Thursday, December 16, 2010

Sesudah Subuh

Nik Aziz Dan Ariffahmi Bersih Dari Rasuah

SEMALAM Pengerusi Panel Semakan dan Operasi SPRM, Hadenan Abdul Jalil mengumumkan yang tiada kes rasuah ke atas Menteri Besa Kelantan, Nik Abdul Aziz Nik Mat. Rasuah yang dimaksudkan itu berhubung pembiayaan seorang ahli perniagaan untuk Nik Aziz mengerjakan haji dan juga mengenai perlantikan menantunya Abdul Ariffahmi Abdul Rahman sebagai CEO Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

Kata Hadenan (foto bawah), Nik Aziz tidak meminta syarikat tersebut membayar kos mengerja Haji sebanyak RM65,000 dan Nik Aziz juga tidak menunaikan haji pada tahun berkenaan.

Dengan penjelasan dan pengumuman itu maka tuduhan dan tanggapan berlaku rasuah oleh MB itu tidak betul sama sekali. Terangkum sekali dengan penjelasan itu ialah menantunya Ariffhami yang dikecurkan sebagai terlibat melakukan rasuah sehinggakan memaksa pihak majikannya mengambil tindakan menasihatinya berhenti.

Sejak awal lagi sudah dirasakan tuduhan itu hanya sebuah tuduhan saja untuk memburuk kedua beranak itu. Ia adalah permainan politik untuk memburuk dan menjejaskan reputasi mereka berdua.

Kalau semasa keduanya dulu di siasat atau pejabat mereka di gelidah oleh SPRM, terutama Ariffahmi ramai yang mendesak supaya beliau melepas jawatan sebagai CEO di PMBK, termasuklah pemimpin tertinggi partinya. Tetapi apakah hari ini selepas kes terhadapnya tidak ada, apakah perlu kalau Ariffahmi dikembalikan semula jawatan itu?

Pengguguran jawatan Ariffahmi sebagai CEO PMBK bukan kerana kelemahan atau kegagalan beliau sebagai seorang CEO tetapi kerana impilikasi tuduhan berkenaan. Kini tuduhan itu tidak berasas dan tidak ada tinakan oleh SPRM apakah jawatan itu tidak boleh dipulangkan. Kalau ditenung dari sudut keadilan, apabila seseorang itu tidak disalahkan dan sudah bersih maka wajar ianya dipulangkan semula haknya.

NONEAriffhami sudah menjalankan tanggungjawabnya dan mengambil risiko atas apa yang berlaku. Beliau telah meletak jawatan lebih awal dari yang dijanjikan. Memang ketika itu beliau memberi kesan negatif kepada MB dan kerajaan Kelantan. Tetapi bila beliau tidak diambil tindakan dan bersih dari rasuah, maka jawatan itu sewajarnya dikembalikan kepadanya. Itu dinamakan keadilan dan kebenaran.

Di sini saya bukan hendak membela secara membabi buta terhadap menantu Tok Guru itu, tetapi keperluan itu berlandaskan kepada peraturan dan prinsip hidup berlandaskan kepada kebenaran. Pihak Pas dan kerajaan Kelantan wajar membayar balik segala keaiban dan rasa kecewa yang amat sangat dialami Ariffahami atas apa yang berlaku itu.

Mungkin beliau tidak berhajat untuk memegang jawatan itu lagi, tetapi cukuplah kalau dianugerahkan sebuah mahkota kata-kata apologi, "Ariff kami atau ana minta maaf kerana beranggapan yang bukan-bukan sehingga mencemarkan nama enta." Apakah individu di dalam Pas yang memandang jijik dan hina kepada anak muda itu boleh berbuat demikian?

Apapun di Subuh yang jernih ini semoga dengan pembersihan itu akan memberi semangat kepada Tok Guru dan menantunya itu untuk terus berjuang dan berjuang menelusuri jalan kebenaran. Saya sering mengatakan "masa dan keadaan akan menentukan segala-galanya" dan "berterus terang itu lebih baik dari segala-galanya".

Dan kepada pihak berkenaan termasuk Ariff ingatlah pesanan keramat ini beringat sebelum kena, bertindak sebelum terlambat, berkawan biar seribu bermusuh jangan pun satu, masa di atas jangan sepanjangnya berangan nak capai bulan, renung-renunglah juga rumput dibawah. Hormatilah orang yang dulu makan garam walaupun dia seorang yang bodoh. [wm.kl. 7:15 am 16/12/10]

3 comments:

dinbangi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
R'zley theshoots said...

ayat paling MENARIK....

"Ariff kami atau ana minta maaf kerana beranggapan yang bukan-bukan sehingga mencemarkan nama enta." Apakah individu di dalam Pas yang memandang jijik dan hina kepada anak muda itu boleh berbuat demikian?


Dan kepada pihak berkenaan termasuk Ariff ingatlah pesanan keramat ini beringat sebelum kena, bertindak sebelum terlambat, berkawan biar seribu bermusuh jangan pun satu, masa di atas jangan sepanjangnya berangan nak capai bulan, renung-renunglah juga rumput dibawah. Hormatilah orang yang dulu makan garam walaupun dia seorang yang bodoh

AMAT BERSETUJU DENGAN PANDANGAN TUAN MSO........RENUNG2 KAN LAH

sinach zawawi said...

salam MSO,

saya sangat setuju dgn pendapat tuan. betul sangat, semasa ariffahmi dituduh, berapa ramai yg menyahut meminta2 dia turun. sepertimana kata MSO, bukan kerana dia xperform tp sebab conspiracy2 musuh2 nye(yg kuciwa dipecat dr PMBK). layan nye lagak macam arif main rasuah puluhan juta. dan pimpinan pas mengikut rentak meminta arif turun dgn segera. lagak macam najis. tp mane komen mereka sekarang? mana apology mereka? untuk pengetahuan semua, PMBK kehilangan seorg engineer yg menjana kemajuan company. tanyalah staff2 PMBK, adekah mereka keciwa dgn pelucutan jawatan ariff dulu? mostly sgt xpuas ati.
saya rasa masalah ini bukan pd ariff. dia ade iR, byk tpt mahu pengalamannya serta kemahiran nya. dia berada di PMBK sbb mahu menyumbang utk kerajaan ayahandanya. kini kelantan kehilangan.