Tuesday, September 16, 2008

Sebuah Perasaan

Kisah Terlepas Menghadiri Upacara Pembentukan Kerajaan Baru

(kemaskini) BERLAKU sedikit miss komunikasi kepada saya malam tadi. Peristiwa penting berlangsung di stadium Kelana Jaya, Shah Alam tidak sempat dirakam oleh saya. Rugi! Rugi besar. Sehinggalah diberitahu oleh bekas ahli Parlimen Jeli, Apandi Mohamad baru saya tersedar bahawa malam tadi berlangsungnya majlis sambutan hari Malaysia alias pengumuman pembentukan kerajaan baru oleh Pakatan Rakyat.

Mati-mati saya mengira majlis itu diadakan malam ini. Saya sudah bercadang untuk tidak ketinggalan dan telah mengerah beberapa rakan untuk ikut serta. Majlis pengumuman pembentukkan kerajaan baru 16 September itu penting untuk disaksi dan dijadikan bahan penulisan paling berharga dan bermakna.

Kerana kelalaian itu menyebabkan saya tidak dapat menyaksikan apa yang berlaku malam tadi dengan mata dan kepala sendiri. Dari jauh saya hanya membayangkan betapa meriah, hebat dan bersemangatnya majlis berkenaan.

Menurut Apandi, Anwar telah mngumumkan saat-saat pembentukan kerajaan baru semakin hampir. Katanya jumlah wakil rakyat yang dikehendaki sudah mencukupi. Serentak itu Anwar juga telah memberi surat kepada Abdullah Ahmad Badawi memaklumkan angka berkenaan (jumlah ali Parlimen diperlukan) sudah mencukupi, begitulah antara lain kata Apandi sungguh bersemangat.

Anwar mengambil jalan harmonian dan baik. Beliau tidak mahu terus membentuk kerajaan itu secara curi daripada Abdullah, kerana itu beliau memaklumkan. Harapnya Abdullah setelah dimaklumkan Anwar kelak terimalah dengan baik dan jangan ada sesuatu ketegangan berlaku.
Anwar masih baik kerana memberi sdikit tempoh lagi. Sekiranya Abdullah tetap berdegil, maka sesuatu akan dilalukan juga. Apakah sesuatu itu sama-sama kita tunggu!

Apabila saya membaca kenyataan demi kenyataan daripada para pemimpin PKR dalam berita menerusi internet pagi ini, fikiran benar-benar teruja. Betapa kenyataan itu subur dan bersemangat. Ianya seragam dan seacuan dengan apa yang diperkatakan Anwar. Begitu konfiden sekali setiap daripada mereka. Bagi pemimpin BN yang mudah lemah semangat mungkin akan jatuh tergolek.

“Seorang menteri kabinet juga sudah berjumpa dengan Anwar,” begitulah kata seorang pemimpin kanan PKR memberi gambaran ambang pembentukan kerajaan baru itu disokong oleh banyak pihak. Manakala seorang pemimpin di Sabah memberi tahu beberapa ahli Parlimen Sabah telah menghubunginya!

Membaca kenyataan itu seolah kerajaan baru sudah pun terbentuk dan berada dalam tangan. Keghairahan untuk melihat perubahan begitu tinggi dan besar sekali. Semua orang kini dibayangi dengan peristiwa bersejarah itu. Dan bertolak dari situasi dan keyakinan itu juga maka dibawah ini saya melakarkan sebuah catatan bersifat embargo sempena dengan kejayaan dan pembentukan kerajaan baru itu sebagai meraikannya: Bacalah:

Kerajaan baru Malaysia dibentuk hari ini

Hari ini ialah 16 September. Hari yang sama tetapi tidak serupa dengan hari-hari sebelum ini. Hari ini ada makna dan ada cerita tersendiri. Hari ini ada sejarah baru dilukis dan dilakarkan oleh bangsa Malaysia.
Kira-kira 45 tahun lalu pada hari ini terlakar sejarah baru bagi rakyat negara ini. Pada hari inilah terbentuknya sebuah negara bernama Malaysia. Persekutuan Tanah Melayu telah bergabung dengan Sabah, Sarawak dan Singapura mewujudkan negara Malaysia.
Manakala sejarah yang tercipta hari ini ialah terbentuknya sebuah kerajaan baru. Hari ini jatuhlah dengan rasminya kerajaan Barisan Nasional (BN) yang mempunyai 14 komponen parti politik yang memerintah penuh kezaliman dan korup. Bermula hari ini berakhirlah riwayat BN. Malaysia kini dikuasai dan diperintah oleh Pakatan Rakyat (PR) yang terdiri daripada Parti Keadilan Rakyat, Parti Islam se Malaysia (Pas) dan parti Democrat Action Parti (DAP).

Sejarah yang terlakar hari ini cukup nostalgik dan tragis. Ia berlaku dan terbentuk dengan air mata rakyat. Tidak ada setitik darahpun tumpah pada hari ini. Semuanya berjalan lancar. Hanya airmata kegembiraan yang mengalir dari setiap pipi pencinta damai. Mereka yang membenci kerajaan BN selama lebih setengah abad menangis kegmbiraan. Bersyukur atas apa yang berlaku.

Dengan sejuta bendera berkibar dari Sabah hingga ke Perlis hari ini memberi lambang bahawa Malaysia kini berwajah baru. Malaysia bersemangat baru dan berjiwa baru. Malaysia serba baru. Malaysia yang membawa kegelapan yang dilukiskan BN sebelum ini kini dicerahi dengan Malaysia baru bawah Pakatan Rakyat.

Stadium Kelana Jaya, Shah Alam juga mencatat sejarah. Di situlah menjadi tempat peristyharan kerajaan baru. Stadium itu akan menjadi sebutan dan terlipat dalam lembaran sejarah sebagai tempat terlahirnya sebuah pembaharuan untuk rakyat negara ini. Malam tadi dalam stadium yang boleh memuat pengujung seramai 40,000 bergemanya slogan Merdeka dengan nada dan getaran baru. Merdeka!

Lebih 10,000 yang hadir pada majlis pengistyharan itu adalah saksi-saksi utama bagaimana peralihan kuasa dilakukan dengan cukup lunak. Mereka adalah mewakili lebih 27 juta rakyat negara ini, menyaksikan bagaimana kerajaan baru Malaysia dibentuk. Bendera harapan baru dinaikan dan menabiri di setiap sudut mata. Susah lelah mereka berjuang selama lebih 10 tahun lalu demi mewujudkan sebuah kerajaan baru, kini sudah terbayar dan menjadi kenyataan. Jelas perjuangan menuntut keadilan, kesamarataan akhirnya teranugerah jua.

Dan bagi Anwar Ibrahim yang menjadi pelopor dan pengagas kerajaan baru juga mempunyai sejarah tersendiri buatnya. Bagaimana cita-cita yang dianggap sebagai lelucoh, gimik atau disinis dengan berbagai persendaan dan dilihat dengan penuh pesimis oleh pihak bekas Kerajaan lama, menjadi sebuah kenyataan yang sukar dimegertikan dan tidak mudah untuk dipercayai.

Bermula semalam gelaran yang diimpikan Anwar selama ini tercapai juga. Mulai detik 12:00 malam Anwar Ibrhaim meraih gelaran rasmi sebagai kepala negara iaitu panggilan Yang Amat Berhormat (YAB). Penobatan itu bukan dari sesiapa melainkan dari rakyat yang memeletakkan harapan dan menjunjungi tinggi kepadanya sebagai pejuang negara.

Dan sama-samalah kita mendoakan kerajaan baru ini akan senantiasa dipelihara Allah s.w.t., diberikan kemakmuran berganda manakala para sekalian pemimpinya dikurniakan akal dan tubuh badan yang sihat. Senantiasa waras dan betanggungjawab. Harapan mengunung daripada sekalian rakyat, biarlah kerajaan yang ada kini dapat menyapu segala kedukaan dan kesedihan rakyat yang terhidu dan terhirup pada sepanjang pemerintahan kerajaan terdahulu.

Perhatian: Catatan ini hendaklah dibaca apabila pembentukan kerajaan baru itu benar-benar menjadi kenyataan seperti mana dirancangkan. [wm.kl 6:05 am 16/09/08]

1 comment:

Anonymous said...

Harapan rakyat begitu tinggi agar peralihan kuasa berjalan dengan baik. Dalam hal ini DSAI telah memegang steringnya dan paculah dengan berhati-hati.Ini adalah kerana perjalanan penuh dengan ranjau dan liku