Monday, May 30, 2011

Catatan Senja

Sebuah Perjalanan Dan Satu Persinggahan

Huhh.. penatnya! Masih di pejabat untuk menyiapkan Siasah. Tumpuan agak lebih sikit kerana hendak fokus atau beri liputan menyeluruh dan berkesan keluaran sempena muktamar Pas Jumaat depan. Kebetulan pulak semalam balik Kelantan, bukan apa menghadiri kenduri anak buah. Penting juga hadir kenduri kerana waktu inilah untuk berjumpa dengan sanak saudara dari jauh. Memang berbalio ramai kenalan dan anak buah yang lama tak jumpa, dapat bersua muka semalam.

Ingat nak buat sikit catatan sebaik sampai rumah semalam tetapi badan letih sangat. Paspon hingga ke Subuh tak juga menjadi sebab duk edit dua tiga tulisan anak buah. Banyak pula fakta dan maksud yang dikehendaki tak sampai meleret-leret macam kain buruk kena air. Masa terbuang dengan kerja rutin memabukkan itu.

Sesudah agak rileks siki
t, dua call masuk dari rakan wartawan kanan sebuah akhbar arus
perdana berbahasa Inggeris, bertanyakan mengenai muktamar Pas. Minta takrufkan dia mengenai suasana muktamar, tanya peluang sapa akan menang dan kalah. Saya belum buat penilaian terakhir hanya pakai ramal mengikut rasa hati saja. Mungkin esok lus akan saya postingkan ramalan saya mengenai pemilihan dalam Pas.

Nak tahu bacalah akhbar dia esok dia akan keluarkan tulisan itu yang serba sedikit bersumbarkan saya. Selepas itu satu lagi call masuk dari rakan wartawan juga berbahasa Inggeris. Dia kata nak minta ulasan bagi dimasukkan dalam portal berita dikendali kawannya. Katanya saya relevan untuk beri ulasan, alasan saya orang lama. Saya dah tahu kata-kata itu bodekan supaya saya memberi ulasan.

Saya berilah ulasan. Antara yang ditanya mengenai sikap dan perangai Pas Terengganu dan Pas Kelantan. Apa yang dikehendaki ialah agar saya memberi pandangan tentang Hadi Awang dan Nik Aziz. Itu saja. Dia mahu saya katakan mereka ini bertelagah dan berbalah, dia akan tulis dan highlight kan itu.

Saya hanya kata mereka tidak bertelagah cuma berbeza dalam pendekatan. Mungkin kerana pengaruh psykologis di mana orang Kelantan dan Terengganu selalu bergaduh. Kalau dalam tahun 70-an bila pasukan bola Kelantan lawan Terengganu pasti akan bergaduh. Saya tidak tahu kenapa. Mungkin itu persepsi saja, walhal kedua orang Kelantan dan Terengganu lebih kurang saja, kalau bijak pun begitu kalau tidak bijak pun begitu. Saya tidak bersikpa pesmis dalam hal ini sebab bakal menantu saya orang Terengganu.

Jadi kerana dua panggilan rakan wartawan senior dan kanan itu menyebabkan masa saya untuk mencatat cerita dalam perjalanan semalam terhalang hinggalah kini ada ruang sedikit ini, sementara rihat...dan sambung lagi tugas hingga sampai kedengaran lagu.. "Bila lartu malam..".

Dalam perjalanan pulang ke KL semalam saya singgah di Kuala Krai, Ustaz Yusri mengajak makan roti tempayan di situ katanya sedap. Yusri ini pandai dia kata taukeh kedia itu peminat blog saya dan juga pembaca Siasah tegar. Jadi kerana ajakan itu saya pergi. Yusri ini pada saya seorang yang serba boleh dan kata orang Kelantan jenis 'pah laku'. Dia boleh masuk dalam apa-apa juga majlis. Sikap terbuka dan tidak berfikir jumud inilah pataut menjadi amalan dan tiruan.

Memang benar kata Yusri, roti tempayan sdr Razali (tuan kedai) memang sedap. Bukan saja lembut tetapi kari kambingnya juga juga mengancam. Mulanya takut untuk saya makan, tetapi atas jaminan kata tak mengapa, dua mangkuk sempat disapu. Alhamdulilah... tidak ada apa-apa side impac sampai kini.

Di kedai itu ada beberapa ahli politik lainnya ini menjadikan tambah ralik menyebabkan lewat untuk bertolak ke KL. Ada sama ialah Ketua Cabang PKR Kuala Krai cikgu Lan dialah yang membayar roti semalam dekat dengan seratus ringgit juga. Memang saya kenalnya dan dia juga seorang pejuangan Keadilan yang boleh tahan juga.

Ikut sama sdr Nawi adik kepada bekas ahli Parlimen Kuala Krai, Nasir. Nasir siap dengan latop melayar internet. Kata Yusri kedai Pak Li itu menjadi pengkalan orang politik Kuala Krai berhimpun terutamanya orang Pas. "Kalau abe Ti nak tahu perkembangan politik Kuala Krai singgaahlah sini," kata Yusri.

Memang benar. Dalam kesempatan itu macam-macam persoalan diajukan kepada saya, terutamanya isu yang ditulis dalam blog. Pak Li juga merupakan seorang penjenguk blog Merah Tinta yang aktif sampai semua yang saya tulis boleh diingat dan disebut satu persatu. Bahaya!

Rupanya hajat saya nak singgah di kedai roti tempayan itu kata Yusri sudah diberitahu oleh Pak Li kepada beberapa rakannya. Semacam nak track saya saja untuk menjelaskan beberapa isu yang tergantung dalam blog. Mereka hendak ambil kesempatan bertanya saya secara langsung.

Adalah beberapa isu yang saya sebut secara khas untuk mereka yang berhimpun di kedai Pak Li petang semalam. Saya harap mereka berpuas hati dengan apa yang saya jelaskan. Yang penting mereka mengenali akal budi saya dan prinsip hidup dan politik saya.

Sebaik meninggalkan kedai Pak Li, serang kawan lama semasa sama-sama merempak di Indonesia 80-an dulu pula telefon mengajak singgah dirumahnya. Tetapi kerana hari petang dan memandangkan perjalanan masih jauh saya terpaksa menolak dan kami berjumpa di pinggir jalan saja. Kawan lama saya itu ialah sdr Yunus.

Sebenarnya lama tidak berjumpa Yunus, kerana masing-masing sibuk tidak dapat berhubung di antara satu sama lain. Dan perjumpaan yang singkat menjelang Maghrib semalam sungguh menyeronokkan. Apa tidak berjumpa dengan Yunus teringatlah di zaman muda dulu sama-sama berdagang dan bergeladangan di rantau orang.

Yunus sama seperti saya tidak sempat membawa balik cewek Indon untuk dijadikan isteri, he he.

Tidak sangka hari ini Yunus sudah jadi orang besar dalam dunia pendidikan dan punya anak ramai, membiak. Dalam perjalanan saya menceritakan kepada isteri serba sedikit mengenai keistimewaan kawan ini dan bagaimana kegigihannya dalam menuntut ilmu sehinggakan sanggup naik kapal menunju ke Bandung. Di Bandunglah Yunus menggalas ijazah kalau tidak silap dalam pendidikan matemetik. [ttdi.kl.7:57 pm 30/05/11]

No comments: