Wednesday, February 20, 2008

Enekdot Politik

Tok Guru dan Orang Utan

SESUATU yang tidak beres akan menganggu pemikiran. Menjadi lumrah penulis kalau ada yang tidak lengsai maka sukarlah untuk ia melakukan kerja-kerja lain. Apa lagi mengenai idea atau pun bila ada sesuatu topik yang menarik, ini menyebabkan tumpuan untuk melakukan kerja lain hilang.

Ketika inilah penulis akan bangun tengah malam, ataupun tidak lelapkan mata untuk menyudahkan kerja-kerja (gangguan idea) itu. Atau juga akan marah bini dan herdik anak-anak yang tidak tahu menghormati kerja bapa/suaminya sebagai seorang penulis atau akan membiarkan hidangan kesejukan berjam-jam.

Semalaman, sebenarnya sejak kelmarin lagi kepala teringat kepada bedalan Tok Guru Nik Aziz kepada orang Umno yang menyifatkan orang Umno sebagai Orang Utan. Perumpamaan itu sungguh menyakitkan orang Umno... aduh Saliha...tajamnya bidalan itu.

Mendengar bedalan itu terus tersemin dalam kepala saya wajah Najib Razak, Tengku Adnan Mansor, Nazri Aziz, Zakaria Mat Derus, Zahid Hamidi, Shahidan Kassim, Rosmah Mansor, Hamid Othman, Adnan Yaacob dan ramai lagi.

Melenting habis pemimpin Umno dengan bedalan atau perumpaman itu kerana tidak rela dan tidak sanggup mereka disamakan dengan Orang Utan. Orang juga tetapi Orang Utan! Orang Utan dalam konotasi biasa ialah haiwan yang menyamai manusia tetapi tidak manusia. Warnanya hitam, mulut besar dan pongek juga besar!

Mungkin ada benarnya juga kata-kata Nik Aziz... Tokguru itu. Dalam konteks politik orang Umno tidak mengira sangat soal undang-undang dan peraturan. Mereka gasak saja ikut sedap mereka. Tindakan tidak bertamdun inilah dikesalkan.

Umno mengajar orang Melayu berpolitik tanpa ada nilai dan maruah. Berpolitik ikut sedap godam sahaja. Berpolitik sehingga melampau batas adat dan agama. Politik petingkan diri sendiri dan kroni serta sanggup melakukan apa saja asalkan menguntungkan mereka.

Sebenarnya kalau hendak dikira, Orang Utan lebih baik daripada manusia seperti itu. Meskipun tidak ada akal fikiran, tidak bersekolah dan jauh dari tamadun mengikut acauan manusia, namun Orang Utan tetap ada peraturannya sendiri. Mereka hormati peraturan dan tabiat semujadi yang mereka warisi daripada datuk nenek mereka turun temurun.

Ini bermakna Orang Utan lebih mulia daripada mereka yang tidak mengikut peraturan. Yang bertindak untuk perut semata-mata. Atau pun yang berpolitik seperti 'kucing timbus tahi' atau pun yang tidak tahu bertanggungjawab dan sanggup berbohong secara kering-kering. Sanggup menuduh dan menunding jari ke arah orang lain selepas ianya melontar kerikir.

Sebenarnya anologi atau pun bidalan Mursyidul Am PAs itu bukan valid dalam skop Umno saja tetapi ia boleh diterima pakai dalam skop yang lebih luas lagi. Barang kali juga di dalam Pas pun ada manusia ataupun ahli politiknya yang bersifat macam Orang Utan itu.

Maknanya apa yang boleh difahamkan bahawa sudah ada perangai-perangai Umno di dalam Pas. Sudah ada pemikiran ataupun pengamal teori-teori matlamat menghalalkan cara di dalam Pas. Meniru budaya Umno dan juga belajar berhipokrasi macam Umno. Tegasnya kalau pun tidak ada ibu dan bapa Orang Utan dalam Pas, tetapi sekurang-kurang anak Orang Utan yang cacat tetap ada dalam Pas! Walahualam.... [wm.kl 6:30 am 20/02/08]

No comments: