Tuesday, September 9, 2008

Menjelang Asar

Esok Juga Hari Penting Buat Semua

SELAIN 16 September, esok (10 September) juga merupakan hari-hari penting dalam kehidupan ahli Parlimen Permatang Pauh, Anwar Ibrahim dan setiap orang yang menyanjungi dan menyakinkan akan kehebatannya. Mereka yang beriya mahu menobatkan Anwar menjadi PM pada 16 September nanti akan melihat hari esok sebagai semi penentuan kepada cita-cita dan azam besar itu.

Esok adalah hari sebutan semula kes liwat yang dituduh ke atas Anwar. Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur akan menyebut semula kes berkenaan. Kes itu telah pun dibawa ke mahkamah berkenaan pada awal Ogos lalu. Mahkamah pada persidangan hari itu menetapkan 10 September (esok) sebagai hari sebutan semula kes berkenaan.

Apakah dalam sebutan semula esok ia akan membawa tuah kepada Anwar atau membawa kecelakaan besar kepada negara? Ada beberapa persoalan dalam menanti perbicaraan esok. Apakah kes itu akan terus dibicarakan secara ekspress ataupun ada perubahan-perubahan drastik yang akan memberi kelegaan kepada umum. Siapalah tahu...

Perkembangan politik negara mutakhir ini menyebabkan persoalan ini timbul dan ditimbulkan. Keputusan pilihan raya kecil Permatang Pauh pada 26 Ogos lalu yang memberi kemenangan besar kepada Anwar juga mungkin memberi kesan terhadap kes berkenaan kalaupun ia tidak boleh mempengaruhi untuk merubah segala-galanya.

Demikian juga dengan berberapa perkembangan lain. Misalnya laporan pemeriksaan ke atas si pembacuh kopi - orang yang menyebabkan Anwar diheret ke mahkamah atas kes liwat kali ini juga mungkin boleh merubah suasana. Pendirian tegas doktor Pusrawi yang melakukan pemeriksaan ke atas pembacuh kopi itu yang mengatakan beliau (pembacuh kopi) tidak diliwat mengejutkan banyak pihak dan mungkin dikaji semula segala dakwaannya kepada polis.

Kenyataan dan akuan berkanun yang diikrarkan oleh doktor itu juga mungkin turut menyebabkan Perdana Menteri terpaksa membelek diarinya dan membuka beberapa kitab mengenai kanun!

Perkembangan dan penemuan baru itu boleh menyebabkan kes berkenaan berubah dan diubah!
Perubahan yang boleh berlaku besok antaranya mungkin kes itu digugurkan atau ditukar pengadilanya oleh Mahkamah Syariah. Perlu diingat kes itu juga turut sama dibawa ke mahkamah syariah.

Sebaliknya kalau tidak ada perubahan drastik di mahkamah Sesyen besok ini bermakna ia boleh menganggui keseluruhan cita-cita dan impian Anwar. Apa lagi kalau mahkamah mengambil keputusan baru tidak membenarkan ikat jamin ke atas Ketua Pembangkang itu ia benar-benar merujakan kita semua. Ini bermakna Anwar mungkin akan ditahan! Kalau ini berlaku mungkin ramai yang akan menjerit dan histeria di perkarangan kompleks mahkamah besok.
Bagaimana pun kemungkinan ini sangat tipis dan jika berlaku bermakna pihak berkuasa sengaja menempa suasana keruh dalam negara.

Apa saja boleh berlaku besok berikutan perkembangan-perkembangan yang berlaku hari ini. Sama-samalah kita tunggu dengan tenang dan bersedia dan redha menerima apa saja keputusannya.
Kalau keputusan besok memberi kebaikan untuk kita, kita terima sebagai rahmat dan hadiah Ramadhan, sebaliknya kalau tidak baik, kita terima sebagai ujian buat kita. Mafhum sepotong firman Allah, sesungguhnya manusia tidak akan dapat dikatakan beriman selagi ianya tidak diuji.

Berpandu kepada mafhum firman itu kita semua perlu melalui ujian demi ujian untuk menentukan apakah kita mukmin atau pun sebaliknya! [d'kota kl 3:55 pm 09/09/08]

1 comment:

bat8 said...

Perkara pertama yang akan memberi hint kearah mana kes p[erbicaraan besok akan menuju adalah adakah hakim yang sama akan mendengar kes ini sehingga akhir. Atau adakah ia akan ditangguh kerana akan berlaku pertukaran hakim.

Kedua kita kena perhati arah mana pihak pendakwa akan menghujahkan kes ini besok. Adakah pihak pendakwa akan minta penangguhan?

bat8