Sunday, November 18, 2007

Berita Lewat

Umno Berperang Kerana Merebut Kekayaan

MSO

PENGERUSI Gerak, Mohamad Ezam Mohd Noor (foto bawah) melontarkan pandangannya, pertembungan merebut kuasa dalam kancah politik orang Melayu terutamanya Umno ialah kerana merebut kekayaan dan bukannya ikhlas untuk memperjuangkan nasib bangsa Melayu.

Hakikat ini katanya berlaku selepas negara mengorak langkah ke arah kemajuan terutamanya setelah penemuan dan penghasilan minyak dan gas.

Sebelum daripada itu katanya, tepatnya sebelum tahun 1987, politik orang Melayu berada dalam keadaan aman dan tidak ada perebutan kuasa di dalam parti.

Bercakap pada majlis baca puisi dan cakap politik di perkarangan rumah Kamal Amir Kamal Hijar di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur malam tadi, katanya, pertembungan itu jelas kerana masing-masing hendak merebut kekayaan negara dan bukan ikhlas kerana perjuangan membela orang Melayu.

"Jika diperhatikan orang Umno mula bertembung sesama sendiri selepas negara menghasilkan minyak di mana masing-masing cuba hendak menguasai kekayaan negara selepas penghasilan bahan berkenaan," katanya.

Beliau lantas secara terus terang menyebut perbalahan antara Dr Mahathir Mohamad dengan Tengku Razaleigh Hamzah pada tahun 1987 yang dikenali dengan nama team A dan team B adalah detik mula perbalahan kerana kebendaan (kekayaan) dan bukan sangat kerana perjuangan untuk bangsa.

Begitu juga tambahnya dengan pertembungan tahun 1987 antara bekas Timbalan Perdana Menteri Anwar Ibrahim dengan Dr Mahathir Mohamad juga berlandaskan kebendana dan bukan kerana perjuangan.

Analisa yang dibuat oleh Ezam itu menarik dan suatu kebenaran berpandukan kepada pengalamannya kerana dalam pertembungan Mahathir - Anwar pada 1987 beliau bersama Anwar.

Tegas Ezam sebelum itu tidak ada perbalahan seteruk itu. "Saya bukan mengatakan pentadbiran Tuanku Abdul Rahaman baik, namun yang jelasnya pertembungan untuk menguasai negara tidak separah selepasnya," tambahnya.


Ezam yang kini tidak menyertai mana-mana parti politik menjelaskan beliau tidak hairan dengan apa yang berlaku itu kerana pemikir Islam terkenal Ibnu Khaldum pernah menjelaskan didalam bukunya (Muqadimah), saat keruntuhan sesebuah tamadun (kekuasaan) itu ialah apabila pemimpin dan rakyat negara itu mulai merebut kekayaan.

Justeru katanya untuk tidak melihat negara terus porak peranda adalah baik kalau semua pemimpin dan rakyat kembali kepada matlamat asal iaitu berjuang untuk agama, bangsa dan tanahair.

Ezam yang baru selesai membaca buku biografi Tun Dr Ismail - "Bukan Kerana Pangkat" menyarankan semua pemimpin terutamanya generasi baru mengambil sikap dan semangat perjuangan bekas TPM itu yang padanya sungguh mengkagumkan.

Lebih kurang 26 hadir pada majlis berkenaan terdiri daripada penulis blog, penyair dan orang politik. Antara mereka, Raja Petra Kamarudin, Rahman Othman, Yahaya Ismail, Dramala NS, Mansor Abdullah dan lain-lain. [klia 2:55 pm 18/11/07]

No comments: