Tuesday, February 26, 2008

Terjahan Rasa

Para Brua Sedang Cari Pengundi

BARU sekejap tadi saya menerima satu email daripada penjenguk blog Merah Tinta. Mesej dan maksud email ini sama dengan satu panggilan yang saya terima semalam. Ia menceritakan bagaiman taktik dan teknik pihak tertentu untuk menawan Kelantan.

Kata pemanggil itu nama anaknya telah dipindah ke Kok Lanas, di Kelantan. Sebelum ini nama anaknya ada dalam daftar pemilihan di Wangsa Maju. Beliau yang kesal dengan kejadian itu meminta saya mendedahkan dalam blog untuk menjadi bahan renungan bagaimana pihak berkenaan sanggup melakukan apa saja untuk menang.

Saya telah mendedahkan tektik ini sejak berbulan lalu lagi. Tektik ini bukan itu saja memindahkan nama pemilih ke Kelantan, tetapi paling buruk dan kejinya mereka sanggup membeli atau mencari orang untuk dibayar agar mengundi di Kelantan atau negeri yang pembangkang boleh menang.

Untuk yang dibeli ini tidak payah guna kad pengenalan sendiri, sebaliknya akan dibekalkan dengan kad pengenalan baru.

Sebagai imbalannya mereka akan diupah dengan jumlah tertentu.

Email yang dihantar oleh oran bernama Roslan Samson ini membuktikan bahawa gerakan mencari dan membeli orang untuk mengundi di Kelantan sedang giat dijalankan. Diperturunkan email berkenaan tanpa edti,

Assalamualaikum,

Saya mohon maaf jika tulisan saya menguris hati kawan-kawan tapi inilah kenyataan yang terjadi pada isteri saya petang semalam. Begini ceritanya, Petang semalam lebih kurang jam 2 ke 3 ptg, macam biasa isteri saya melayan tetamu yang makan tengahari di kedai saya di Restoran AAA (bukan nama sebenar) di Kajang.

Kemudian, datang tiga org lelaki lingkungan umur 20-30 tahun. Seperti biasa isteri saya akan menghampiri setiap pelanggan utk menulis harga makanan yang diambil. Biasalah setiap hari dia akan berbicara, bertanya khabar dan sebagainya.

Tiba-tiba salah seorang lelaki itu bertanya.”Akak nak buat duit tak? Katanya.

“Buat duit? Macam mana?”Tanya isteriku.

“Kami tengah cari orang ni, kalau akak nak buat perubahan le!’ sambung mereka bertiga.

“Apa cerita ni’? tanya isteriku ingin tahu lebih lanjut.

“Begini akak, kami ni ditugaskan untuk mencari seberapa banyak orang yang sanggup pergi ke Kelantan pada 8 Mac nanti untuk mengundi BN. Setiap orang kami akan bayar antara RM 300 atau RM 00, tengok lokasi.Kalau akak nak buat duit boleh le kami uruskan. Bayaran akan dibuat dalam bas semasa nak bertolak”.Terang mereka bertiga.

Melihatkan lelaki bertiga ini jauh lebih muda dari isteriku lalu beliau menjawab”minta maaf le dik, akak ni bukan tak nak duit tu…tapi kalau adik nak ajak akak menipu…adik silap orang…duit yang akak cari ni nak buat makan anak-anak..kalau duit menipu macam ni akak tak maul ah. Kalau adik offer akak RM1000 pun akak tak mau..Akak tak mau gadai maruah dgn hanya RM300..akak tak mau jadi hantu”

Mendengarkan kata-kata isteriku begitu mereka terdiam dan kemudian salah seorang itu berkata” Alamak kita Tanya salah orang ni”

Isteriku jadi rungsing dan tak tentu lepas kejadian tu, sebab isteriku memang tak berapa yakin sangat dengan cerita-cerita pengundi hantu sebelum ini.

Kebetulan pula petang semalam wakil dari YAYASAN TEKUN MALAYSIA ( Skim pinjaman utk peniaga kecil yg diuruskan sepenuhnya oleh kerajaan UMNO/BN.Pegawai pengurus adalah ahli UMNO) datang utk mengutip bayaran mingguan. Untu kepastian apakah benar cerita budak bertiga tadi, isteriku bertanya pada pegawai ini.

Dengan nada berbisik ”Betul, akak nak tolong ke? Kalau akak nak saya boleh uruskan. Kami nak bawa banyak ni..Akak nak cari orang pun boleh..nanti saya bagi komisen..tapi jangan bising-bising” Cerita pegawai ni.

Lalu isteriku menjawab lagi” Kenapa buat macam ni…Takkan nak menipu pula kalau nak menang pilihanraya. Issh akak tak naklah.Tak mau akak duit macam ni. Kalau setakat RM300 atau RM500 kejap je akak belanja dah habis..tapi undi yang akak bagi tu sampai 5 tahun…EEee tak naklah akak.

Pegawai tu beredar dgn muka tersipu-sipu…

Saya balik dari kerja terus ke restoran lebih kurang jam 7 ptg…Sampai je kat kedai isteriku terus menceritakan kejadian yang berlaku…Dalam hati aku rasa cukup bangga dengan apa yang isteri aku buat. Aku bangga kerana dia tidak mudah termakan dengan umpanan RM300-RM500 untk 5 tahun pemerintahan. Tahniah isteri tersayang.

Cerita diatas bukan rekaan tapi kenyataan yang nyata berlaku pada isteri tercinta, harap kawan-kawan guna sebagai tauladan dalam mencari kebenaran, dimanakah letaknya kewibawaan pemenang jika hasilnya dari pertolongan undi hantu yang dibawa khas dalam program”JOM Kelik Ngundi-Pade Dah”. Dimanakah letaknya demokrasi yang diagung-agungkan oleh media massa ? Nampaknya pilihanraya ini bakal menyaksikan banyak penipuan. Selamat mengundi.Time for Change.
Roslan Samson...

No comments: