Saturday, May 21, 2011

Posting Biru

Bagaimana Rasuah Berlaku Di Negara Ini

Sambung cerita rasuah semalam. Rasuah melibatkan RM1.5 juta seperti mana dibayangkan semalam membabitkan bekas seorang menteri. Menteri berkenaan telah meluluskan projek air luar bandar di sebuah negeri di Pantai Timur. Kelulusan projek berkenaan tidak pun ada apa-apa proposal dan hanya sekeping surat sahaja yang mencadangkan agar projek itu di adakan di negeri berkenaan.

Kalau amalan biasa dengan hanya sekeping surat seumpama itu, menteri tidak akan lulus projek berjumlah RM113 juta itu. Tanpa proposal tidak dapat diketahui apakah projek itu vaibale atau tidak.

Tetapi apa boleh buat kerana di surat itu ada catatan berbunyi: YB Tan Sri sila pertimbangan permohonan, ini sahabat baik", di bawa perkataan itu di initial kan dan ada chop nama dan jawatan (Timbalan Perdana Menteri).

Bagaimana pun menteri berkenaan tidak segera meluluskan permohonan berkenaan. Hinggalah ianya dibawa menerusi adik kepada menteri berkenaan barulah projek itu jalan. Manakala di pihak satu lagi menggunakan nama timbalan menteri berkenaan konon dia adalah sepupunya. Disebabkan hubungan itu (kroni) projek belakan air luar bandar itu diluluskan.

Bagaimana rasuah berlaku. Adik menteri berkenaan telah meminta RM1.5 juta daripada kontrektor yang mendapat projek berkenaan. Wang sebanyak itu dikeluarkan. Kata adik menteri itu wang itu adalah untuk abangnya.

Macam mana perkara ini boleh terdedah. Seseorang yang menemui saya semalam ada orang bertanggungjawab memperkenalkan adik menteri berkenaan dengan pihak kontrektor berkenaan. Selain itu setelah disiasat, penulis surat yang memoh projek berkenaan adalah salah seroang AJK Umno Bahagian.

Sebenarnya perkara ini adalah biasa dalam Malaysia hari ini. Ia berlaku setiap hari ini. Keadaan inilah menyebabkan rakyat terpaksa memikul beban perbelanjaan yang tinggi kerana untuk membayar rasuah.

InsyaAllah dokumen mengenai hal ini akan disiarkan bila sampai masanya nanti. [wm.kl.10:30 am 21/05/11]

No comments: