Wednesday, February 13, 2008

Terkini

PARLIMEN BUBAR

PERDANA MENTERI, Abdullah Ahmad Badawi telah mengumumkan pembubaran Parlimen hari ini bagi membolehkan pilihan raya umum ke - 12 adakan dalam tempoh 60 hari. Timbalan Perdana Menteri Najib Razak berdiri di samping Abdullah ketika mengumumkan pembubaran Parlimen yang ditunggu-tunggu sejak beberapa bulan lalu.

Semalam orang ramai sudah mengagak Parlimen akan dibubarkan hari ini berpandukan kepada beberapa perkembangan semasa dan suasana di sekeliling Abdullah dan Kerajaan BN. Bagaimana pun pemerhatian orang ramai itu sedikit terganggu apabila tiba-tiba menafikan khabar angin itu.

Menurut Abdullah tarikh penamaan calon akan ditentukan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) selepas pembubaran itu diwartakan.

Ramalan popular membayangkan tarikh penamaan calon akan diadakan 23 Februari sementara hari menggundi pula pada 3 Mac.

Menurut perangkaan SPR seramai lebih 10 juta pengundi berhak menunaikan kewajiban pada pilihan raya kali ini.

Seperti tradisinya perlawanan sengit dalam pilihan raya kali ini ialah antara Barisan Nasional (BN) yang mengandungi 14 komponen parti dengan pembangkang Pas, PKR dan DAP.

Pas membayangkan akan bertanding 60 kerusi Parlimen, manakala DAP 50 dan PKR sekitar 60 hingga 70 kerusi.

Pembankang tidak meletakkan harapan tinggi dalam pilihan raya kali ini cuma berazam untuk menafikan majoriti 2/3 BN di Parlimen. [wm. kl. 1:10 13/02/08]

No comments: