Tuesday, November 25, 2008

Luahan Simpati

Kisah Ahli Penyampuk dan Speaker Senget Sebelah

ADA waktu-waktu sikap ahli Parlimen pembangkang begitu keras dan menjolok mata. Banyak yang saya kurang setuju dengan telatah dan penampilan sesetengah ahli Parlimen pembangkang, terutamanya yang suka menyampuk percakapan ahli lain. Perangai suka menyampuk ini tidak mudah untuk dibuangkan mungkin perangai ini diwarisi sejak dari mereka kecil lagi. Perangai asal penyakiti keturunan!

Pantang orang bercakap dia menyampuk, lepas itu dia ketawa. Macam main-main saja, tidak serius dan menggambarkan seorang ahli profesionali! Disebabkan perbuatan yang kurang manis inilah kadang-kadang isu yang penting terbiar begitu saja dan isu lain yang remeh temeh pula diperdebatakan bagaikan nak rak. Berlakunya perbalahan sehingga menjadikan Parlimen macam pasar ikan gara-gara perbuatan suka menyampuk tidak senonoh ini.

Dalam perhatian saya ada beberapa orang ahli Parlimen yang terkena saka penyakit ini. Mereka datang dari kedua belah pihak, pembangkang dan juga pihak kerajaan. Kewujudan ahli suka nyampuk ini sering kali ada pada setiap kali penggal Parlimen. Semacam species ini senantiasa saja ada dan sukar pula untuk dibasmikan. Mereka menjadi pelengkap Parlimen Malaysia.

Dari pihak pembangkang, ahli yang suka menyampuk ialah ahli Pokok Sena dan Padang Serai. Mereka ini terkenal dengan karektor menyampuk ini. Mereka tidak boleh mendiamkan diri ada-ada saja yang beliau nak celah dan sampuk orang yang bercakap. Malahan sikap ahli Padang Serai lagi dering apabila beliau boleh melangkah menghampiri speaker dan membisikan sesuatu. Beliau menjadikan speaker seperti rakan main gulinya semasa kecil.

Begitu juga dengan wakil Pokok Sena. Perangainya melucukan! Pernah seorang wakil Kerjaaan menyamakan telatah beliau seperti binatang atas pokok. Bahasa yang dikeluarkan juga kurang beradab dan tidak menandakan ciri-ciri seorang wakil Islam. Kononnya dengan menyampuk itu dia melawak, tetapi lawakan itu menyerlahkan dirinya yang sebenarnya.

Baik kalau mereka berdua (Padang Serai dan Pokok Sena) ini selepas habis ahli Parlimen atau sesudah tidak menang dalam pilihan raya kelak mereka bergabung tenaga tubuhkan kumpulan lawak boleh ganti Jamali Shadat dan Hamid Gurkha.

Manakala di pihak kerajaan pula dua juga ahli yang dikenali terkenal dengan menyampuk dan suka menjerit dan memperli ahli lain. Mereka ialah wakil dari Kinabatangan dan Batu Pahat. Kadang kala jeritan mereka mengalahkan ungka dan orang utan dalam rimba. Keadaan mereka menjadikan spekaer, pusing kepada dan terpaksa membekalkan panado dalam saku setiap kali melangkah masuk ke Parlimen.

Kelantangan melampau mereka ini menyenakkan telinga pemerhati mendengar. Pernah sekali wakil dari Batu Pahat kerana vokal tidak menentunya diherdik oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim. Anwar memintanya supaya belajar agama dan tahu berada bila bercakap atau berhujah.

Jadi kedua pihak ada wakil-wakil yang layak berada dalam kandang serkas. Bagaimana pun dalam melayani watak-watak dan telatah ini ada semacam tidak kena dilakukan speaker. Speaker seperti tidak bersikap adil dalam hal ini dan menggunakan kuasanya sebagai Speaker untuk melakukan diskrimiansi dengan membela ahli Parlimen Kerajaan dan muda terasa dan bertindak ke atas ahli pembangkang.

Benar ada kalanya lagak pembangkang melebih-lebih tetapi apa kurangnya dengan ahli Parlimen kerajaan. Namun yang selalu dikenakan hukum ialah ahli pembangkang. Tindakan memberi gambaran tidak baik kepada seorang sepeaker yang harus adil, bijaksana dan peka dengan keadaan.

Misalnya kejadian siang tadi di mana menyebabkan ahli Puchong, Gobind Sing Deo digantung sidang selama dua hari adalah kesilapannya bermula dari tindakan speaker yang tidak adil dan bersikap senget sebelah dalam tindakannya.

Jelas dalam sidang tadi Timbalan Speaker Wan Junaidi Tuanku Jaaffar gagal menjadi speaker yang bijak dan terpalit dengan emosi dalam melayan ahli Puchong itu. Beliau sepatutnya tidak bertindak menggantung wakil Puchong berkenaan berdasarkan amarah tanpa fakta yang kemas.

Beliau harus meneliti kenapa wakil Puchong itu jadi emosi dan menjerit-jerit macam orang kejar pencuri. Puncanya ialah dari speaker sendiri. Keputusan dibuat Wan Juniaidi untuk tidak meminta Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang juga ahli Parlimen Padang Rengas, Mohamad Nazri Aziz supaya meminta maaf atas kekhilafannya adalah kurang tepat.

Alasan digunakan beliau kerana Nazri tidak berniat hendak mengeliru dan berbohong di Parlimen berhubung kedudukan kelima hakim yang menerima bayaran ex-gratia sebanyak RM10.5 juta itu tidak kena dan relevan dengan apa yang berlaku.

Mungkin betul Nazri tidak berniat begitu dan tidak perlu dihadapkan ke jawatankuasa khas Parlimen. Tetapi dengan memutuskan begitu saja tanpa memberi apa-apa amran kepada Nazri yang tidak peka dengan fakta itu tidak adil. Kalau Wan Juniadi bijak beliau harus memanggil Nazri agar memohon maaf kepada Parlimen atas kesilapan itu. Contoh klasik yang beliau petik hal sama pernah dilakukan oleh ahli Parlimen negara asing juga tidak menyakinkan untuk menerima tindakannya Nazri atau beliau itu sebagai betul.

Begitu juga alasan diberikan Wan Junaidi yang Nazri tidak tahu mengenai fakta bukan jalan penyelesaian. Jawaban itu sendiri menjelaskan Nazri gagal menjalankan tuagsnya sebagai Menteri. Sepatutnya selaku menteri Nazri tahu segala maklumat itu (berhubung pembayaran ex-gratia dan kedudukan hakim yang menerima wang itu) dan kalau beliau confius beliau boleh menangguhkan menjawab persoalan itu. Beliau selilidiki dulu kemudian baru memberi jawaban.

Apa yang dilakukan Timbalan Speaker menggantungkan wakil Puchong dan tidak memanggil wakil Padang Rengas itu satu tindakan bagi menyelamatkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu. Ada benarnya juga bila wakil Puchong memperkatakan yang speaker cuba melindungi Menteri di Jabatan Perdana Menteri?

Kesimpulannya setiap keributan yang berlaku dalam Parlimen (kecuali dilakukan si penyampuk) adalah kesilapan dan kelamahan speaker juga. Ada kalanya speaker sendiri yang mendorong ke arah berlarutannya pergaduhan dan pertegangan leher di Parlimen. Saya nampak kadang kala speaker ingin bertindak menjadi Backbanchers.

Bagi menjamin kewibawaan spaeker dan kewibawaan Parlimen saya rasa elok kalau speaker termasuk dua timbalannya belajar dan menimba pengalaman speaker-spear sebelum ini yang jelas lebih adil dan profesional.

Salah seorang bekas speaker yang boleh dicontohi dan sering disanjung tugasnnya ialah Allahyarham Tan Sri Zahir Ismail. Baik Wan Junaidi atau Pendikar Amin Mulia rajin-rajinlah membuka semula rakaman persidangan Parlimen sewaktu Allahyarham menjadi speaker. Belajarlah dari Tan Sri Zahir yang berhemah, lemah lembut tetapi tegas itu.

Ingatlah wibawa sesebuah negara dan demokrasi itu terletak kepada Parlimen; pincang Parlimen maka pincanglah negara dan demokrasi. [d' kota kl. 11:15 pm 25/11/08]

1 comment:

adibeta said...

Salam Sdr, posting yang menarik...itula masalah bila di pihak pembangkang.....

Dan adakah masalah ini tidak berlaku di 5 negeri PR......