Saturday, August 2, 2008

Terkenang Kota Bharu

Pandangan Bernas Dari Annuar Musa

PAGI-PAGI lagi saya mendapat panggilan dari seorang kawan, Azman di Kuala Terengganu yang memberi tahu tentang pandangan Annuar Musa (foto) berhubung pilihan raya kecil Permatang Pauh yang bakal diadakan. Kawan itu bertanya pendapat saya berhubung pandangan Annuar mengenai hal itu. Katanya menurut akhbar edisi Pantai Timur yang beliau baca Annuar dilaporkan berkata, BN tidak perlu menyertai pilihan raya kecil berkenaan kerana membazirkan masa dan wang saja. Menurut Annuar BN tidak akan menang.

Saya setuju seratus peratus dengan pandangan Pengerusi Kada berkenaan. Memanglah BN akan kalah dalam pilhan raya kecil Permatang Pauh. Saya sudah membuat analisa awal, bahawa Anwar Ibrahim akan menang dengan mudah. Silap hari bulan kalau gerak kerja Pakatan Rakyat kemas dan perpaduan yang ada hari ini masih kental, mungkin majoritinya melebih apa yang pernah diraihkan Presiden PKR Dr Wan Azizah. Dalam pilihan raya umum lalu Wan Azizah menang dengan majoriti lebih 18,000.

Lagipun pengaruh antara Anwar Ibrahim dengan Annuar Musa beza seperti lembah dengan gunung.

Abdullah Ahmad Badawi pun semalam dalam ulasan ringkasannya berkata BN tidak akan beri kemenangan mudah kepada PKR. Maknanya, kenyataan itu menjelaskan BN akan kalah. Hanya Muhyiddin Yassin saja agak kabur politik sedikit bila mana menyebut BN berpeluang untuk merampas kerusi berkenaan. Jalan mana Din?

Cakap Muhyuddin itu tidak lebih dan tidak kurang seperti orang yang baru bangun tidur, muka belum basuh dan mulut belum kerbumur tetapi sudah masuk bercakap! Mulalah wok...wek...wokk.. bunyinya.

Berbalik kepada pandangan Annuar Musa tadi ia nampak benar dan betul. Satu pandangan yang tepat dan tulus. Annuar kali ini berada dalam kerangka berfikir yang tepat dan tidak mengigau seperti Muhyuddin itu. Annuar ini dalam membuat pandangan politik ada juga kadang kalanya yang boleh dipakai. Bagaimana pun banyak juga yang hampas!

Misalnya dalam pilihan raya lalu dalam bacaan beliau, beliau akan menang bila bertanding di kerusi Parlimen Ketereh. Apa lagi lawan Abdul Aziz Kadir yang beliau anggap budaknya yang senang dilahapnya. Maka direbut kerusi Parlimen itu dari Md Alwi Che Amat dan dilemparkan Alwi ke kerusi DUN Kok Lanas. Menangis Alwi dibuatnya.

Tetapi Tuhan tidak merestui perbuatan "cas genting" begitu dan Tuhan nampak akan keikhlasan dan kesetiaan Alwi kepada kawannya itu. Annnuar kalah ditangan Abdul Aziz Kadir sebaliknya Alwi menang di Kok Lanas. Kalau pertukaran kerusi itu strategi Annuar untuk meleburkan politik Alwi, terjadi sebaliknya.

Annuar juga ada kalanya seorang gentleman dan berani mengkritik tidak kira siapa. Tengku Razaleigh Hamzah pernah dikritik dan diperendahkannya. Dalam saat orang Kelantan mengagungkan anak Raja itu beliau mengambil simpang lain meninggalkan anak Raja itu dan sedia bertuankan kepada Dr Mahathir. Dalam hal ini Annuar seolah tidak percaya kepada semangat Kelantanis!

Ironinya lagi, selapas kekalahan teruk BN dalam pilihan raya umum ke-10 (1999) beliau mengkritik pula Dr Mahathir. Annuar secara terbuka dan dihadapan Mahathir mengatakan kekalahan BN itu ialah kerana Mahathir. Mahathir perlu bertanggungjawab katanya.

Perisitwa ini berlaku di rumah Mahathir. Beberapa hari selepas kekalahan teruk BN pada tahun 1999 itu Mahathir panggil beberapa orang menteri Kabinet datang ke rumahnya, termasuklah Annaur Musa juga hadir. Secara dari hati ke hati Mahathir meminta pandangan jemaah menterinya itu kenapa BN kalah teruk dan apakah yang beliau harus lakukan.

Seorang demi seorang memberi pandangan dan pendapat masing-masing dengan alasan yang tidak sikit pun menyangkutkan batang tubuh Mahathir. Tetapi bila sampai giliran Annuar tanpa berselindung dan segan silu beliau meletakkan kekalahan itu kepada Mahathir. Antara lain kata Annuar marfumnya; Datuk Seri sudah tidak relevan lagi, maka eloklah kalau Datuk Seri lepas jawatan Perdana Menteri.

Wah... terngagga khabarnya Mahathir dengan pandangan Annuar itu. Mahathir katanya tersinggung dan terkilan dengan pandangan Annuar itu. Walaupun Annuar berkata dari lubuk hatinya, namun Mahathir tidak dapat menerima. Ego seorang Mahathir tidak boleh menerima bila kata-kata itu diluahkan secara berdepannya dan terkena ke atas batang hidungnya.

Peristiwa itu membutkikan keberanian Annuar dan menjadi ikon peribadi ketulusannya sebagai ahli politik.

Jadi berdasarkan peristiwa itu, pandangan beliau mengenai peluang BN dalam pilihan raya kecil di Permatang Pauh itu boleh dipercayai dan satu pandangan yang betul. Annuar nampaknya membuat satu lagi kenyataan politik yang berani. Sudah pasti bagi pemimpin yang syok sendiri dan suka mendengar cerita BN menang akan marah kepada Annuar.

Bagaimana pun tahniah kepada Annuar. Kita berharap beliau akan terus bersikap gentleman dan bernai dalam membuat keputusan, dan berani berkata benar meskipun pahit.

Adapun begitu bagaimana sesuatu yang ada kaitan langsung dengan dirinya? Misalnya apakah beliau sedia menerima risiko atas sesuatu kekalahan kalau ianya langsung ada sangkut paut dengan dirinya? Mislanya kalau peluang sudah kabur untuk BN atau Umno menang sekiranya beliau terlibat, apakah beliau sanggup membuat muhsabah dan pembetulan?

Kita harap Annuar jangan bersikap dan bersifat double standard dalam hal ini.

Umum tahu Annuar sudah tiga kali kalah di kerusi Parlimen Ketereh. Pertama ialah tahun 1990 di tangan Muhammad Sabu. Kedua tahun 1999 ditangan Ustaz Muhammad Mustafa. Dan ketiga pada 8 Mac lalu ditangan anak buahnya sendiri Abdul Aziz Kadir. Apakah dengan tiga kali kalah itu ia tidak boleh diletakkan tanggungjawab itu ke atas bahunya?

Kita tidak dengan apa-apa pandangan dan pengakuan ikhlas daripada Annuar mengenai kekalahannya secara hatric itu. Kalau setakat dua kali di kira ok. Kalah kali pertama boleh dikatakan tidak ada pengalaman. Kalah kali kedua ialah kerana kesilapan. Dan kalah kali ketiga tentulah disebabkan diri kita tidak disukai dan ditolak oleh rakyat.

Sekiranya Annaur berpegang kepada prinsip berani, gentleman dan berterus terang tadi beliau seharusnya mengambil risiko atas kekalahan itu. Kalau Mahathir beliau desak supaya berhenti kerana menjadi liabiliti kepada Umno, nah beliau juga seharusnya menyuruh dirinya sendiri berhenti daripada memegang jawatan ketua Umno di Ketereh. Apakah beliau tidak sedar beliau sudah memegang jawatan lebih 30 tahun dan kini sudah menjadi liabiliti kepada bukan saja Umno Ketereh tetapi Umno Kelantan juga.

Apakah Annaur terlupa untuk membuat penilaian dan ulasan ke atas dirinya sendiri. Jangan kuman di seberang nampak, gajah yang menari-nari ronggeng di hadapan mata tidak kelihatan. Kata arwah datuk saya dulu sebelum selak kain nak kencing tengah jalan perhatikan dulu kiri dan kanan takut-takut ada budak sekolah yang lalu lalang. [dk.kl 6:20 am 02/08/08]

No comments: