Thursday, May 22, 2008

Laporan Lewat

Tindakan Mahathir Mula Berkesan!

PENGUNDURAN Dr Mahathir Mohamad dari menjadi ahli Umno sedikit sebanyak memberi kesan kepada beberapa program yang dianjurkan oleh pihak tertentu yang melibatkan pemimpin kerajaan.

Ekoran tindakan Mahathir tersebut menyebabkan Umno terpaksa memanggil sidang MT tergempar malam tadi.

Sekali lagi kepercayaan ahli MT diambil bagi menyatakan sokongan kepada Abdullah Ahmad Badawi.
Begitulah setiap kali ada kejutan, maka MT diendorse untuk menyatakan sokongan kepada Presiden Umno. Sebelah petangnya di Parlimen ahli Parlimen Umno telah dipanggil untuk bertemu dengan Abdullah Badawi. Mereka juga diminta menyatakan sokongan kepada Abdullah.

Begitulah kalau orang berpengaruh berbuat sesuatu ianya diperhati dan menyebabkan orang lain juga jadi bermasalah. Abdullah ternyata terpaksa menahan perasaanya dalam melayani kerenah Mahathir itu. Soalnya berapa banyak endorsement yang beliau perlu lakukan untuk mempertahankan kedudukannya? Apakah kepercayaan diminta secara paksa itu boleh dipercayai?

Malam tadi majlis Makan Malam Merdeka De Everest dan perlancaran buku Khalid Yunus berjudul "Damai Abadi Di Puncak Everest Merdeka De Everest 2007" sebuah buku yang mencatatkan ekspedisi pendakian gunung Everest disempurnakan oleh Timbalan Perdana Menteri , Mohd Najib Razak jadi terggangu.

Kerana terpaksa menghadiri urusan lebih penting, (mesyuarat MT) Najib tidak dapat hadir. Beliau telah menyerahkan kepada Menteri Belia dan Sukan, Ismail Sabri Yaacob untuk menyempurnakannya. Namun Sabri juga tidak dapat hadir kerana terpaksa berada di Parlimen kerana sidang Parlimen disambung sampai ke malam.
Beliau dikatakan tidak boleh meninggalkan Parlimen kerana perlu standby takut persoalan kementeriannya ditimbulkan pembangkang di Parlimen.

"Beginilah kalau kerajaan lemah, terpaksa Parlimen bersidang sampai ke malam. Undilah lagi pembangkang...!" begitulah kata Khalid dengan nada bergurau semasa berucap. Beliau nampak kecewa dengan apa yang berlaku itu.

Akhirnya majlis perlancaran buku itu dilakukan oleh Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Wee Jeck Seng.
Buku berkenaan yang penuh dengan gambar warna warni pendakian gunung Everest oleh enam pendaki negara dijual dengan harga RM100 tiap satu untuk kulit keras dan RM80 untuk kulit nipis.

Walaupun majlis itu berjalan seperti biasa, namun sudah pasti tanpa kehadiran Najib atau Ismail Sabri itu menyebabkan ia kurang berseri. Para pendaki Everest yang turut sama hadir pada majlis malam itu sudah pasti berharap kehadiran Mohd Najib bagi merai mereka.

Nasib baiklah majlis malam tadi diserikan oleh dua arti Mawi dan Dafi yang dijemputkan khas untuk menghibur hadirin. Kehadiran Dafi menyebabkan ada orang bergurau, tidak mengapalah kalau Ismail Sabri tidak hadir tetapi anaknya hadir sebagai mengggantinya.
Beberapa orang rakan Khalid Yunus yang juga turut hadir sama. Antara mereka Ibrahim Ali, Drs Sulaiman Mohammad dan lain-lain. [wm.kl 5:30 pm 22/05/08]

No comments: