Friday, February 5, 2010

Tazkirah Jumaat

Wang Ehsan: Pas Pejuang, Umno Dapat, Rakyat Jangan Melepas!

PETANG semalam khabarnya kesemua 14 ketua Umno bahagian di Kelantan telah hadir ke Putrajaya untuk menghadap Menteri Kewangan Ke II, Mohammad Nor Yaacob. Tujuan kedatangan mereka itu untuk mendengar dan memberi taklimat berhubung dengan projek Malaysia ke-10 di Kelantan dan tahap kemajuan yang ada.

Adalah dipercayai pertemuan itu juga ada kena mengena dengan wang ehsan minyak untuk Kelantan yang heboh diperkatakan kini.

Mungkin saja pertemuan itu membincangkan bagaimanakah hendak agihkan wang ehsan berkenaan. Minggu lalu 'Tok Empat" Umno Kelantan, Mustapa Mohamed telah mengumumkan Kelantan akan menerima wang ehsan sebanyak RM20 juta. Dipercayai wang ehsan itu peringkat pertama.

Mungkin pertemuan itu untuk memikirkan mekanisme bagi mengagihkannya dan juga nilai yang patut diterima masing-masing. Atau dalam bahasa sinikal politik zaman ini bermesyuarat untuk mengagihkan wang berkenaan di kalangan mereka sebelum disampaikan kepada rakyat!

Angka sebanyak RM20 juta dipertikaikan. Exco baju petak-petak merah Kelantan mempersoalkan angka berkenaan. Katanya wang yang sepatut diterima ialah sebanyak RM40 juta bukannya RM20 juta. Angka itu menurut Exco baju petak-petak merah disebut sendiri oleh bekas Presiden Petronas, Hassan Marican.

Siapa yang boleh dipercayai di sini Exco baju petak-petak merah atau Mustapa? Kalau kata-kata Exco baju petak-petak merah itu benar, bererti Mustapa berbohong kepada rakyat Kelantan. Ada unsur-unsur penipuan dan menutup fakta sebenar. Kenapa? Tanyalah Awang Adek Hussein. Mungkin mereka ada muslihat tersendiri untuk tidak menyebut angka seperti mana dikatakan Exco baju petak-petak merah.

Tidak kiralah berapa jumlahnya, yang jelasnya wang ehsan yang diperjungkan Pas itu kini sudah diperolehi. Pejuangan pemimpin Pas Kelantan sudah berbaloi. Wang itu kini sudah ada di hadapan pemimpin Umno dan Mustapa bersama Awang Adek menggengamnya kemas kemen.

Umno yang akan membahagikan wang itu bukannya Pas. Dalam soal ini Pas hanya menelan air liur basi saja. Dalam soal ini Pas Kelantan menang sorak kampung tergadai. Tak mengapa, bukankan Pas adalah parti yang tulus dan iklhas untuk membela nasib rakyat. Jadi tidak berbangkit kalau wang itu siapa yang mengagih dan membahagikan kepada rakyat.

Cuma seandaian cadangan dan pandangan agar kerajaan negeri berunding berhubung wang ehsan itu secara elok, pasti sedikit sebanyak wang itu akan merecik ke dalam telapak tangan Pas juga. Kalau pun pemimpin Pas tidak tergamak untuk mengambilnya setidak-tidak Pas akan dijemput hadir sesmasa Umno hendak bahagikan wang itu kepada rakyat.

Kini semua terlepas. Pas hanya mampu menjerit dan menjerit menuduh Umno zalim dan sebagainya. Apakah rakyat Kelantan akan bersimpati dengan Pas dan terikut memburukkan pemimpin Umno seperti mana digong-gongkan oleh Pas. Ataupun akan melupai simpati itu bila Umno menghulurkan selipat duit nota RM100 kepada mereka? Sama-sama kita tunggu dan lihat bagaimana reaksi dan penerimaan rakyat selepas pengagihan itu berjalan kelak.

Nik Aziz tidak payah mengada-ngada mengatakan dia pandai agihkan wang berkenaan. Sejuta kali pandai dan telus pun kerajaan Nik Aziz tengok kepada gaya hari ini Umno tidak akan serahkan kepada kerajaan Kelantan. Ibrat kata kering gosilah Nik Aziz.

Bagaimana pun kalau Pas boleh menerima hakikat itu, bahawa mereka hanya tukang canang saja, di sinilah tampak keikhlasan dan kemurnian Pas dalam perjuangannya. Mereka tidak mahukan wang untuk kebutuhan diri mereka, tetapi semuanya untuk rakyat. Cuba, kalau bukan kerajaan Kelantan tergila-gila memperjuangkan wang itu, mungkin ia tidak akan diperolehi walaupun satu sen. UBN tidak pernah menyebutnya sebelum ini dan melindunginya dari pengetahuan rakyat.

Umno akan mula membangkitkan bila mereka berkuasa kelak. Sebab itulah Umno gila-gial untuk rampas Kelantan. Di sini rakyat boleh membuat penialaian antara sikap busuk Umno dengan sikap baik Pas!

Jadi rakyat Kelantan kena terima kaish kepada Pas Kelantan dalam soal ini. Terima kasih kepada Tengku Razaleigh Hamzah yang ikut 'bercongit' ekor dan turun padang memperjuangkannya.

Apakah wang ehsan akan sampai kepada rakyat?

Persoalan kini apakah wang itu akan benar-benar sampai kepada rakyat? Inilah yang hendak diperkatakan dalam catatan ringkas ini.

Seorang pemimpin Umno Kelantan menyatakan kepada saya yang beliau tidak yakin wang sebanyak RM20 juta itu akan sampai kepada rakyat sepenuhnya. "Wang itu terlalu sikit, ke mana nak 'lele' (agihkan) wang sebanyak itu?" kata pemimpin itu.

Menurutnya untuk dibahagikan di kalangan Umno pun tidak mencukupi. Kalau sesama Umno pun tak cukup macam mana wang itu hendak agihkan kepada rakyat? Jangan mimpilah rakyat Kelantan, ujarnya.

Baginya wang sebanyak RM20 juta itu bukan saja tidak akan dapat faedah kepada rakyat tetapi ia juga akan menjadi penyakit dan bala kepada Umno Kelantan. "Bayangkan, bahagian Umno ada 14, ini bermakna ada 14 orang ketua. Kalau seorang ketua bahagian diberikan hanya RM1 juta untuk membangunkan projek di kawasan mereka, ini bermakna sudah RM14 juta habis, tinggal lagi RM6 juta," katanya sambil menambah, takkan RM1 juta saja!

Makanya beliau tidak fikir hanya ketua Umno bahagian saja yang inginkan wang itu, pemimpin lain juga memerlukannya. Dalam Umno ada pemimpin dinamakan empat peringkat, ketua, timbalan ketua, ketua wanita dan pemuda. Menurutnya semua pemimpin empat peringkat ini memerlukan wang. Umum sudah tahu Umno akan bergerak bila ada wang, tak dak wang mereka berhenti dan tidur, jarang yang sedia mengeluarkan wang sendiri atau bergerak tanpa menggunakan wang.

"Katakan timbalan ketua, ketua wanita dan ketua pemuda diberikan sebanyak RM500 ribu seorang. Ini bermakna sebanyak RM21 juta diperlukan. Wang yang ada hanya RM20 juta saja. mana cukup?" katanya.

Ulasnya lagi kalau pembahagian tidak adil dan tidak sama rata saat inilah akan timbul masalah. Akan berlaku perebutan dan dakwa mendakwi dan bermasaman muka. Mana-mana pihak yang tidak dapat merasa tidak puas hati dan dianaktirikan. Di sinilah akan bergaduh. Bergaduh kerana merebut harta faraid atau ghanimah dalam politik sering berlaku terutamanya dalam Umno.

Kerana itu kata pemimpin bergelar datuk itu, wang RM20 juta itu akan memberi penyakit kepada Umno. Ringkasnya Umno Kelantan kini bakal bergaduh sesama sendiri kerana merebut wang ehsan. Makanya bagi mengelakkan ini 'Tok Empat' Umno Kelantan kena tegas dalam soal ini. Wang itu jangan diagihkan kepada ketua bahagian atau pemimpin empat peringkat tetapi diberikan langsung kepada rakyat menerusi saluran khusus. Nescaya kalau diberikan menerusi ketua bahagian ibarat hangus dimakan apilah wang minyak itu. Ingat wang minyak mudah terbakar.

Walhasil balik asal wang ehsan nampaknya menjadi liabiliti bukan saja kepada Pas yang berjuang mendapatkannya tetapi Umno yang dapat juga turut sama bermasalah dengannya. Jalan paling baik kembali berikan semua sekali wang berkenaan untuk rakyat Kelantan dan jangan disonglap dalam poket mana-mana pemimpin. Boleh ke? [wm.kl. 12:45 t/hari 05/02/10]

3 comments:

mzaidis said...

setuju..setuju..

bat8 said...

Tuan MSO

Satu ulasan menarik dari tuan dan saya bersetuju dengan ulasan tuan.

Pertama-tamanya ambo nak ulas pasal betapa singkatnya pemikiran politik politik puak UMNO Kelantan jika mereka betul-betul nak berpolitik. Ambo yakin benar, setelah jumlah wang ehsan sebanyak RM 20 juta diumumkan, mereka sebenarnya tidak berminat untuk berpolitik malah dah tak mahu menang PRU 13 nanti.

Agaknya mereka dah buat keputusan, buat apa menang dan dapat memerintah negeri kalau peluang nak sebat duit tak ada. Lebih baik kalah, maka duit wang ehsan akan disalurkan melaui mereka dan mereka boleh buat pelbagai projek atas nama pembangunan untuk sebat duit tersebut.

kedua, persoalan yang tuan lontarkan adakah wang ehsan RM 20 juta itu akan sampai kepada rakyat? jawabnya tidak. Kita kat kelantan tahu sangat-sangat bagaimana projek-projek pembangunan yang disalurkan melalui JPPK di faraid dan dibahagi-bahagikan sesama mereka.

nazari said...

maso..

keluarga saya adalah keluraga UMNO..tapi adaik beradik saya telah menyampah dgn UMNO sebab UMNO akan bahagikan duit dikalangan mereka,cikgu UMNO pun jadi kontarktor.saya ada berjumpa dgn AJK UMNO Jeli,saudara saya..dia ckp telah buat proposal project untuk guna wang ehsan...ini bukti puak-puak mano yang dapat duit ehsan rakyat tak dpt doh..