Monday, September 7, 2009

Mencermin Bagan Pinang

Bagan Pinang Penting Buat Pakatan

SUDAH takdir Allah s.w.t. Malaysia terpaksa menghadapi pilihan raya kecil sekali lagi. Barang kali Allah sengaja mahu mentakdirkan demikian kerana ingin memenuhi kamahun manusia politik juga. Semua kena menerima penuh redha takdir Allah ini.

Pembangkang di Kedah begitu mengharapkan diadakan piliahan raya kerusi DUN Kota Siputeh, namun atas kuasa Allah juga SPR mengumumkan tidak ada pilihan raya. Kerusi itu tidak kosong. Maka kecewalah PR Kedah untuk menyaksikan piliahn raya berkenaan yang diharap akan berpihak kepada mereka untuk menambahkan satu lagi kerusi di DUN di negeri jelapang padi itu bagi memperkukuhkan kerajaan mereka.

Namun Allah maha adil, diganti-Nya dengan sebuah kerusi di Negeri Sembilan. Penggantian ini seolah-olah mahu mencabar SPR yang dilihat berusaha untuk mempertahan dan menyelamatkan UBN dengan pelbagai teknik dan tindakan menyolok mata? Ia juga sebagai disengaja mahu menguji sejauh mana kekuatan UBN di zon selatan pula selepas tiga zon lain kekuasan UBN sudah merudum satu demi satu.

Kali ini Allah menjemput Adun Bagan Pinang, Azman Mohd Nor untuk berpulang ke sisi-Nya.
Saya menerima kematian Adun ini semasa di Aceh, ketika sedang meraikan anak-anak yatim piatu dan ibu tunggal mangsa tsunami berbuka puasa. Pengirim budiman maklumat itu ialah sdr Kamal Amir Kamal Hijaz dan isteri juga turut mengirimkan SMS memaklumkan kematian Adun berkenaan.

Pada hemat saya pilihan raya kecil ke sembilan ini sangat penting bagi Pakatan Rakyat terutamanya Pas. Pilihan raya pertama di zon selatan ini memberi peluang kepada Pas menunjukkan belang dan taring mereka sebenarnya. Masa inilah Pas boleh membuktikan sejauh mana slogan Pas for all diterima umum seperti mana dibanggakan itu.

Mungkin juga Allah memilih ini khas untuk menguji Pas. Pada pilihan raya umum lalu Pas kalah dengan 2,333 undi. Calon Pas, Ramli Ismail mendapat 4,097 undi manakala calon UBN, Azman Mohd Nor mendapat 6,430. Kemenangan dengan majoriti yang tinggi itu boleh disifatkan DUN ini adalah kubu UBN.

Komposisi pengundi di DUN ini dikira menarik. Daru jumlah 14,192 pengundi (2008) Melayu menguasai 66%, Cina 10.5%, India 19.9% dan lain-lain 3.5%. Kedudukan ini bakal memberi peluang baik kepada Pas. Sekiranya bukan Melayu terus menolak UBN, sudah pasti Pas akan memberi tentangan sengit kepada UBN kali ini.

Pilihan raya kecil ini adalah perlawanan sebenar antara PR dengan UBN. Pas khususnya tidak boleh merasakan selesa kali ini. Kemenangan Pas dalam tiga pilihan raya lalu bukan sesuatu yang boleh dibanggakan sangat kerana ketiga kawasan itu bolehlah dianggap sebagai kawasan semulajadi Pas. Manik Urai, Bukit Gantang dan Kuala Terengganu adalah kerusi milik atau pernah menjadi Pas sebelum ini. Jadi perlawanan semasa pilihan raya itu berat sebelah.

Berlainan dengan Bagan Pinang ini. Kawasan ini kawasan UBN. Pilihan raya ini seperti Pas mencari lawan bukan menunggu lawan. Sekiranya Pas dapat mengugatkan kedudukan UBN ia memberi petanda kehebatan Pas sebenarnya. Sama ada Pas dapat mengurangkan majoriti atau menang, ia dikira kemenangan bergaya bagi Pas. Kemenangan Pas nanti memberi isyarat jelas bahawa kedudukan UBN di Negeri Sembilan sudah tidak teguh lagi. Kemenangan itu juga akan menjadi perintis kepada kejatuhan kerajan UBN pada pilihan raya ke-13 kelak.

Pas atau Pakatan memang mempunyai peluang untuk berbuat demikian. Hari ini pun kerajaan UBN di Negeri Sembilan sudah lemah bila mana gagal mendapat dua pertiga di DUN. UBN 21 kerusi manakala Pakatan Rakyat 15. Sekiranya aliran pengundi dalam pilihan raya lalu terus berkembang Bagan Pinang bakal menyaksikan bagaiman UBN akan tertumus.

Makanya Pas perlu menghadapi pilihan raya ini dengan perancangan yang paling smart dan strategis. Seluruh tenaga Pas perlu berpadu. Pedoman dan gerak kerja seasama di Permatang Pasir perlu diamalkan di sini. Perangai buruk di Manik Urai hendak dibuang jauh. Jangan ada mana-mana individu atau puak yang ingin mencari political mileage di sini tetapi carilah kemenangan bersama demi PR.

Ingat kejayaan dalam pilihan raya ini sangat bererti bagi Pas. Ia akan membuktikan benih Pas yang kini sudah ada satu kerusi di DUN itu mula bercambah dan bakal subur di DUN Negeri Sembilan.

Bagaimana pun untuk mencapai itu bukan mudah. Sudah pasti UBN akan berkerja habis-habisan mempertahankan kerusi berkenaan. Bagan Pinang adalah bukan saja perlu dipertahankan UBN kerana kerusi itu hak mereka, tetapi ia juga merupakan maruah kepada parti itu. Demi maruah UBN akan melakukan apa saja. Mungkin sesuatu yang tidak dibuat di lain-lain pilihan raya kecil akan dipraktikkan di sini. Kalah menunjukkan UBN boleh bersiap sedia menggali kubur di negeri berkenaan.

Lantaran itu desas desus UBN akan menurunkan semula tokoh veteran mereka bekas MB, Mohd Isa Samad tidak mustahil. Hanya Mohd Isa sahaja yang dikira dapat menyelamatkan kerusi berkenaan. Sekiranya UBN menyerahkan kepada MB, Mohamad Hassan yang seganding dengan Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin, ia samalah seperti sengaja mahu menyerahkan kerusi berkenaan kepada Pas.

Dalam hal ini saya merasakan Mohd Isa akan dipertaruhkan untuk membela maruah UBN di kerusi berkenaan. Sekiranya Mohd Isa diturun ia menyukarkan sedikit Pas dan Pakatan Rakyat. Walaupun Mohd Isa sudah terasing dari arus perdana Umno Negeri Sembilan ketika ini tetapi pengaruhnya di Bagan Pinang masih ada. Untuk memastikan kemenangan, UBN tidak akan melihat kepada kesilapan dan dosa-dosa Mohd Isa, tetapi akan mengutamakan kemenangan terlebih dahulu.

Seandainya UBN membelakgn Mohd Isa, awal-awal lagi saya merasakan kerusi itu bakal menjadi milik Pas. Bagan Pinang juga memberi peluang kepada Mohd Isa untuk bangkit kembali dalam jelumun politik Melayu itu.

Selain dari itu keputusan pilihan raya Bagan Pinang ini juga akan memberi jawaban kepada sikap pengundi Melayu di Negeri Sembilan. Apakah mereka yang mengamalkan adat perpatih itu masih kekal dan setia dengan Umno ataupun mereka juga sudah terbuka seperti mana Melayu, Jawa dan Banjar di Perak di Selangor yang sudah menghunuskan pedang dan keris kepada Umno? [wm.kl. 11:20 pm 07/09/09]

10 comments:

KUDA TROJAN said...

Salam MSO,

Ulasan ini tidak mencakupi undi POS yang banyak memihak kepada UBN. TQ

abu muaz said...

Undi pos sangat besar diDUN ini. Menteri Perang kita mungkin boleh tersenyum sedikit setelah bermuram durja tersemban dipermatang pasir yg lalu.

Unknown said...

Pak MSO... sila ulas pasal undi POS.... boleh kan?

mypugaloo said...

Tuan,

Silap olahan pada para pertama tu.

Pembangkang di KEDAH sapa? Setahu rakyat...pemerintah di KEDAH adalah PR (PAS&PKR) dan pembangkang adalah BN (UMNO&MCA).

Justeru, yang nak diadakan PRK adalah pemerintah, i.e. PR bukannya pembangkang.

Betulkanlah minda tuan tu agar tidak terpengaruh dengan 50tahun jajahan BN bahawa pembangkang adalah pihak lain....

Nak betulkan sikit mungkin gunalah "Pembangkan peringkat PUSAT..." bau tepat dan tidak terikut2 dgn penjajahan minda oleh BN.

Wassalam

IndukYati said...

salam abu muaz dan kuda trojan,
percayalah akan ketentuan Allah, namun yg pasti PR akan memberi tentangan sehabis habisnya di Bagan Pinang. undi POS adalah faktor penentu...kita doakan semoga undi pos ini berat ke PR..Insya Allah kita pasti berjaya dek kerana sabar dan redha akan ketentuan Ilahi

mohd sayuti omar said...

Kepada penjenguk seklian saya tak akan ulas undi Pos. Cuma saya kasi formula, sdr/ri tanda undi pos berapa. Dan tolak dengan jumlah yang UBN dapat nanti itulah undi sebenarnya UBN. Soal undi pos sudah tentu hampir 90% akan berpihak kepada UBN. Makanya bagi mengatasi ini PR kena pastikan peratus undi biasa berpihak kepada mereka. Ingat dalam p raya undi pos juga dikira. Maka PR kena cari helah dan ikhtiar bagaimana untuk mengatasinya. Salam.

Suhaimi Said said...

5000 lebih undi pos di DUN ini. Talian hayat UMNO ini sukar pecah kerana tentera tidak bebas mengundi, samada undi mereka dipangkah semuanya oleh seorang pegawai atau diperhatikan oleh seorang pegawai. Demokrasi ala diktatur Malaysia ini sukar juga diatasi.

Hero said...

Setuju dengan Suhaimi Said.

Memang benar cakap saudara. Sepupu saya dan kaptennya pernah mengundi untuk keseluruhan warga sebuah kem tentera yang terletak di Selangor.

Dalam pada tu, masih ramai yg naive dan tak percaya ada penyelewengan dalam undi pos. Memang budak2 hingusan..

madyani said...

ya memang benar,undi pos..yg pencen 10thn lalu/dah aruah pun masih ada senarai dlm list spr...pasti

Budak Syburi said...

Perjuangan mesti diteruskan, 5000 pun, lawan tetap lawan. Dulu hanya kalah 2000+, tentu boleh peturunkan lagi.

Biar menteri perang gembira dengan suasana ini. rakyat di Bagan Pinang mungkin ada idea lain.