Sunday, May 30, 2010

Laporan Lewat

Protes Judi Sampai Ke Tangga Rumah Awang Adek Hussein

JUMAAT lepas saya berjumaat di masjid Muhamadi Bachok Kelantan. Apa yang menarik saya ke sana ialah protes kelulusan lesen judi perlawanan bola sepak piala dunia yang menjadi perhatian dan bantahan umum dewasan ini. Satu protes ringkas mengenai kelulusan lesen judi itu akan diadakan di perkarangan pejabat Pas Bachok yang kedudukan bertentangan dengan masjid Muhamadi itu.

Dengan bertemankan tiga orang kawan termasuk, sdr Ramli Abdul Halim (Meli Kapak Jangak) saya ke Bachok. Mengajak Meli untuk ke demostrasi seperti itu bukan mudah. Meli jenis bukan boleh ikut orang tidak tentu 'kalu' - tentu fasal. Tetapi kalau dengan saya, Alhamdulilah setakat ini kalau saya heret ke mana pun dia akan ikut

Kepatuhan (ikut erel) Meli kepada saya bukan kerana politik. Bukan kerana tekanan. Walaupun saya dengannya tidak senada dalam hal-hal tertentu dalam siasah namun itu bukan bermakna kami tidak boleh makan dan tidur bersama. Apa yang mengukuhkan kami ialah ikatan persahabatan yang lama.

Saya lebih lama mengenali Meli daripada kawan-kawan dalam politik lain. Justeru apa saja tuduhan dan sindiran terhadap Meli, pedih dan ngilunya akan menyelinap juga ke jantung saya.

Meli tidak pun bertanya saya untuk apa ke Bachok, tetapi mengikuti saja. Lagipun pemergian itu juga untuk menunaikan fardu Jumaat.

Sebaik selesai solat Jumaat, berlansgunglah protes ringkas itu. Bukan di hadapan pejabat Pas Bachok tetapi di perkarangan masjid. Seperti mana diiklankan dalam akhbar lidah rasmi parti Pas, protes itu diurus dan digerakkan oleh kalangan pemimpin Dewan Pemuda Pas. Ianya dikepalai oleh Ketua Pemuda Pas, Abdul Latiff Abdul Rahman. Sayangnya semasa Latiff berucap saya tidak perasaan, ini menyebabkan semasa protes itu bersurai Latiff ketika bersalaman dengan saya menyapa saya dengan sinis; "gambar ana enta tak ambil?"

Saya sedikit terkejut dengan sapaan Latiff itu dan benar baru merasai kehadirannya. Saya menjawab secara diplomasi dengan mengata; ada ana ada ambil. Begitu mendengar kata-kata Adun Mengkembang itu saya teringat apa yang berlaku di Parlimen pada satu ketika dulu. Beliau bukan main lagi mengelak daripada saya merakam gambarnya yang sedang duduk makan bersama beberapa kawan dan Adun dari Kelantan. Sampai dia menutup mukanya dengan sebelah tangan dan sebalah lagi menjamah hidangan bimbang wajahnya akan tersambar ke dalam lensa kemara saya.

Mengenangkan gelagak sombong Ketua Pemuda Pas Kelantan ini di parlimen itu, kalaupun saya melihatnya berucap dan mencerca kerajaan kerajaan meluluskan perjudian pada protes judi itu saya tidak akan merakamnya kerana dia pernah melarangnya. Bukan saja Latiff sesiapa yang melarang saya merakam wajah mereka saya akan akur selagi ingatan saya waras. Lensa kemera saya juga akan menjadi kabur untuk menagkap objek di sekeliling mereka. Saya tidak akan rakam kalau pun sesudah itu mereka sudah pun bersalam dan duduk makan dan minum bersama saya.

Jadi kepada Latiff yang pernah minum air di rumah saya bersama abangnya, sewaktu minta melobikan calon untuk kerusi Dun Mengkebang tahun 2004, maaflah kalau saya tidak merakam gambar anda dalam apa-apa juga event kerana saya mematuhi larangan saudara.

Lain-lain pemimpin Pas yang berucap mengutuk dan kesal pemberian lesen pada protes itu ialah, bekas Ketua Pemuda Pas Kelantan, Zaki Ibrahim yang juga Adun Kalaboran dan kini menjawat jawatan Timbalan Spekar. Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli juga turut sama kelihatan dan memberi ucapan ringkas. Naib Ketua Pemuda Pas, Azman Safawi ikut sama hadir.

Ucapan dan protes itu mendapat sambutan dan rangsangan dari kira-kira 1,000 jemaah solat Jumat hari itu. Dengan lilitan kain merah di hijau di kepala bertulis Judi Bola dan kalimah Lailahaillallah mereka melaungkan takbir dan mengecam perlulusan lesen judi berkenaan dan minta ianya dibatalkan.

Turut sama mengangkat kain sepanduk mengecam kelulusan lesen judi itu ialah kaum Muslimah Pas Bachok.

Bagaimana pun agak anih juga walaupun protes itu diadakan di Bahcok, tetapi tiada kelihatan ahli Parlimennya, Nasharudin Mat Isa, dan begitu juga dengan dua Adunnya, Omar Mohamad (Perupuk) dan Hassan Mahmod (Tawang). Apakah mereka tidak diberi tahu ataupun sengaja tidak hadir untuk tidak mahu mencampuri kerja anak-anak muda? Bagaimana pun saya percaya mereka telah memberi green light terhadap protes itu kalau tidak masakan ianya boleh diadakan.


Protes itu adalah dalam siri protes secara menyeluruh terhadap kelulusan lesen judi itu. Ia dirancang akan diadakan di seluruh negara. Serentak dengan apa yang berlaku di Bachok itu juga tunjuk perasaan diasakan di Kuala Lumpur dan tempat-tempat lain.

Walaupun potes itu ringkas tetapi ia memberi impak yang mendalam. Apa lagi ia berlaku di Bachok yang merupakan kawasan pilihan raya dan kubu Awang Adek Hussein sendiri. Protes itu juga boleh disifatkan ia telah memasuki ke halaman rumah Awang Adek Hussein. Apa yang berlaku itu benar-benar mamalukan Awang Adek, dan anak beranaknya.

Mungkin kalau sebelum ini penduduk Bachok tidak tahu menahu penglibatan Awang Adek dalam meluluskannya, tetapi dengan ada protes berkenaan yang diikuti dengan banner dan kain rentang menyebut nama Awang Adek dan partinya menyebabkan masyarakat mulai tahu penglibatan Awang Adek. Bahawa selaku timbalan menteri kewangan Awang Adek ada saham dalam perjudian negara ini.

Kepada Awang Adek masa masih ada untuk beliau membersihkan dirinya. Penglibatan ataupun pemalutan nama dengan judi sesuatu yang sangat buruk dan keji. Bagi orang Islam judi, arak, zina adalah mengaibkan. Ia memberi gambaran kerendahan moral dan kejahilan ilmu agama terhadap seseorang pelaku atau pensubahat.

Kalau benar Awang Adek dikatakan terdesak dan hanya memathui arahan orang atas semasa mengumumkan kelulusan itu, beliau boleh jelaskan duduk perkara sebenarnya. Cara terbaiknya dengan mengadakan pertemuan dengan Dewan Pemuda Pas yang menjadi penggerak kempen bantah judi bola sepak dan membenci BN dan Awang Adek itu.

Penasihat politik atau peegawai Awang Adek, baik Setiausah Akhbar, Setiasauah Politik, maupun penasihat privete yang kerjanya lebih untuk mencari makan, boleh aturkan pertemuan dengan Dewan Pemuda Pas atau mana-mana NGO yang membantah perlulusan lesen berkenaan. Panggil mereka dan jelaskan kedudukan sebenarnya. Rasanya tidak akan hilang bisa dan akan luak kekayaan Awang Adek Hussein kalau memanggil Dewan Pemuda Pas dan sesiapa saja untuk tujuan itu.

Langkah itu juga akan dilihat Awang Adek sebagai seorang yang gentleman dan tidak akan membisu bila diasak dan dikecam.

Dan katanya semasa protes lesen judi diadakan di Bachok Jumaat itu, kesemua ahli badan perhubungan Umno Kelantan termasuk Awang Adek dan Mustapa Mohamed tidak ada di Kelanyan. Mereka khabarnya ke Surabaya, Indonesia. Apakah pemergian mereka secara gerombolan itu kerana tidak mahu mendengar jeritan dan laungan protes mengenai kelulusan lesen judi itu kerana ianya membingkitkan telinga mereka? Begitukah, atau kerana ada agenda nlain yang lebih spesifik? [wm.kl. 1:00 t/hari 30/05/10]

No comments: