Monday, April 28, 2008

Susupan Pagi

Apakah Isi Percakapan Ku Li - Anwar Selanjutnya?

KEYAKINAN yang disuarakan oleh Anwar Ibrahim pembangkang akan mengambil alih teraju kerajaan hari ini apabila 30 ahli Parlimen BN akan melompat tidak dipandang ringan oleh Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li).

Pandangan dan ulasan Ku Li mengenai perkara ini berbeza dengan pemimpin-pemimpin BN yang lain, yangg rata-rata cuba menafikan dan meremehkan provokasi berkenaan.

Menurut Ku Li, beliau bertanya sendiri kepada Anwar semasa berjumpa atas kapal terbang. Kata Ku Li, Anwar serius dengan apa yang dikatakan itu. Bagi Ku Li dakwaan Anwar itu bukan omong kosong.

Sebagai ahli poliik berpengalaman dan pernah menyaksikan banyak perisitiwa bersejarah dalam politik negara bagi Ku Li apa didakwa itu tidak menghairankan.

Di sini tidak timbul Ku Li bersetuju degan pandangan itu kerana kepentingan politiknya. Mungkin tidak ada niat Ku Li menimbulkan atau membuat pandangan begitu kerana hendak menakut-nakutkan Umno. Ku Li bercakap dari rasa hatinya. Ku Li dikenali sebagai seorang yang tidak berliku politiknya dan jujur.

Apa yang orang tidak tahu apakah butiran yang menjadi bahan percakapan mereka berdua selma 55 minit penerbangan dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur itu?

Tempoh itu terlalu lama dan cukup untuk kalau keduanya berbincang hal-hal personal dan untuk kepentingan negara dan mencapai mengagaskan agenda perjumpaan selanjutnya.

Setakat ini kita belum mendapat penjelasan daripada Anwar apakah butiran percakapan beliau dengan Ku Li itu. Apakah ianya skadar mengisi masa dalam penerbangan atau ada perkara yang serius sehingga Ku Li tidak merasa ganjil dengan apa yang didakwa Anwar itu.

Adalah dipercayai apabila dua pemimpin besaer bertemu mereka akan bercakap mengenai topik penting untuk kepentingan bersama. Dalam hal ini yang tidak dapat dielakkan tentunya mengenai kedudukan politik negara, mengenai Umno dan peluang keduanya untuk menjadi orang nombor satu negara.

Apakah mereka berdua sudah membuat sesuatu pakatan atau janji? Kalau ada apakah janji itu? Apakah mereka akan saling bantu membantu untuk berhadapan dengan lawan masing-masing?
Kita akan cuba korek dan membuat spekulasi apakah rahasia di sebalik poertemuan tidak terjangka antara kedua mereka itu.

Menurut seorang penumpang yang ikut sama dalam penerabangan itu, percakapan antara keduanya bukan saja mesra sebagai dua tokoh tetapi adakalanya serius. Mereka juga kata pemerhati itu berjalan seiringan keluar dari pesawat dan berpisah di balai ketibaan. Daripada lagak percakapan mereka seakan ada hal penting yang akan diputus bersama.

Gelak tawa mereka memberi gambaran bahawa ada sesuatu yang sangat menggembirakan mereka, ujar pemerhati itu yang tidak disedari kehadiran oleh kedua tokoh itu.

Sebagai rekod sebelum ini Anwar dan Ku Li telah bertemua kurang daripada satu kali. Hal ini diakui sendiri oleh Ku Li.

Ku Li pernah bercakap kepada penulis mengenai masa depan Anwar dalam politik. Menurutnya kalau Anwar ingin menjadi PM ada dua jalan saja, iaitu menyertai atau kembali semula kepada Umno atau pun meneyertasi Pas.

Maklumat selanjut akan cuba diperolehi? [wm.kl 8:00 am 28/04/08]

No comments: