Sunday, May 1, 2011

Selepas Asar

Gesaan Najib Sia-Sia: DAP Bukan Bapak Ayam

SEMALAM selepas mengadiri majlis bersama rakyat di Terengganu ketika sidang akhbar Najib Razak menggesa supaya Pas meninggal Pakatan Rakyat. Kata Nijab perjuangan Pas menerusi Pakatan sia-sia saja. Imej Pas juga tercemar menerusi pakatan berkenaan, katanya.

Katanya lagi Pakatan Rakyat hanya akan menguntungknan DAP saja. Tiba-tiba saja Najib bersuara menaruh kebimbangan kepada Pas dan cuba mengajar Pas. Bila masa pula menjadi penasihat kepada Pas? Nanum pun begitu orang Pas kena terima baik peringatan itu. Memang kalau dilihat dari segi muslihat dan nawaitu politik, Pakatan Rakyat banyak memberi keuntungan dan kelabaan kepada DAP. Apa yang berlaku di Sarawak menjelaskan akan hakikat itu.

Najib minta Pas keluar Pakatan. Tetapi beliau tidak minta Pas masuk Umno. Tegasnya keluar saja sudah cukup kalapun tidak menyertai Umno. Seruan itu sungguh halus dan bijak. Najib tidak menunjukkan kekasarannya, tetapi berbijaksana dengan cuba makan sesuatu dalam gelap.

Bak makan dalam gelap ini yang baik dimakan hanya gula-gula saja tetapi tidak kacang atau kerepok. Kerana kalu makan gula-gula ia boleh 'keman' tanpa mamuh...lama-lama ia sirna begitu saja. Tetapi kalau kerepok kena mamuh dan berbunyi kerok krok...dan geger, mudah dikesan orang.

Jadi cara Najib itu pandai. Walaupun dia nak juga makan kerepok tetapi dia pilih makan gula-gula dulu bagi mengelakkan dikesan orang. Matlamatnya bila dia membuat seruan itu ialah dia hendak mengurangkan pengaruh Pakatan Rakyat. Najib sudah buat kajian pengaruh Pakatan Rakyat kuat dan sukar diatasinya. Kalau selagi Pas, PKR dan DAP duduk setongkol, maka payah untuk Umno meraih majoriti dua pertiga.

Paling menakutkan bukan saja gagal menang dua pertiga dalam PRU ke-13 nanti kemungkinan juga akan kehilangan kerajaan. Maka Najib dan Umno akan berusaha dengan apa cara memisahkan rakan itu. Ketiga mereka adalah ibarat tiga tungku dapur yang akan membentuk dapur, jerangan. Kalau salah satunya dituis turun, nescaya ia tidak dapat menampung periok belanga lagi.

Inilah yang menganggu minda Najib dan membuat dia dan Rosmah tidak berselera setiap kali berada di meja makan. Setiap hidangan yang hendak dipetak (jamah) ternampak bulan, roket dan mata lebam.

Bagaimana pun gesaan Najib semalam sudah sia-sia. Ia tidak memberi sedikit pun bekas bila mana kedua pemimpin tertinggi Pas, Mursyidul Am dan Presiden sudah menolak gesaan berkenaan. Nik Aziz Nik Mat telah mendahului Abdul Hadi Awang dengan mengatakan tidak berbangkit soal keluar Pakatan. Katanya perkara itu adalah isu lama dan meminta Pas tinggal Pakatan sebagai mengarut. Ertinya gesaan Najib itu sudah basi dan berkulat barat.

Sebaliknya Nik Aziz menasihat Umno supaya mereka terlebih dahulu keluar dari BN.

Pendirian Nik Aziz itu disokong pula oleh Presiden Pas Abdul Hadi. Kata Hadi pakatan Pas dengan PR tidak menjadi kesalahan kerana ia adalaha tahlul syiasahi. Tahlul syiasahi ialah kerjasama dalam politik. Sebenarnya sudah acap kali penegasan ini dibuat. Tetapi kerana Hadi menggunakan istilah Arab menyebabkan Najib kurang faham. Lain kali elok kalau Hadi tidak pakai tahlul syiasahi tetapi pakai kerjasama politik kalau pun tidak mahu pakai istilah Machiavelli.

Hadi menjelaskan kerjasama Pas dengan DAP menerusi kaedah tahlul syiasahi tidak menjadi kesalahan. Ia bukan seperti kerjasama Umno dengan MCA, Gerakan dan MIC yang menggadaikan prinsip agama Islam demi kuasa politik. Kerjasama bentuk Umno menerusi BN itulah yang perlu dibubarkan. Inilah perbezaan di antara kerjasama Pas dengan DAP dengan kerjasama Umno dengan MCA dan Gerakan.

Dengan penjelasan kedua pemimpin spritual Pas itu pendirian Pas jelas dan nyata, tidak boleh dihogehkan lagi. Pas sama sekali tidak akan patuh kepada kehendak Najib apa lagi menghulur tangan untuk bersalaman dengan Umno. Dalam konteks ini Pas sanggup memakan jadam yanag pahit bernama DAP atau PKR daripada menelan tebu yang manis bernama Umno.

Ertinya Pas akan meneruskan kerjasama dengan DAP sekurang-kurang menjelang pilihan raya ini. Sebagai parti Islam yang berpegang kepada janji dan konsesus, Pas tidak akan mengkhianti keputusan yang dibuat oleh ahlinya. Inilah kekuatan dan keistimewaan yang ada kepada Pas. Dan inilah juga kekaguman umum kepada parti Islam ini yang didambakan menjadi pengganti kepada Umno.

Dengan kenyataan tegas dari kedua pemimpin itu menjadikan harapan Najib untuk mendapat laba dari pendedahan video lucah mengaitkan Anwar Ibrahim tidak menjadi kenyataan. Sebenarnya dalam soal ini Najib dan Umno tersilap dalam membuat perhitungan politik. Orang Pas tidak akan mudah untuk mendekati Umno lagi walaupun media massa melemparkan kaca dan api ke kaki mereka termasuklah isu video lucah berkenaan. Nampaknya senjata yang dikira boleh mengucar kacirkan Pas terjadi sebaliknya, ia menguatkan sokongan Pas kepada Anwar. Sudah berlaku istidraj di sini.

Pengalaman lalu bersama dengan Umno sudah memandai dan menjadi iktibar yang tertanam kemas dihati. Bagi Pas, Umno tidak ubah seperti bapak ayam yang cantik dengan balung dan bulunya yang bersinar banar. Si bapak ayam ini selalu menggoda dan menjanjikan sesuatu yang indah dan menarik. Hidupnya penuh dengan tektikal dan berstrategi serta hipokrit.

Bapak ayam boleh mengesksplotasikan batu sebagai makanan untuk mempesonakan si ibu ayam. Ia akan mematuk-matuk batu sambil membunyikan suara rengetan manjanya. Si ibu ayam yang ingatkan yang dipatut itu padi atau jagung akan menghampiri si bapak ayam dengan telus dan terbuka. Sebaik saja si ibu ayam mendekatinya ia akan mengirai bulu dan terus memanjat belakang si ibu ayam dan menyucukkan sebatang jarum, kiokkkk. (Harap tak selucah video penceritaan ini).

Betapa si ibu ayam diperdaya hidup-hidup, makanan tidak dapat tetapi belakang pula dirukuh si bapak ayam jalang. Nah begitulah Umno dengan Pas. Kejadian demikian sudah pun dirasai Pas. Umno pernah membalun Pas pada tahun 1974 lalu. Selepas dibalun sepuasnya segala kemanisan dan mahkota Pas diambil, akhirnya Pas dibiarkan membawa diri dengan kemeranaan yang pedih pada tahun 1978.

Tampaknya sejarah itu hendak diulangi sekali lagi oleh Umno. Hendak jadikan Pas sebagai ibu ayam bagi memuaskan nafsu jantannya. Betapa gara-gara perbuatan sanggama secara paksa itulah menyebabkan Pas merana sampai ke hari ini. Persenggaman paksa itu menyebabkan si ibu ayam telah menetas telor dan terpaksa memelihara aanak-anak tanpa dipedulikan oleh si bapak ayam.

Sepatutnya Najib sebelum membuat gesaan dan seruan itu beliau membaca semula kerjasama Pas dengan Umno sebelum ini. Najib perlu ingat dan tahu, bahawa walaupun dia anak Tun Razak tetapi dia tidak mempunyai segala-gala milik Tun Razak yang berjaya memperdayakan Pas. Beliau hanya memakan jasa Tun Razak tetapi tidak memakai budi pekerti Tun Razak dalam siasah. Najib adalah hanya generasi Tun Razak bukan Tun Razak. (wm.kl. 4:47 pm 01/05/11)

No comments: