Monday, February 16, 2009

Selepas Subuh

Mahathir dan ular tedong?

ORANG politik patut belajar berpolitik daripada Dr Mahathir Mohamad. Satu-satu ilmu atau kepandaian yang ada kepada Mahathir ialah konsisten dan tidak tahu jemu dalam memperjuangkan sesuatu. Dr Mahathir juga seorang yang tidak berhati perut dalam melihat musuh politiknya. Seorang ahli politik yang tergamak melakukan apa saja demi survivel politiknya.

Melihat politik Mahatir dalam memerangkap dan menjatuhkan musuhnya samalah seperti ular tedong. Ular tedong akan menggunakan kaedan dan ilmu yang sama dalam memerangkap mangsanya. Tidak kira sama ada mangsanya itu kecil atau besar kaedah yang sama diamalkan. Dan inilah menjadikan tedong hebat.

Dia akan menerkam anak kambing dan membelitnya sehingga patah tulang temulang anak kambing berkenaan sebelum memakannya. Begitu juga kalau ia berjumpa dengan tikus yang jauh lebih kecil daripada anak kambing, dia akan menerakam dan membelitnya sekuat-kuat agar tulang temulang anak tikus itu patah baru dia menelannya.

Walhal dengan kudrat tikus tidak seberapa itu ia bisa membedal dengan ekor saja, tikus itu sudah 'khuluhum'. Namun kerana itu tabiiatnya tedong tetap menggunakan taktik dan strategi itu tidak kira kecil atau besar mangsanya.

Jadi kaedah ular tedong itu digunakan pakai oleh Mahathir sebab itu dia jarang kecundang dalam permainan politiknya.

Inilah ilmu dan kepandaian yang Dr Mahathir ada dan jarang dimiliki oleh orang lain. Setengah orang politik dia cepat merasa jemu dan malas untuk berhempas pulas dalam melawan dan memastikan musuhnya tewas. Ada setenganya setelah dua kali mencuba dan satu kali jatuh terus meninggalkan gelanggang. Tetapi tidak dengan Dr Mahathir dia akan terus berlawan dan berlawan sehingga berjaya. Inilah yang menyebabkan dia berjaya seperti hari ini.

Dalam sejarah menjatuhkan lawannya, Dr Mahathir mencatatkan berjaya menumbangkan Tunku Abdul Rahman dengan cara surat layang. Beliau mendedahkan keburukan Tunku sehinggakan bapa kemerdekaan itu berundur. Kedua ialah Mahathir berjaya menyingkirkan Tun Hussein Onn secara bijaksana. Beliau telah melakukan mental torture ke atas Hussein Onn dengan merancang supaya Sulaimen Palestin melawan jawatan Presiden Umno.

Akhirnya walaupun Hussein menang dalam perlawanan itu tetapi kerana beliau seorang bermaruah Hussein meletak jawatan sebagai Perdana Menteri.

Dan ketiga mangsa politik paling besar dan menggerunkan Mahathir ialah Anwar Ibrahim. Beliau berjaya memerangkapkan Anwar sehingga musuhnya itu terjerut dengan jerat politiknya tahun 1998. Cara Mahathir memerangkap Anwar adalah paling buruk dan jelek dalam sejarah politik negara ini.

Kini, sampai disaat-saat Abdullah hendak bersara dan berundur pun beliau masih menyerang dan memprovok Abdullah. Dr Mahathir tidak percaya Abdullah akan berundur Mac ini selagi matanya tidak mehyaksikan Abdullah berbuat begitu. Baginya, Abdullah yang lemah itu masih boleh hidup maka Abdullah kena dihentam selumat-lumatnya biar Abdullah mati seperti mana si tedong membelit anak tikus.

Dalam tulisan terbaru dalam blognya beliau membayangkan keadaan itu; Abdullah tidak akan melepaskan jawatan Perdana Menteri Mac ini. Itu adalah tektiknya untuk melihat keabsahan Abdullah berundur, tetapi itulah cara Dr Mahathir. Beliau meluahkan ilusinya dengan membawa berita angin mengatakan ada usaha orang Tingkat Empat menasihati Abdullah agar jangan berundur.

Katanya juga orang Tingkat Empat akan melakuklan apa saja termasuk menggunakan wang untuk memastikan Abdullah terus kekal. Beliau memberi logik kalau selama ini orang tingkat empat berusaha mengumpul wang masakan mereka akan kehilangan kuasa begitu saja. Sudah tentu mereka akan menggunakan kebijaksanaan untuk menasihati Abdullah jangan berundur. Mahathir menggunakan ilmu logik dalam hal ini dan bukan mengambil kira hakiki politik semasa yang berlegar di kelilingi diri Abdullah.

Orang tingkat empat yang dimaksudkan itu ialah Khairy Jamaluddin bersama geng-gengnya. Orang ini Mahathir sangat mempercayai menjadi pensihat 20 persen kepada Abdullah. Dr Mahathir dia tidak percaya kepada apa yang beraku kini. Dia tidak percaya kalau Khairy tidak berusaha untuk mempertahankan bapa mertuanya itu. Sikap ketidakpercaya inilah membawa kejayaan Dr Mahathir dalam membendungkan pengaruh Anwar Ibrahim dulu.

Siapa lagi hari ini yang tidak percaya bahawa Khairy sudah tidak berkuasa? Abdullah juga sudah pun tidak ada nafsu untuk jaga negara kerana masanya untuk berundur sudah pun sampai. Semua orang percaya. Kedudukan Abdullah hari ini sepertilah orang yang sudah menunggu panggilan Izrael bila-bila masa saja, sudah tidak ada angin untuk memperkatakan mengenai dunia lagi.

Kalangan penyokong Abdullah sudah pun berkira-kira untuk mencari kerja baru selepas ini kerana ada yang akan dipecat dari menjadi menteri Kabinet. Namun ini tidak dipercayai oleh Dr Mahathir!

Apakah beliau tidak tahu apa yang berlaku di sekeliling diri anaknya sendiri, Mukhriz. Sudah ada agenda untuk meletakkan Mukriz di kementerian pelajaran kalau anak bongsu lelakinya itu berjaya memenangi jawatan Ketua Pemuda Maca ini. Apakah Mahathir tidak dengar khabar angin mengenai hal ini?

Provokasi Mahathir dalam soal ini sungguh hebat. Dia melakukan apa saja untuk memastikan agendanya berjaya. Sampai sanggup beliau membayangkan kemungkinan Abdullah akan menggunakan undang-undang darurat bagi mengekalkan kedudukannya sekiranya Najib cuba menenetang!

Nafsu politik Mahathir memang hebat. Melihat kepada keberanian, kedegilan dan kekerasan hatinya dalam memperjuangkan nasib anaknya, Dr Mahathir mungkin berjaya. Dan kejayaan inilah juga mungkin adalah pengakhiran dalam hayatnya sebagai seorang ahli politik. Mungkin! Meletakkan Mukriz dalam kabinet adalah legasi politiknya yang akhir. [wm.kl. 11:00 pm 16/02/09]

No comments: