Tuesday, February 5, 2008

Enekdot

Evolusi Tempe Ke Atas Khir Toyo!

MSO

SEMALAM (4 Feb) seorang kawan telefon bertanya apakah saya sudah baca akhbar Utusan Malaysia. Katanya ada cerita bagus mengenai Khir Toyo dan saya boleh ulas. Selepas selesai rutin saya, menulis saya belek akhbar berkenaan dan baca berita mengenai Khir Toyo itu.



Mulanya saya malas respon apa-apa mengenai apa yang dilaporkan itu. Khir Toyo berseloroh mengatakan mukanya menjadi putih melepak (balar) kerana dia banyak makan tempe. Khir berseloroh tetapi secara tidak langsung dalam masa sama menjawab isu mengenai dirinya.

Dalam jawaban itu Khir menuduh pembangkang memfitnahnya berhubung dengan evolusi mukanya itu dari gelap menjadi terang. Katanya Khir pembangkang menuduhnya melakukan pembedahan mencantikkan wajah.

Bila Khir sebut dan tuduh pembangkang fitnah menyebabkan selera saya untuk mengulas mengenai kenyataan gurau Khir itu terbuka. Sudah menjadi tabiat agaknya ahli politik Kerajaan kalau berhadapan dengan masalah yang boleh menjejaskan dirinya, ia akan menunding jari kepada pembangkang.

Di sini saya nak bercerita apa yang sampai ke telinga saya berhubung evolusi yang berlaku ke atas muka Khir itu. Bohong orang itu bohonglah saya. Saya percaya beliau tidak bohong kerana dia adalah rakan politik yang rapat dan intim dengan Khir dan pernah mengikuti rombongan Khir ke luar negara.

Menurutnya perubahan itu tidak kerana tempe. Tetapi kerana sesuatu yang lain tetapi tidak pembedahan seperti disangka. Memang logik apa yang dihujahkan oleh sdr Roslan SMS (sahabat saya di Jalan Raja Laut), orang lain juga makan tempe tetapi tidak pun sampai muka menjadi putih macam tapai ubi kayu.

Kita nak tahu jenis apakah tempe yang dimakan oleh Khir. Tentu para artis seperti Ning Baizuri, Hatta dan lain-lain kepingin juga. Apakah ianya made in Australia, New Zealand atau pun Maldis. Sebab khabarnya kerap benar beliau ke Australia pantang ada cuti panjang sikit. Macam orang Kelantan bila ada cuti berkembar hujung minggu berduyun-duyunglah mereka akan ke Kelantan.

Apa lagi kalau ada yang bini dua, sebaik lepas pejabat terus start engen pulang ke Kelantan. Atau sebaliknya kalau yang duduk di Kota Bharu petang Jumaat atau pagi Sabtu sahaja akan sampai di Kuala Lumpur!

Apakah kekerapan Khir ke Australia itu kerana semata-mata nak makan tempe made in Malaysia yang ada di sana ataupun kerana ada bini seperti kebanyakan orang Kelantan itu?

Sahih mengenai evolusi muka Khir tadi bukan kerana tempe. Tempe tidak akan merubah muka seseorang seperti berlaku ke atas Khir. Memang benar tempe berkhasiat boleh melawan kancer dan melalui proses frementasi tetapi tidaklah sehebat itu.

Kalau tempe terbukti seperti mana berlaku ke atas Khir saya kira sudah lama Samy Vellu, Kadir Sheikh FAdzil atau Riza Marican dan Khairy Jamaluddin mengamalkan makan tempe.

Apa yang masuk ke dalam telinga saya, perubahan ke atas wajah Khir ialah disebabkan terjadi satu suntikan vitamin C ke atasnya yang berlaku secara tidak sengaja? Kejadian ini berlaku semasa beliau membuat lawatan ke luar negara kira-kira tiga tahun lalu.

Diceritakan semasa lawatan itu Khir telah diajak oleh kawannya untuk melakukan rawatan muka bagi membuang lemak, jerawat dan minyak di muka. Entah macam mana semasa rawatan itu beliau tertidur. Sewaktu inilah kawannya itu mengarahkan perawat muka itu menyuntik satu suntikan kepada Khir.

Tujuannya baik iaitu untuk membuat surprise kepada Khir Toyo. Kononnya suntikan itu hanya vitamin C sahaja. Sebaliknya apa yang berlaku .... berlakulah seperti hari ini satu evolusi yang mengejutkan dunia ke atas wajah Khir. Khir sendiri katanya menyesal dan terkilan atas perbuatan kawannya itu!

Kerana ia sudah terlanjur, surprise sudah berlaku, muka Khir sudah putih kemerah-merahan hendak tidak hendak Khir terpaksa telan juga. Suntikan yang dikenakan itu perlu maintain, kalau tidak ia boleh mendatangkan side efect. Hari ini katanya setiap tiga bulan sekali Khir perlu mengambil suntikan itu bagi mengekalkan evolusi berkenaan kalau tidak wajahnya akan mengecut dan menggelendur.

Demikian apa yang disampaikan. Jadi tuduhan mengatakan pembangkang memfitnahnya tidak benar. Kalau ada pembangkang yang mempertikaikan mengenai evolusi wajahnya ialah kerana mereka melihat sendiri dan bukan sesutau yang sengaja direka.
Mungkin kerana pihak pembangkan tidak tahu dan pernah melihat isteri muda Khir maka cerita menfenai itu belum terdedah lagi. Tunggu...! [wm.kl 05/02/08]

No comments: