Tuesday, February 12, 2008

Berita Panas

Parlimen Bubar Besok?

APA yang sedang berputar dalam kepala orang ramai kini ialah bila Parlimen akan dibubarkan? Nampaknya semua orang jadi hilang selera makan. Lebih-lebih lagi mereka yang berhajat untuk bertanding. Semua parti yang ingin menyertai pilihan raya kita percaya sudah pun mempunyai senarai calon masing-masing.

Ada maklumat dari Putrajaya mengatakan Abdullah menghadap Yang Di-Pertuan Agong hari ini? Sebenarnya mengenai menghadap Yang Di-Pertuan Agong bukan hari ini tetapi ia sejak minggu lepas lagi. Khamis dikatakan Abdullah telah menghadap Yang Di-Pertua Agong. Sukar untuk disahkan apakah ianya ada hubungkait dengan pembubaran Parlimen.

Berita paling panas hari ini ialah kononnya Parlimen akan dibubarkan esok, 13 Februari. Sehubungan itu pernamaan calon akan diadakan pada 23 Februri, manakala hari mengundinya ialah 3 Mac. Kalau mengundi 3 Mac makna waktu berkempen hanya lapan hari saja.

Sukar untuk dikatakan di sini. Jelasnya angka-angka itu adalah mainan media yang dirumuskan berdasarkan hobi dan kesukaan Perdana Menteri kepada angka 3.

Apakah ia benar-benar akan berlaku walahualam. Hanya Tuhan dan Perdana Menteri yang tahu bila pembubaran itu akan dilakukan. Dan siapa pula berani hendak meramal kalau Abdullah tiba-tiba menukar hobinya itu dengan memilih angka lain?

Yang penting kini bukan menanti dan meramal bila tarikh pembubaran, penamaan calon dan hari mengundi. Paling afdal ketika ini semua pihak membuat peritungan terakhir bagi memastikan kemenangan.

Masa masih ada untuk memperkemaskan mana-mana yang tidak kemas. Semakan terakhir kepada calon-calon bakal bertanding boleh dilakukan. Pemeriksaan yang mendalam dan tepat perlu dilakukan. Analisa kekuatan calon yang diletakkan juga perlu dibuat apakah ianya boleh memberi kemenangan atau sebaliknya.

Jangan kerana tersilap letak calon menyebabkan kalah nanti. Tidak ada guna pilihan raya kalau calon yang diletakkan bertanding kalah. Jadi semua parti politik hendaklah menggunakan sebaik mungkin masa yang sedikit ini untuk membuat semakan terakhir. [wm kl 1:30 th 12/02/08]

No comments: