Monday, June 7, 2010

Dari Parlimen

Kutuk Israel, Sindir Kerajaan!

PERBUATAN dan serangan terkutuk regim Israel ke atas flotila Lifeline 4 Gaza hari ini telah mendapat perhatian Parlimen Malaysia. Satu usul mengutuk Israel dengan mengambil 15 ketetapan telah dibentang oleh Perdana Menteri, Mohd Najib Razak pagi tadi.

Antara ketetapan yang diambil ialah mengajak seluruh dunia supaya mengheret si jahanam Israel ke muka pengadilan dunia serta menuntut regim laknatullah itu membayar ganti rugi yang dialami rakyat Palestin akibat kejahatan Israel dan juga ganti rugi dialami misi bantuan kemanusiaan untuk Gaza.

Tanggal 31 Mei lalu komando Israel telah menyerang dan menembak mati 19 orang sukarelawan dan menahan berpuluh sukarelawan misi bantuan kemanusiaan untuk Gaza yang lain. Turut sama ditahan ialah sukarelawan negara kita yang berada di kapal Mavi Marmara.

Semua fraksi parti politik mengambil bahagian membahas usul berkenaan dan mengutuk Zionis Israel sekeras-kerasnya. Ada yang tegang urat semerang sampai ke dhubur! Di samping membahas mereka mengemukakan cadangan tambahan untuk memberi kesan ke atas tindakan untuk mengajar Israel.

Dalam masa sama, ahli parlimen yang bercakap mewakili parti masing-masing tidak dapat mengelakkan diri daripada terus menyindir sesama sendiri. Pihak pembangkang terus menegur dan menyalahkan beberapa tindakan kerajaan terutamanya tentang sikap kurang tegas dan dolak dalih kerajaan dalam isu kutukan ke atas Israel.

Sebagai contohnya dalam masa kerajaan mengutuk dan menyumpah Israel tetapi kerjasama dan bantuan (perdagangan) masih diteruskan juga.

Justeru memandang hakikat itu menyebabkan rata-rata ahli Pakatan Rakyat menyifatkan kerajaan Malaysia tidak serius dengan kutukan itu dan lebih kepada untuk mengambil hati rakyat sahaja. Mereka juga meminta supaya kerajaan menyatakan pendirian tegas berhubung dasar luar dengan negara penyembah anak lembu merah itu.

Ahli Parlimen Pakatan Rakyat juga mencabar Perdana Menteri, kalau beliau serius Malaysia hendaklah mengikhtiraf kemenangan Hamas dalam pilihan raya lalu dan sebagai jemaah yang menguasai Palestin hari ini. Namun hakikatnya sikap Malaysia agak keberatan dan berdolak dalih untuk mengikhtiraf Hammas.

Antara perbahasan ahli Parlimen yang sempat saya ikuti menerusi internet (yang tenggelam timbul) ialah ahli Parlimen Bachok, Nasharudin Mat Isa. Nashaurdin dengan nada agak lembut menarik perhatian dewan berhubung tindakan Israel yang tidak pernah mendiamkan diri dalam melakukan aktiviti untuk mencapaikan agenda global mereka.

Katanya kalau di Palestin mereka menggunakan senjata untuk membunuh rakyat Palestin bagi melemahkan serangan ke atasnya, tetapi di negara ini Zionis menggunakan hiburan melalailah anak-anak muda. Beliau meminta kerajaan supaya mengawasi kegiatan hiburan yang berleluasa.

Ahli Parlimen, Tumpat, Kamaruddin Jaafar ikut sama mengambil peluang membahas usul berkenaan. Kamaruddin mempersoalkan kenapa Malaysia tidak mengikhtiraf Hammas sebagai kerajaan yang sah di Palestin.

Katanya, kalau Malaysia betul-betul hendak kutuk Israel Malaysia tidak perlu ikhtiraf kumpulan Fatah sebaliknya menerima Hammas sebagai wakil yang sah di negara ini.

Beliau juga menarik perhatian mengenai sikap Amerika Syarikat mengenai Israel. Jelasnya sesiapa pun yang menguasai Palestin, baik Hammas, Fatah, PLO, atau parti buruh, Mubima dan sebagainya tetapi Amerika tetap akan sokong Israel.

Menjawab dakwaan ahli Parlimen Kinabatangan, Bung Mokhtar Raden yang mendakwa bahawa pihak kerajaan sahaja yang menghantar misi bantuan ke Palestin, Kamaruddin menyangkal dakwaan itu sebagai tidak betul.

Menurut Kamaruddin, lama sebelum ahli parlimen Pakatan Rakyat, (Padang Terap) pernah ke Palestin tetapi malangnya ia tidak diberi bantuan sewajarnya oleh konsul Malaysia di Istanbul dan permergian itu juga tidak diuar-uarkan.

Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution Ismail juga turut membahas usul berkenaan. Saifuddin menarik perhatian keganasan di Palestin bukan baru tetapi ia berterusan sejak puluhan tahun lalu. Begitu juga tragedi pembunuhan tidak bermoral dilakukan Israel ia berlaku berdekad dulu.

Katanya kematian pengasas Hammas, Sheikh Ahmad Yassin yang ditembak mati sebaik keluar masjid selepas Subuh tahun 2004 adalah antara kekejaman yang dikutuk dunia. Jelasnya kematian Ahmad Yassin itu mendapat perhatian PBB.

Satu usul dikemukakan di PBB mengutuk pembunuhan itu. Sebanyak 31 buah negara menyokong dan dua menentang usul itu bagaimana pun usul untuk mengenakan tindakan keras ke atas Israel itu tidak dapat dikenakan apabila Amerika Syarikat membatalkan dengan kuasa vetonya.

Begitu juga sekiranya usul yang dibentang hari ini diterima PBB ia tidak akan dapat dilaksanakan kerana Amerika akan menggunakan kuasa vetonya.

Bagaimana pun katanya usul itu disokong sebagai menandakan kebencian kepada regim Israel. Beliau menarik perhatian sekiranya benar kerajaan Malsysia peka dan prihatin ke atas nasib rakyat Palestin, apa yang dibuat oleh rakyat dan kerajaan Kelantan perlu ditiru.

"Buat masa ini kerajaan dan rakyat Kelantan membelanjakan sebanyak RM1.3 juga setahun untuk membiayai perbelanjaan 30 orang anak-anak Palestin yang belajar di sini hingga ke peringkat ijazah. Jadi kalau kita ingin membantu mereka, saya cadangkan setiap ahli Parlimen boleh menderma sebanyak RM5,000 seorang," katanya.

Saifuddin juga meminta kerajaan menjelaskan pendirian sebenar mereka mengenai Israel kerana dalam tilikannya ada dolak dalih disebalik sikap sebenar Malaysia dalam mengutuk Israel.

Turut sama berucap membahas usul berkenaan ialah ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Yusuf. Suara Zailah dalam soal ini agak lantang dan 'bengking'. Di samping mengutuk Israel beliau turut menyindir kerajaan Malaysia sebagai mempunyai perangai Israel.

Zailah merujuk kepada peristiwa pembunuhan 18 penduduk kampung Memali tahun 1986 sebagai tindakan ala-ala Israel. Demikian juga dengan penganiayaan ke atas rakyat Kelantan yang menafikan royalti minyak dan pembangunan adalah perangai- perangai sadis Israel.

Jadi katanya sebelum kerajaan mengutuk Israel yang membunuh rakyat Palaetin, elok juga kalau kerajaan Malaysia mengutuk diri sendiri dan membuang perangai Israel. [wm.kl. 7:20 pm 07/060/10]

1 comment:

ANAFAKIR said...

Setuju benar betapa sikap dan perilaku Kerajaan BN sebenarnya saling tak tumpah dgn sikap Israel tu..apa yg mereka lakukan terhadap rakyat Kelantan selama ni, peristiwa Memali dan byk lagi lebih menjurus kepada fe'el Israel.Malah lebih kejam dari Isreal kerana pemimpin BN ada yg Islam..

Sekadar mengutuk itu utk menyedapkan hati rakyat yg sedang marah kepada Isreal tetapi belakang tabir kerajaan masih berurusan dgn Isreal dan pihak2 yg berkaitan dgn Israel..hipokrit dan menipu rakyat terbanyak.