Friday, February 1, 2008

Tinjauan

Abd Hamid Paling Layak Tanding di Tendong

MSO

PELUANG Pas untuk memenangi DUN Tendong adalah 50 - 50. Dun Tendong antara DUN yang unit dan mempunyai sejarah tersendiri. Kekuatan Pas dan Umno di sini sama rata. Jika dilihat peta kawasan pilihan raya ini, warna hijau - mewakili Pas dan warna biru - mewakili Umno ianya sekata.

Penguasaan institusi konvesional Melayu iaitu masjid dan surau juga lebih kurang sama. Ada surau yang totok Umno dan ada surau yang totok Pas. Begitu juga dengan masjid.

Sejarah DUN Tendong kalau diambil kira sejak kewujudannya, ia diwakili silih berganti oleh Pas dan Umno. Unitnya tidak ada calon yang mampu bertahan lebih dua penggal seperti kawasan lain. Realiti ini menunjukkan bahawa Tendong bukan dominasi mana-mana parti.

Pada masa ini Tendung diwakili Mohd Fauzi Mohamad seorang kontrektor daripada Umno. Dalam pilihan raya lalu beliau menewaskan calon Pas, Wan Othman Wan Yusuf dengan mejoriti 789.

Kekuatan

Kemenangan Fauzi ini bukan kerana kekuatan Umno. Seperti dikatakan tadi Tendong adalah milik Pas dan Umno.

Kemenangan Fauzi lebih banyak dibantu oleh pengaruh bekas Ketua Umno Bahagian Pasir Mas, Ibrahim Ali. Fauzi adalah anak didik Ibrahim dan menjadi orang harapannya di Tendong.


Dalam pilihan raya lalu orang-orang Ibrahim Ali telah bersimpati dengan Fauzi. Inilah menyebabkan Fauzi menang. Sekiranya tidak ada sufaat daripada Ibrahim Ali, belum tentulah lagi Fauzi dapat menjadi YB.

Senerio Tendong dalam pilihan raya akan datang berubah sama sekali. Fauzi atau BN tidak akan mendapat sufaat pengaruh Ibrahim lagi. Ibrahim yang akan bertanding di parlimen Pasir Mas atas lambang Pas sudah pasti akan berpihak kepada Pas. Harapan Tendong untuk jatuh ke tangan Pas adalah cerah.

Bagaimana pun peluang itu terletak kepada siapa yang bakal menjadi calon Pas. Kalau Pas pandai memilih calon peluang menjadi lebih cerah lagi. Tetapi kalau silap calon peluang terbuka itu akan sia-sia saja. Sufaat Ibrahim tidak mampu memenangkan Pas!

Lebih pada dua nama disebut untuk dicalonkan di Tendong. Nama-nama ini sepatutnya tidak menjadi ramai kalau Pas mengenali orang yang telah dilatih untuk menjadi calon di situ selama ini, iaitu Abd Hamid Abd Aziz. Abd Hamid adalah penyelia DUN Tendong yang disifatkan sebagai rajin dan kratif oleh Menteri Besar, Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Kemampuan

Berbagai kegiatan kemasyarakatan dilakukan Abd Hamid di Tendong di mana ianya mendapat sambutan hangat. Kebolehan Abd Hamid itu sering kaitkan dengan kemampuan dan kelayakan beliau untuk dicalonkan di Tendong.

Baru-baru ini timbul fitnah besar ke atas Abd Hamid yang sengaja dimainkan oleh orang tertentu yang bertujuan menafikan beliau menjadi calon. Tidak mustahil juga fitnah itu diupah oleh Umno kerana bimbangkan kepada Abd Hamid.

Fitnah itu sempat mengoncang kedudukan Abd Hamid dan juga meningkan kepada Nik Aziz. Bagaimana pun kerana yang benar itu akan tetap benar, nampaknya ia sudah lenyap begitu sahaja. Fitnah itu sudah mereda dan orang yang menimbulkan fitnah berkenaan pula kini berhadapan dengan masalah dan kemarahan penyokong Pas.

Ekoran timbul fitnah itulah maka muncul nama lain selain daripada Abd Hamid yang akan ditawarkan Pas bertanding di Tendong.

Salah satu nama dijaja ialah Shahrom, iaini bekas calon Pas yang menentang Muhammad Nasir di kerusi itu sekitar akhir tahun 70-an dulu. Waktu ini Shahrom adalah pensyarah di sebuah universiti di Kuala Lumpur.

Jika dibanding antara Shahrom dengan Abd Hamid, walaupun mungkin dari segi kerjaya Shahrom lebih daripada Abd Hamid namun dari nilai kepimpinan dan kesetiaan kepada parti dan kesungguhan berkerja untuk parti apa yang ada kepada Abd Hamid tidak boleh dipertikaikan.

Dalam satu tinjuan ringas ke Tendong beberapa hari lalu menjelaskan sokongan kepada Abd Hamid begitu meluas dan mantap. Sekiranya Pas tertakdir tidak memilih Abd Hamid menjadi calon Tendong adalah dibimbang akan berlaku sesuatu yang tidak diingini. Semangat yang ditunjukkan oleh para penghulu yang menjadi penggerak masyarakat Tendong seolah-olah mereka tidak dapat menerima calon lain selain daripada Abd Hamid.

"Saya tidak akan keluar mengundi kalau bukan Cik Hamid menjadi calon," begitulah ujar seorang penyokong kuat Pas dari Becah Semut. Kata-kata itu menggambarkan betapa Abd Hamid diharapkan akan dicalonkan untuk berhadapan dengan Umno pada pilihan raya ke - 12 kelak? [11:50 am 01/02/08]

No comments: