hadiri. Kerana orang yang mendengarnya akan kerimasan. Beliau tidak perlu menghurai satu persatu mengenai topik atau sub topik, tetapi cukup menyebut secara kasar, point-point sahaja. Seharusnya point-point itu dibahas dan dibincangkan oleh perwakilan.

Apabila Nasrudin turut menghurai satu topik yang dikemukan secara mendalam ucapan itu bukan lagi untuk mendapat reaksi, tokok tambah isi dan sebagainya, tetapi seolah-olah 'memaksa' perwakilan semua menerimanya dengan apa yang ada. Keadaan ini boleh menyebabkan sidang tidak jadi menarik lagi.

Selain daripada mengungkapkan peranan pemuda dan hubung kait dengan iklim politik semasa, (global) sudah pasti orang juga mahu mendengar apakah 'keberanian-keberanian' atau idea ganjil agresif yang bakal disuarakannya. Apakah tuntutan-tuntutan ke arah untuk membaiki parti. Nampaknya Nasrudin banyak melihat ke luar tanpa memerhati kepada kelemahan dalaman untuk diperkemas dan disemarakan lagi.

Apakah isu ini akan dibincang hari ini semasa persidangan? Ini termasuklah keterlupaannya untuk mengadres kehadiran Timbalan Presiden, Nasharudin sebagai perasmian. Kesilapan ini bukan kecil di mana kalau ia berlaku di zaman feudal kemungkinan beliau akan dipancung!

Misalnya selain dari menyelesaikan masalah sosial dan ekonomi di kalangan anak muda, ataupun menuntut ruang juang yang luas untuknya, sepatutnya Pemuda juga menjadi juara kepada soal perpaduan dan berikhtiar mengutuhkan kekuatan agama dan bangsa Melayu. Pemuda seharusnya menyuarakan bisikan batin orang Pas dan dalam masa sama membimbing anak-anak muda kembali kepada hakikat diri dan peranan atau pun pemupukan semangat bangsa. Tetapi itu tidak terserlah di dalam ucapan beliau malam tadi.

Apakah Nasrudin sedang menghadapi dilema di dalam dewan berkenaan? Ada kemungkinan juga kerana bila diperhatikan kepada gagasan dan idea yang dilontarkan dalam tulisan-tulisannya atau kenyataan politik dibuatnya ia nampak kurang disetujui oleh pemuda? Pemuda semacam kurang dokong Nasrudin menyebabkan idea atau pandangan beliau sepi dan berlalu begitu saja. Atau pun tidak ada kebijaksanaan di kalangan pemuda khasnya ketua pemuda negeri dalam soal ini? Terdengar juga khabar beliau mulanya sudah mahu berundur dari memimpin Pemuda. Kalau desas desus ini benar bermakna Nasrudin ada masalah dalam pemuda.

Pemuda adalah penggerak zaman, gerakan itu bagaimana pun mesti selari dengan aspirasi bangsa dan tuntutan agama serta budaya setempat. Rasanya dari segi agama Pemuda Pas sudah melakukannya dan jauhhhhh... lebih baik dari Pemuda Umno dan PKR, kerana sebahagian besar mereka terdedah dan didedahkan kepada tarbiyah. Kelebihan dan kehebatan ini seharusnya dipergunakan sebaik mungkin.

Malanng dalam merangsangkan aspirasi bangsa agak ketinggalan malahan ia juga terikut dengan lenggang lenggok politik orang tua. Mungkin Pemuda Pas juga turut sama terserkup dengan kefahaman universal seperti mana yang dilontarkan oleh Mursyidul Am Pas. Dalam konteks ini menyatakan perbezaan pendapat pemuda Pas juga sesekali harus menjadi 'budak nakal' yang cerdik.

Misalnya isu pengupayaan Melayu yang pernah dibincang oleh Pas tidak disentuh oleh Nasrudin. Apakah beliau merasa gerun untuk membangkitkannya takut dikatakan sebagai assobiah atau pun terlupa? Rasanya pemudalah sesuai membangkit isu-isu seperti ini apabila Pas dewasa merasa tidak relevan kerana menghormati rakan lain? Ingat selain dari elemen agama, elemen nation juga menjadi modal utama dalam meraih kemenangan dalam pilihan raya. Kitab Muqadimah dalam bab bangsa dan kaum karangan Ibnu Khaldum perlu dibaca dan ditelaah. Bukankah selain syahid matlamat perjuangan Pas ialah untuk menang pilihan raya?

Kalau Pemuda menyuarakan ini ia tidak menjadi masalah, kerana orang muda selalunya bebas untuk menyuara, menyata dan menuntut apa saja yang dirasakan wajar olehnya. Orang muda persis seorang kanak-kanak kecil yang apa juga tindakan, kata-kata atau keletahnya akan dilihat cantik dan relevan.

Apapun pujian boleh diberikan kepada himpunan malam tadi. Saya lihat semangat dan disiplin anak-anak muda Pas semakin mantap dan kemas. Dengan pakaian serba putih ia menyerlahkan keikhlasan setiap pemuda yang hadir. Gambaran yang terserlah malam tadi menyakinkan bahawa Pemuda Pas memiliki kekuatan dan iltizam yang tinggi. Dari wajah dan pancaran iman di muka menjelaskan hal ini, sangat jelas. Harap ianya dikekalkan, jangan pula pemuda berubah wajah dan fiil setelah mendapat kuasa atau sesudah mula bergelar YB. Saya sebut ini kerana ada pemuda yang sudah tahu berlagak dan pandai duplicate diri mengikut keadaan selepas menang pilihan raya.

Menghimbau majlis malam tadi apa yang masih tergaru-garu di kepala saya ialah, apabila terperasaan dan ternampak di atas pentas utama ada dua atau tiga pemimpin pemuda yang lain sedikit dengan yang lain apabila mereka melapikkan rambut dengan songkok tidak kopiah seperti yang lain. Disebabkan ini saya rasa ia semacam tercemar sedikit pentas Pas itu apabila ada titik hitam di tengah-tengah lembaran putih bersih.

Apakah keunikan dan kelainan ini menggambarkan hati mereka juga ke arah lain, atau mereka sebenarnya lebih advance dari yang lain, merasa lebih profesional? Atau pun apakah pelapik kepala itu pesaka datuk nenek mereka yang tidak boleh ditinggalkan? Itu hanya sekelumit rasa dan desah saya saja!

Dan keterlupaan menyebut nama Nasharudin, menggelapkan dua wajah calon timbalan prsiden dalam persembahan multi media masih boleh dimaafkan walaupun ada beberapa kesengajaan yang dibuat di dalam persembahan itu menggambarkan kecerdikan yang bukan bijak dari kalangan tertentu khasnya Pengarah Muktamar berkenaan. [wm.kl.9:00 am 02/06/11]

No comments: