Wednesday, May 25, 2011

Ulasan Khas

Husam Buat Ralat Perbetul Nawaitu Perjuangan

TAMPAKNYA ruang fikir yang saya berikan menerusi catatan (posting pada 23 April, dibawah tajuk "Mentafsir Kenyataan Husam Yang Mahu Memperkasakan Hadi" diberi perhatian dan dinilai baik oleh Husam. Di hujung catatan itu saya menulis; "Sesungguhnya masa masih tersisa kalau Husam mahu mengubah niatnya untuk ikut sama memeriahkan muktamar dengan bertanding mana-mana jawatan yang lebih tinggi daripada Jawatankuasa Agung."

Selepas sebulan saya memberi mesej itu akhirnya Husam mengeluarkan kenyataan yang saya kira mengembirakan para penyokongnya dan juga orang-orang Pas Kelantan. Nun jauh di Chengdu China, beliau membuat kenyataan ingin ikut sama merebut jawatan Naib Presiden yang pernah dimenanginya selama dua penggal.

Tidak syak lagi perubahan sikap dan ralat fikir Husam itu ekoran perubahan sikap dan pendirian Tuan Ibrahim Tuan Man yang hari ini telah menyatakan kesediaanya untuk bertanding jawatan timbalan presiden. Bermula dari keputusan inilah maka Husam turut mengubah sikap, dan belajar dari ulama? Kalau Tuan Ibrahim seorang ulama boleh mengalih kata, kenapa tidak dengan Husam lagi pun mereka dalam 'game' politik.

Apakah ini kebetulan, atau ada strategi, tidak perlu difikirkan. Yang penting demikianlah politik yang mana keputusan, kenyataan dan sikap tidak rigid. Pergaduhan juga tidak kekal hingga ke neraka! Ia boleh berubah-berubah mengikut masa dan keadaan. Perubahan ini pula bukan dosa, kerana politik itu sendiri unik dan mempunyai empat rukun yang mesti dilalui. Rukun itu ialah 4C.

Biarlah saya tidak mahu mengulas apakah Husam akan menang atau tidak. Itu perkara nombor dua. Yang penting beliau ikut sama memeriahkan muktamar dan memberi kepuasan kepada penyokongnya. Seperti mana katanya kesediaan itu membawa agenda untuk memprofesionalkan ulama dan mengulamakan profesional. Saya rasa satu tag line menarik yang mana realitinya bukan mudah untuk diurus dan laksanakan. Alasan lain kata Husam kesediaan itu kerana Kelantan perlu ada seorang pemimpin diperingkat tertinggi.

Alasan benar dan tepat malahan itulah keperluannya kalau sesiapa bertanding jawatan tertinggi. Sebabnya Tok Guru Nik Abdul Aziz akhirnya akan meninggalkan juga serambi politik Kelantan. Kelantan adalah sebuah negeri yang menjadi pemandu kepada kerajaan Pas lain. Wajar ianya diurus tadbir dengan baik dan impaktif. Malahan ketika kali pertama saya menyokong beliau bertanding jawatan naib presiden tahun 2004 itulah juga alasannya dan nawaitunya untuk mencetakkan seorang pemimpin yang berkebolehan dan ada keupayaan. Begitu juga dengan penurunanya ke Kelantan untuk membantu pentadbiran Tok Guru yang pada masa itu dalam perhatian saya kurang bermaya.

Saya sangat berharap dengan turunnya Husam beliau boleh berpadu dengan beberapa pemimpin pelapis lain bagi menguat dan mempertahankan Kelantan. Sayangnya ia berjalan sekerat jalan saja, cita-cita dan impian murni yang saya sandarkan untuk menjadi penyalin kepada kumpulan 'Tiga Abdul" tidak menjadi. Salahnya bukan Husam seratus peratus tetapi orang lain juga yang semacam cemburu kepada kelajuan Husam dan gagal pula untuk mengikut rentak Husam yang bergerak secara bersendirian yang seakan tidak lagi mahu menolek kepada kawan-kawan.

Ternyata penurun Husam tidak sia-sia. Dalam sekelip mata sahaja dia dapat menjana ekonomi dan meletakkan Kelantan sebagai negeri popular. Kerajaan Kelantan dalam suasana hidup dan menjadi sebutan. Berbagai idea dan karya ekonomi yang dibuatnya. Walaupun ada setengahnya tidak berjaya kerana pelaksanaanya tidak ikhlas dan kompeten, tetapi yang nyata Husam telah berjaya mencetuskan satu suasana baru di Kelantan. Dalam kata lain Husam ada penyembah semangat untuk anak-anak muda.

Sekiranya Husam tidak membuat kesilapan-kesilapan kecil (sama ada disedari atau tidak) yang akhirnya mencacatkan dirinya, tentu Husam hari ini sudah menjadi tokoh yang hebat berada di setiap hati rakyat. Dalam tilikan saya beliau bukan sahaja material untuk setakat menjadi timbalan presiden Pas, tetapi presiden juga. Saya pernah mengatakan kepadanya yang saya ketika itu sedang mencipta malam untuk bermimpikan dia jadi presiden.

Tanpa prejudis dan mahu bernostalgik kisah dan kelukaan-kelukaan lampau, langkah Husam itu perlu dialu-alukan. Dalam soal ini jangan meletakkan kehendak peribadi sebaliknya mengutamakan kepentingan diri dan kerajaan negeri. Semua orang harus memberi semangat baru kepadanya dan mudah-mudahan dengan adanya cocokan semangat Husam akan kembali kepada tempat selayaknya.

Bagi saya langkah diambil Husam itu sesuatu yang bijak dan tentu sudah difikir semasak-masakanya. Langkah itu bolehlah disifatkan Husam mahu memperbetulkan semula kesalahan dan akan cuba untuk bangkit sekali lagi dari bawah dengan penuh kewaspadaan dan tawaduk. Jadi apa salahnya kalau beliau diberi peluang untuk mahasabah diri, kerana tidak terkecuali siapa di antara kita semuanya ada kesilapan. Kesilapan itu pula harus dilupakan kalau sudah ada niat untuk memperbetulkannya. [wm.kl.8:35 am 25/05/11]

No comments: