Sunday, October 11, 2009

Terkini Dari Bagan Pinang

UBN Guna Taktik Provokasi Untuk Menang

PROVOKASI dengan mengadakan kekacauan, menimbulkan kegemparan dan bertindak ala samseng itulah taktik UBN dalam pilihan raya Bagan Pinang yang sedang berjalan kini. Provokasi ini berjalan sejak mula hari penamaan calon sehinggalah ke saat ini.

Gambaran ini diberikan oleh Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa yang pada masa ini membuat tinjauan dan lawatan ke setiap kawasan pengundian. Keadaan di Bagan Pinang masa ini juga dilaporkan panas dan tegang.

Menurutnya provokasi paling baru berlaku di Teluk Kemang pagi tadi dimana penyokong UBN telah mebaling objek ke arah penyokong Pas tujuan menimbulkan keadaan huru hara.

Katanya akibat itu menyebabkan timbul kemarahan di kalangan ahli Pas menyebakan berlaku pergaduhan sehigga polis terpaksa campur tangan. Beberapa orang orang telah ditangkap ekoran kejadian ini.

Menurutnya provokasi ini sengaja dirancang demikian rupa. Sebagai bukti katanya di mana sahaja kawasan yang berlaku provokasi kasih sudah tersedia dengan puluhan wartawan dan jurugambar untuk merakam dan melaporkan kejadian. Ikut sama ialah para bloger yang pro UBN.

"Sekiranya provokasi ini tidak dirancang bagaimana wartawan cepat menghidu dan terus melaporkannya. Jelas provokasi ini disengajakan oleh UBN," tegas beliau.

Sementara itu dakwa ahli Jawatankuasa Kuasa Pas Pusat, Abu Bakar Chik provokasi yang berlaku kali ini agak melampau dan ia menunjukkan UBN benar-benar terdesak. Katanya elum pernah berlaku provokasi erterusan seperti hari ini.

Dakwanya markaz Pas Terengganu, Wilayah Persekutuan diserang oleh kumpulan tertentu dipercayai dari kalangan UBN seperti serangan pengganas untuk menimbulkan keadaan kurang selesa dan menakutkan para pengundi.

Para provokasi ini katanya akan mendatangi markaz Pas dengan memawa senjata, kayu dan sebagai mengugut para petugas Pas dan ada yang dicederakan sampai bengkak kepala.

Provoikasi ini adalah taktik baru UBN untuk memastikan kemenangan di Bagan Pinang. UBN begitu terdesak untuk menang di Bagan Pinang bagi menjaga maruahnya. Untuk itu parti berkenaan sanggup melakukan apa saja termasuk tindakan melanggar undang-undang dan adat.

Sementara itu proses pembuangan undi sehingga tengah hari ini berjalan lancar. Sehingga kini sudah hampir 50% jumlah pengundi yang keluar mengundi. Dari kedudukan mata kasar peluang kedua-dua pihak masih sama rata.

Sekiranya maklumat mengatakan undi pos dari kalangan tentera berkedudukan 40 : 50 peluang untuk Pas membuat kejutan dalam pilihan raya ini masih terbuka. Sekiranya perkembangan ini beterusan hingga ke petang tidak mustahil kalau UBN kalah! Kekalahan UBN dalam pilihan raya ini bolehlah disifatkan sebagai terbukanya liang lahad luas untuk UBN di masa akan datang. [*** 1:00 t/hari 11/10/09]

No comments: