Monday, November 12, 2007

Bingkisan Rasa

Bila Para Pembela Abdullah Bangkit Dengan Kebodohannya

TIDAK dapat dinafikan himpunan raksasa 100,000 rakyat kelmarin telah memberi pukulan hebat kepada kerajaan Abdullah Ahmad Badawi. Himpunan itu menjadi satu phobia dan menganggui minda kerajaan Abdullah. Hari ini di Parlimen beberapa ahli Parlimen termasuk Menteri yang menjadi boy Abdullah bangkit membela Abdullah dan menempelak pihak penganjur himpunan berkenaan.

Jawaban ataupun respons yang diberikan itu menjelaskan bahawa Abdullah dan kerajaannya cukup bimbang dengan apa yang berlaku itu. Mereka nampaknya tidak dapat menyembunyikan rasa takut dan rasa gerun dengan kewujudan estet bunga mentari di sore Sabtu itu!

Di mulut mereka boleh menyatakan ianya tidak ada apa-apa dan memberi apa-apa bekas, namun di dalam hati, hanya Tuhan sahaja yang tahu. Satu masa mereka semacam tidak hairan dengan himpunan berkenaan. Tetapi dalam masa lain mereka turut memberi reaksi dengan cuba memperkecilkan himpunan berkenaan.

Saya percaya dan yakin sejak malam tadi sesetengah para pembela dan pembodek Abdullah termasuk si beruang hitam, (meminjam istilah Ron) mulai 'terkanyat' (tersintak) di dalam tidur. Tidur mereka tidak lena dan sudah ada agaknya yang bermimpi ditindih longgokan bunga mentari (gelombang kuning).

Memandang berat

Realitinya Abdullah dan anak buahnya termasuk juga pasukan polis memandang berat dan merasakan himpunan itu sebagai satu ancaman kepada mereka. Himpunan itu telah memulakan satu momentum yang sangat tidak baik kepada Abdullah dan kerajaan.

Seperti mana saya bilang sebelum ini, sebelum Abdullah tercelupar mulut mencabar rakyat di perhimpunan agung Umno tempoh hari, rakyat tidak marahkannya. Walaupun ada sebilangan rakyat bosan dengan telatah dan tindak tanduknya, namun rakyat hanya diam dan masih belum tergamak untuk mengomelnya secara terbuka. Rakyat masih lagi ada rasa hormat dan malu kepada Abdullah.

Yang benci kepada Abdullah selama ini, hanya mereka yang bencikan menantunya saja atau pun mereka yang menyimpan agenda peribadi dalam Umno. Atau oleh mereka yang tidak tergamak untuk melihat negara ini terus ditadbirkan dalam keadaan tidur dan sesekali membuat kenyataan dalam mamai.

Namun sejak Abdullah mencabar kuasa rakyat itu, (mensia-siakan penghormatan rakyat kepadanya) maka rakyat sudah bangkit dan melihat Abdullah sebagai seekor ular sawa besar yang sedang tidur kekenyangan dan ianya perlu dibuang ataupun dijerut lehernya!

Saya sudah duga ada boy dan pemuka Abdullah akan bangkit membela Abdullah. Masa inilah mereka hendak menunjuk kasih dan berbudi kepada Perdana Menteri itu. Al maklumlah pilihan raya bakal menjelang tiba. Masing-masing hendak menengakkan bulu dan mengangkat ekor yang berlender dengan tahi menunjuk jantan kepada Abdullah. Di Parlimen hari ini, sekurang-kurang dua orang telah bangun membela Abdullah.

Seorang, itu Mohamad Nazri Aziz telah membuat andaian himpunan rakyat itu adalah kerja orang (pembangkang) yang kepada tidak betul. Katanya kononnya pembangkang sengaja menyalahkan Suruhajaya Pilihan Raya (SPR) kerana mereka (pembangkang) sudah tahu akan kalah besar dalam pilhan raya nanti.

Kerana itu menurut Nazri, awal-awal lagi pembangkang menyalahkan SPR. Itu apa yang Nazri nampak dan helahnya. Budak kecil pun boleh faham dan menolak agumentasi Nazri itu. Kalaulah benar pembangkang akan menghadapi kekalahan lebih teruk daripada tahun 2004, untuk apa beliau bising-bising. Biarkanlah apa yang pembangkang hendak buat. Apa perlu takut dan bimbang kerana ia tidak menjejaskan BN?

Tidak payah beliau sekat atau halang himpunan berkenaan. Kenapa sibuk-sibuk hendak perkecilkan himpunan itu? Biarlah pembangkang teruskan dengan kerjanya yang tidak betul itu. Hendak tahu betul tidak betul, tunggulah pada pilihan raya kelak. Lagipun Abdullah sudah mengatakan untuk beradu kekuatan dalam dalam pilihan raya.

Walaupun Nazri cuba memperlecehkan himpunan itu nampaknya ia bukan mudah untuk diterima. Himpunan semalam telah menggerakkan rakyat yang tidur atau dilenakan oleh Umno selama ini. Mulai kelmarin rakyat kini sudah bangkit dalam tidur. Mereka selepas ini tidak mudah lagi untuk tidur walaupun Nazri cuba untuk memperkecilkan himpunan berkenaan.

Apakah Nazri atau Abdullah menyedari bahawa antara yang turut sama menyertai himpunan berkenaan adalah juga yang hadir pada perhimpunan agung Umno pada hari sebelumnya. Bukan semua yang hadir itu pulang, tetapi ada yang extend untuk melihat himpunan berkenaan. Jadi siapakah mereka ini? Abdullah kena faham. Saya percaya Nazri faham mengenai hal ini.

Cuba menentang

Sebenarnya apa yang berlaku semalam, cukup bahaya dan implikasinya dapat dirasai dan dihidu oleh Nazri. Lantaran itulah beliau beriya-iya cuba menentangnya. Beliau akan cuba membuat rivers psikologi agar orang melihat kebangkitan rakyat itu sebagai sesuatu yang sia-sia dan tidak membawa apa-apa bekas.

Bagaiman pun di sebalik kesungguhan Nazri hendak membela Abdullah dan kerajaannya, timbul persoalan, sejauh manakah ahli Parlimen Lenggong itu jujur dan ikhlas dengan kerjanya. Apakah beliau berbuat itu benar-benar hendak membela dan menjaga kredibiliti Abdullah Ahmad Badawi ataupun bertujuan untuk merosakkan lagi Abdullah?

Jika dilihat kepada gelagat melampau Nazri itu ia seolah-olah tergambar kepura-puraanya. Beliau sengaja berbuat begitu kerana ada niat dan tujuan lain. Kalau orang tidak faham politik dan sejarah politiknya orang akan mengatakan, tindakan Nazri itu untuk membantu Abdullah. Namun bagi mereka yang mengetahui hujung jatuh dan pancak silat politiknya akan tahu bahawa sokongan Nazri kepada Abdullah itu sebagai sokong membawah rebah.

Sebenarnya Nazri ada agenda sendiri dalam hal ini. Bagi Nazri mungkin beliau sangat suka kalau Abdullah dilanyak dan dihentam oleh rakyat. Sebabnya mudah, kerana Nazri mahukan bosnya naik. Saiapa bos Nazri? Ianya tidak lain dan tidak bukan melainkan orang bermulut merah! Abdullah bukan sesekali bos Nazri.

Jadi Nazri kena berpura-pura membela Abdullah dalam soal ini. Beliau kena bercakap lebih dan penuh kelunakan agar Abdullah tidak terperasaan. Pada masa saman rakyat akan meluat dengan telatah Nazri itu dan kesannya akan berjangkit kepada Abdullah. Itulah sebenarnya yang diharap oleh Nazri. Sokongan kepada Abdullah tidak jujur!

Seorang lagi ahli parlimen yang berkukuk berderai-derai ekor bergelumang tahi memberi ulasan mengenai himpunan kelmarin ialah Raja Ahmad Zainuddin, yang juga Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan (BBC). Beliau mencadangkan supaya orang yang bertanggungjawab ke atas himpunan 100,000 rakyat semalam diambil tindakan tegas.

Dalam bahasa mudah ialah tangkap dan dakwa mereka. Kalau tidak boleh dakwa masukkan sahaja mereka dalam ISA. ISA yang selamanya menjadi senjata tajam kepada Umno selaku tulang belakang kerajaan (BN) boleh digunakan bila-bila masa sahaja. Keadaan seperti inilah akta zalim ISA itu akan digunakan, dan sebab itulah kerajaan enggan menghapuskan ISA walaupun sejuta kali ianya didesak dihapuskan kerana ia boleh digunakan waktu terdesak.

Cadangan Raja Ahmad itu lagi tidak masuk akal dan dianggap sebagai sudah melampau. Kalau benar BN dan Umno yakin dengan kekuatan dan sokongan rakyat, jangan peralatan undang-undang. Apa yang mereka patut cadangkan kepada Presiden yang mereka kasihi ialah bubarkan saja Parlimen dan adakan pilihan raya secepat mungkin.

Nazri kata pembangkang akan kalah teruk, nah tunggu apa lagi bubarlah Parlimen!

Ketua Polis Negara, Musa Hassan juga tumpang setengah mangkuk membela Abdullah dan kerajaan sebagai terima kasih atas budi baik Abdullah menyambung perkhidmatannya sebagai KPN. Katanya kanak-kanak telah diperalatkan menjadi perisai himpunan berkenaan.

Saya tidak pasti apakah Musa Hassan kini waras atau tidak? Atau pun beliau masih lagi pening-pening lalat dengan pasukan polis yang hari ini sedang terbelah dua. Kalaulah saya jadi Hassan, saya sudah lepaskan jawatan. Apa guna menjadi ketua kalau kita tidak mendapat sokongan padu.

Nampaknya juak-juak yang hendak membela Abdullah tidak mempunyai akal fikiran yang jilah dan sihat. Mereka juga kehabisan modal. Semua benda kecil, debu sampah sarat diraut untuk memperkuatkan benteng mereka menyokong Abdullah.

Apa haram jadahnya memperalatkan anak-anak? Himpunan itu aman dan bersih. Yang buat kacau ialah anak buah Musa Hassan sendiri. Jadi kalau berlaku apa-apa ke atas kanak-kanak semalam, anak buah Musa Hassan lah yang perlu bertanggungjawab dan dihukum dan bukannya ibubapa.

Sayang dan kasih

Kononnya Musa berkata begitu nak tunjukkan sayang dan kasihnya beliau kepada kanak-kanak. Usahlah bertindak macam hendak membunyikan buah guli dalam seluar, tugas utama Musa yang belum selesai ialah mengawal jenayah. Carilah dulu siapa yang membunuh Nurin Jazlin Jazimin, tangkap dan dakwa si bedebah itu. Selagi pembunuh Nurin tidak ditangkap usahlah bercakap soal nak melindungi kanak-kanak. Malu!

Dan apakah membawa kanak-kanak untuk berjumpa dengan raja mereka, ia dianggap sebagai mengeksploitasikan kanak-kanak? Salahkan ibubapa membawa anak-anak untuk berhimpun dihadapan istana untuk menyampaikan sesuatu kepada raja atau sultan mereka?

Musa tidak membaca sejarah dan buta mengenai sejarah Melayu dalam soal ini. Saya syokkan beliau lebih banyak tonton filem P Ramlee. Perhati bagaimana P Ramlee mendedahkan hubungan rakyat dengan raja. Bagaiman seniman itu mendedahkan perasaan kasih raja terhadap rakyat dan cinta rakyat kepada raja. Bagaimana raja yang adil melindungi rakyat dan raja yang zalim menghinakan rakyat!

Apa guna orang Melayu mempunyai sembilan orang raja kalau ianya untuk dijadikan patong. Apakah Musa berani menghalang budaya dan radisi itu, atau hubungan rakyat dengan raja ini. Kalau berani kita minta beliau mencadangkan atau membuat cadangan atau kenyataan agar rakyat negara ini tidak perlu membuat apa-apa aduan kepada raja atau sultan melainkan PM yang memiliki kuasa eksekutif itu.

Kalau orang-orang yang sayang kepada kebaikan dan kehemahan Abdullah dan hendak membelanya, tidak ada masalah, teruskan. Tetapi carilah pendekatan dan ikhitar lain yang lebih akdemik dan munabsah. Janganlah memperlihatkan kebodohan dan ketololan kita dalam membela seseorang. Jangan kerana orang berikan kita secebis roti maka kita gendung orang itu atas kepala kita. Allah s.w.t. berikan kita akal untuk berfikir bukannya untuk diletakkan di kepala lutut! Samji...! (Hindustan sikit).

Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada Unit Amal Malaysia yang diberi tugas mengawal keselamatan dan menjamin himpunan berada dalam keadaan aman damai. Saya lihat antara Unit Amal dan pasukan polis jauh berbeza. Unit Amal benar-benar menunjukkan sifat amal dan diplomasi mereka pada perhimpunan berkenaan.

Intergriti, disiplin dan semangat unit ini lebih tinggi dan mulia daripada sesetengah puak di dalam pasukan keselamatan pada himpunan berkenaan yang bertindak macam anjing mengejar kelinci putih yang jinak.

Sekali lagi tahniah dan syabas kepada anda Unit Amal. Ada gurauan beberapa orang pahlawan himpunan tersebut (yang termakan budi dengan unit itu); katanya kalau suatu hari nanti pembangkang mengambil alih kerajaan kelak, biarlah negara ini diaman dan dikawal oleh Unit Amal Malaysia dan bukannya oleh polis sisa-sisa peninggalam Abdul Rahim Noor itu. Aduh... senaknya peruk! [wm.kl 9:15 pm 12/11/07]

No comments: