Tuesday, February 23, 2010

Spekulasi Petang

Betulkah Muhyiddin Dan Najib Sudah Bermasalah?

KENAPA Muhyiddin Yassin perlu melayan cabaran Lim Kit Siang kalau beliau tidak ada apa-apa masalah dengan Najib Razak. Muhyiddin sepatutnya senyap tanpa memberi apa-apa reaksi yang membolehkan orang membuat berbagai persepsi terhadap dakwaan Lim Kit Siang itu.

Bila beliau latah memberi reaksi agak keras begitu, ia menunjukkan beliau ada masalah dengan Najib. Bahawa pertentangan beliau dengan Najib mengenai gagasan atau slogan 1 Malaysia memang berlaku.

Dalam dunia politik penafian bererti benar, manakala diam bererti tidak menafikan tuduhan orang terhadap kita. Begitu juga bila Muhyiddin menafikan dakwaan Lim Kit Siang yang beliau tidak sekata dengan Najib ia memberi gambaran dan pengertian tuduhan itu sebagai benar.

Dengan mengatakan Lim Kit Sing penuh dengan masalah apabila memberi tafsiran beliau tidak seiya sekata dengan Najib ia bukan menyelesaikan masalah sebaliknya menambah masalah. Apa lagi Muhyiddin kounter dakwaan Lim Kit Siang itu sebagai tektik pembangkang untuk melaga-laga beliau dengan Najib.

Ulas dan kenyataan belas Muhyiddin itu berbahaya. Lebih baik beliau mendiamkan diri dan tidak menjawab dan membiarkan keadaan memberi jawaban sendiri. Dengan tindakan itu menyebabkan pemerhati politik akan mula memerhati gerak geri dan hubungan beliau dengan Najib. Kalau sebelum ini tidak terlintas beliau bermasalah dengan Najib apabila beliau menjawab begitu menjadikan orang mula berfikir lain.

Orang akan beranggapan Lim Kit Siang tidak sengaja berkata-kata begitu kerana dia bukan burung pungguk ataupun burung tiong pandai bercakap tanpa memahami apa yang dicakapnya. Lim Kit Siang adalah sang kancil.

Secara psikologi juga bila beliau melenting dengan menempelak Lim Kit Siang di dalam kepalanya penuh masalah, orang akan mempercayai atau pun orang akan mula membelek dari juring dan sudut manakah Muhyiddin tidak suka dengan gagasan 1 Malaysia. Selepas ini semua orang akan memerhati gerakan body, kata-kata dan hubungan ghaib antara keduanya. Hatta kalau mereka berdua berada di meja makan ianya akan diperhatikan.

Orang juga kini akan mulai teperasaan yang Muhyiddin tidak begitu bersungguh dalam memprojekkan 1 Malaysia. Memangpun dalam ucapan politiknya jarang Muhyiddin menyebut perkataan 1 Malaysia. Hanya semasa bersama Najib di satu-satu majlis sahaja Muhyiddin mengangkat tanggan meluruskan telunjuk sambil melaungkan “1 Malaysia”. Itu belum dapat ditentukan apakah laungan Muhyiddin itu senyaring dan sekuat Najib dan Rosmah Mansor.

Apa lagi sebelum ini pun sudah terdengar dari kalangan ahli politik Umno sendiri yang Muhyiddin tidak berapa berminat dengan 1 Malaysia. Mislanya beberapa perubahan dasar dan polisi Najib yang memberi ruang luas kepada bukan Melayu dalam bidang pendidikan dan iktisad tidak disetujui oleh Muhyiddin. Ada yang mengadaikan Muhyiddin tidak setuju cara Najib mengadaikan kepentingan Melayu kerana ghairah untuk mengekalkan kuasa.

Bagi Muhyiddin langkah Najib itu dilihat begitu liberal sehinggakan pihak parti lawan beranggapan Umno sudah terdesak.

Secara diam Muhyiddin dikatakan sudah membuat protes dalaman. Muhyiddin yang dikatakan di remote control oleh Mahathir Mohamad kurang selesa dengan tindakan Najib. Mahathir pula telah menggunakan Muhyiddin untuk menzahirkan rasa tidak senang beliau atas beberapa polisi dan dasar yang diperkenalkan oleh Najib. Beliau tidak bersuara sendiri kerana dia juga ada kepentingan di mana mengharapkan anaknya dibela sebaik mungkin oleh Najib.

Sebenarnya cerita pertentangan antara perdana menteri dengan timbalan perdana menteri sudah meluas dalam kalangan Umno atasan. Apa lagi di kalangan ‘god father’ sudah pun diperbicangan dari masa ke semasa. Misalnya satu majlis yang berlangsung di Bangsar, Kuala Lumpur beberapa bulan lalu telah menyebut secara terang yang kumpulan itu kurang senang dengan tindak tanduk Najib. Sudah ada suara kurang percaya kepada Najib dalam soal menjaga kepentingan Melayu.

Seorang veteran Umno yang sebelum ini begitu beriya mahukan Najib sudah mula berkata; Najib kini sudah mulai buat onar, maka beliau perlu dijatuhkan.

Apakah perbicangan dalam majlis berkenaan sudah terhidu oleh Kit Sing menyebabkan beliau berani mengatakan bahawa hubungan Muhyiddin dengan Najib mula bermasalah! [wm.kl 7:00 pm 23/02/10]

1 comment:

ANAFAKIR said...

TPM jawab pun salah, tak jawab pun salah.Menjawab kritikan LKS,maka ia menggambarkan memang TPM ada masalah dgn PM.Diam membisu, khalayak akan mengatakan itu memang benar..Justeru, menjawabnya TPM dalam kritikan LKS itu secara halusnya TPM ingin menyampaikan suara hati beliau dgn DS Najib.Ia juga mula menampakka retak menanti belah.Memang diketahui, DS Najib dgn TS Muhyiddin ada sedikit maasalah dalam hbgan mereka.DS Najib seolah-olah membuat sebarang gaya dalam kepimpinannya tanpa mendapatkan pandangan timbalannya.Walaupun memang kuasa mutlak PM untuk menentukan hala tuju kepimpinan beliau namun jika terlalu meminggirkan pendapat timbalan akan membuatkan ada belah bagi dalam UMNO itu sendiri.Mungkin UMNO cuba menutup rapat keretakan yang berlaku demi kelangsungan kuasa mereka namun keretakan tersebut lambat laun akan terburai juga jika PM masih tegas dan berkeras dengan gayannya dan tidak begitu memberi ruang kepada TPM untuk menyuarakan pandangan, maka kekusutan yang diungkapkan oleh Tuan MSO di atas pasti benar...LKS memang licik dalam politik.Dia mempunyai serampang dua mata...menjawab atau diamnya TPM dua-duanya kena kepada matlamat sebenar yang ingin dicungkil oleh LKS.Selepas ini akan ada provokasi secara halus dan penuh helah untuk membuka ruang agar masalah yang tersimpan antara PM dgn PM terburai..dalam saat-saat kedua-dua pihak UMNO dan pembangkang membuat persiapan untuk PRU13, mungkin langkah yang dimulakan oleh LKS itu mempunyai perancangan tersendiri.Giliran pakatan menyerang UMNO mungkin sudah tiba..Dengan jarak PRU 13 masih berbaki kurang lebih setahun atau lebih sikit maka sudah masanya mungkin Pakatan memulakan langkah awal..kita tunggu perkembangan berikutnya selepas ini.