Monday, February 11, 2008

Eksklusif

100,000 Pengundi Luar atau Pengundi Hantu?
MSO

UMNO Kelantan dikatakan sedang membuat persiapan terakhir untuk membawa kira-kira 100,000 pengundi yang berada di luar khasnya di Kuala Lumpur dan Selangor ke Kelantan menjelang beberapa hari sebelum hari mengundi pada pilihan raya akan datang.

Sebuah jawatankuasa khas dibentuk untuk menangani perkara itu termasuk bagi mengenal pasti alamat dan juga kaedah atau cara bagi membawa balik pengundi berkenaan.

Sebahaian daripada identiti pengundi-pengundi berkenaan dikatakan telah pun dikenal pasti yang dikumpul sejak bulan Ramdhan lalu. Beberapa perjumpaan dengan pengundi luar mengikut kawasan mengundi (lokaliti) masing-masing yang turut dihadiri beberapa wakil rakyat kawasan tertentu juga diadakan di sepanjang bulan Ramdahan lalu.

Setengah daripada perjumpaan itu dihadiri tidak sampai 50 orang yang didakwa pengundi luar.

Jawatankuasa berkenaan yang dianggotai oleh pemimpin dan pendokong Umno tertentu Kelantan yang tinggal di Kuala Lumpur dikatakan mengemukakan cadangan bagi mendapatkan kira-kira 500 buah bas untuk tujuan itu. Manakala bagi mereka yang akan pulang sendiri ataupun menerusi kenderaan awam seperti bas dan keretapi akan dibayar sebanyak RM300 hingga RM500 mengikut destinasi masing-masing.

Barangkali tidak perlu dipersoalkan apakah jumlah sebanyak kira-kira 100,000 itu benar-benar wujud ataupun sekadar angka yang dicatat kerana motif lain? Ada juga pendapat mengatakan angka itu sengaja disebut kerana pihak yang menguruskan pengundi itu mahu 'berniaga' dengan angka itu di mana mereka akan mendapat peruntukan lebih banyak bila mengemukakan jumlah yang banyak.

Bagaimanapun maklumat dalaman ini yang diperolehi dari pengawai peribadi tokoh politik terkenal Kelantan tidak boleh dipandang ringan. Kemungkinan angka berkenaan benar-benar wujud atau sebaliknya. Boleh jadi juga angka pengundi luar itu sengaja diwujudkan dengan tujuan lain iaini bagi melindungi pengundi hantu yang bakal diimport ke Kelantan.

Sebelum ini sudah terbongkar aktiviti cuba membawa pengundi hantu ke Kelantan pada pilihan raya akan datang. Dari maklumat risikan bebas, Umno bercadang untuk memasukan sebanyak 200 hingga 500 orang pengundi hantu ke satu-satu kawasan bagi mengatasi Pas.

Dalam congakan Umno sekiranya mereka dapat menambah pengundi hantu di beberapa kawasan yang dikira sukar untuk dimenangi, ia akan dapat ditawannya. Kemungkinan wujud pengundi hantu ini juga tidak mustahil.

Kenyataan Setiausaha Agung Umno, Radzi Sheikh Ahmad mengatakan Pas membantah pendaftaran di beberapa kawasan di Kelantan menunjukkan fenomena itu seolah-olah wujud dan sedang dikendalikan oleh Umno.

Kemungkinan apa yang didakwa 100,000 pengundi yang berada di luar itu tidak wujud sebaliknya apa yang akan diangkut kelak ialah pengundi hantu yang diusahakan seperti mana didedahkan sebelum ini.

Pas tidak perlu berdiam diri atau menganggap maklumat ini sebagai sampah tanpa berbuat sesuatu. Penemuan beberapa 'ekor' pengundi hantu semasa pilihan raya kecil Pengkalan Pasir tidak lama dulu mengesahkan aktviti itu benar-benar berlaku. [ wm.kl 12:50 am 31/01/08]

No comments: