Friday, May 27, 2011

Sebelum Jumaat

Tidak Salah Kalau Ada Yang Pro Anwar, Kenapa?

ADA seorang politik gila bercakap perebutan jawatan dalam Pas yang akan terlaksana pada muktamar ke 57 minggu depan adalah perkadasan dan pertembungan di antara golongan ulama dan golongan pemuja Anwar - pro Anwar. Begitu rendah sekali analisa dan pemerhatian orang gila ini. Dia berkata demikian seolah-olah Pas sebuah parti yang diwakili oleh budak-budak yang cacat akal.

Sudah 57 tahun Pas berada di persada negara ni telah melalui berbagai liku dan luruh perjuangan. Pas bukan saja boleh dianggap matang, tetapi dalam sesetengah perkara sudah sampai ke peringkat terlampau matang, sehinggakan boleh membaca kilau di dalam kilat. Atau terkilas saja ikan di air Pas sudah dapat mengenal apakah jantan atau betia atau pun 'husna'.

Jadi apabila orang politik gila ini membuta tafsiran demikian ia adalah menunjukkan kedangkalan pemikiran beliau sendiri yang tidak dapat mengenali perjungan Pas sebetualnya. Mungkin kerana telah lama meninggalkan Pas maka perkembangan dan perubahan dalam Pas tidak sampai kepada akalnya.

Dia masih teroleng-oleng seperti dulu juga merasa syok sendiri kononnya akulah betul dan cara akulah benar.

Seperti ditegaskan oleh pemimpin Pas, tidak wujud kumpulan atau mana-mana puka tegar di dalam Pas, apa lagi kumpulan pro Anwar. Pas adalah satu kumpulan yang memperjuangkan Islam dan menentang kemungkaran dibawa oleh Umno khususnya. Itulah kumpulan Pas.

Adapun kenapa dilihat ia mirip kumpulan tertentu ialah kerana pendekatan dan aliran yang digunapakai. Ada yang mengambil pendekatan modern penuh tektikal, yang cuba mempraktikan berbagai teori baru dan ada yang masih mengambil pendekatan konsevertif dengan berlunak dan berdoa atau pun rigid dengan pendekatan lama. Ada juga yang menerima politik itu rencam ke mana dan apa saja boleh diterima pakai asalkan Pas mencapai kemenangan kerana matlamat di dalam perjuangan ialah untuk menang.

Tidak boleh nafikan ini berlaku. Saya sudah nyatakan perbezaan ini berlaku kerana latar belakang pendidikan dan terbiah mereka yang berada di barisan depan berbeza. Yang berpendidikan barat akan menggunakan pendekatan ala barat, yang berpendidikan Timur Tengah pula akan menggunakan pendekatan tradisi stail gerakan Islam. Dalam hal ini gerakan Islam di Mesir, Ikhwan Muslimim lah dijadikan contoh.

Kalau dihayati dan dilihat kedua-dua tektik dan pendekatan itu untuk mencapai matlamat yang sama, iaitu kemenangan Pas bagi membolehkan parti itu merealisasikan aspriasi perjuangan. Baik yang mengambil fahaman barat atau pun fahaman Timur Tengah, keduanya berpaksikan kepada syahadat Islam.

Sebab bagi mereka yang tidak memperakui ketauhidan Tuhan mereka tidak akan masuk ke dalam Pas awal-awal lagi, atau kalau pun mereka masuk dengan tujuan hendak mengucar kacirkan atau menumpang 'mangkok somping' dari Pas saja.

Sekiranya mereka yang berpendidikan sekular, ini tidak sedia akur prinsip dan dasar perjuangan Pas mereka tidak akan bersama Pas. Mereka lebih senang dan mesra dengan Umno seperti setengah kalangan profesional memilih Umno. Bukan itu saja mereka yang sekular yang memilih Islam ini juga kerana di dalam hati mereka sudah tertanam bibit atau kepcayaan bahawa Islam adalah cara hidup.

Bila mereka menerima Islam sebagai cara hidup ertinya mereka menggunakan perencah dan perasa Islam untuk membina negara. Seperti tukang masak bila mereka sudah mengambil satu jenis perencah atau perasa untuk membuat kueh, buatlah kueh itu dalam bentuk bagaimana pun tetapi perasa dan pencecah itu tetap ada. Nah begitulah juga golong sekular di dalam Pas.

Pulak, tidak semestinya apabila seseorang itu mendapat pendidikan Timur Tengah yang lebih tampak berbudaya Islam dengan perwatakan, pakaian dan budaya, boleh menuduh mereka adalah Islam tulen atau kaedah mereka tepat mencapai matlamat. Ia mungkin baik tetapi kaedah harus disesuaikan dengan keadaan di sini.

Kambing atau unta dari tanah padang pasir tidak boleh dipelihara dengan menggunakan keadaan di sini. Maka ia harus disesuaikan dengan membentuk iklim, permakanan dan suasana kehidupan kambing dan unta padang pasir. Sebab kalau kambing atau unta itu dipelihara seperti di padang pasir nescaya akan matilah kambing berkenaan.

Memahami gambaran ini, tidak adalah puak yang pro Anwar di dalam Pas dalam erti kata menerima prinsip perjuangan Anwar. Ertinya pro Anwar bukan menjadi bahaya kepada Pas, kerana pro itu adalah sokongan saja untuk memastikan Pas mendapat keuntungan. Sebagai parti siasah Pas harus bijak bertindak, bijak membuat perhitungan dan penilaian mengikut keperluan semasa. Pas mungkin sudah mengenal pasti bahawa aura Anwar kini kuat dan hebat, maka Pas peru ikut arus berkenaan untuk menumpang kemenangan.

Saya tidak kira kalau pun Pas menang setelah menumpang pengaruh dan auara Anwar Pas akan rela menyerahkan jawatan kepada Anwar. Kalau begitu maka bodoh amatlah cara Pas berpolitik.

Perkara ini harus difahami oleh ahli Pas dan tidak mudah terjebak dengan lontaran dan dakwaan pihak-pihak musuh termasuk orang gila politik tadi. Kalau orang Pas juga turut berfikir seperti orang politik gila itu maka rosaklah Pas kerana yang nyatanya orang itu sudah lama rosak hanya beliau belum menanggalkan selua dan bajunya saja lagi untuk berlarian di khayalak ramai. [wm.kl.11:00 am 27/-5/11]

No comments: