Wednesday, November 21, 2007

Benang Basah Tidak Akan Tegak

Tiada komisen
Suatu Pembohong Kering


BENANG kalau sudah basah atau terkena air sukar untuk ditegangkan. Walaupun usaha untuk menegangkannya dilakukan dengan segala upaya, namun kendurnya tetap akan ada. Sesudah kering kalau pun boleh ditegangkan namun kesan kendurnya masih ada. Selalunya benang basah tegang dan tegak sekejap saja, kemudian mengelendur semula.

Demikian apa yang dapat diibaratkan terhadap kata-kata dan jawaban Timbalan Menteri Pertahanan Zainal Abidin Zin berhubung pembelian peralatan senjata negara seperti pesawat udara ATM tidak ada komisen dalam pembeliannya?

Dalam sidang parlimen semalam beliau menjelaskan Kerajaan tidak pernah mengambil sebarang komisen berhubung pembelian sebaliknya pembelian itu dibuat berdasarkan keputusan Kabinet dan antara pembeli dengan penjual.

Cara Zainal menjelas dan menghuraikan perkara itu lebih cerdik sedikit daripada Pak Pandir isteri Mak Andir yang kematian anak akibat diselam dalam air panas kerana anaknya dikatakan suka air panas.

Sesiapa pun tidak berkata dan menuduh kerajaan mengambil komisen atas apa-apa pembelian peralatan yang membabitkan kegunaan kerajaan dan rakyat. Adalah tidak sihat kalau kerajaan mengambil keuntungan menerusi pembelian seperti itu.

Jadi tidak usahlah menjelaskan sesuatu yang sudah difahami oleh umum. Apa yang dipertikaikan dan tidak dijawab oleh timbalan menteri itu ialah mengenai komisen yang diperolehi orang tertentu yang bertanggungjawab memberi kelulusan pembelian itu.

Misalnya apakah menteri atau timbalan menteri atau borad director yang terlibat dengan meluluskan sesuatu pembelian senjata tentera seperti pesawat udara ATM itu kepada mana-mana syarikat atau perundingnya tidak mendapat komisen atau wang sogok yang dinamakan juga wang kopi.

Apakah pihak yang meluluskan dan syarikat yang berhak menjadi perunding itu tidak ada apa-apa kaitan langsung?

Budaya hari ini tidak mengenang budilah syarikat atau pihak perunding itu kalau tidak memberi apa-apa kepada pihak yang meluluskan pembelian itu sebagai imbuhan atau pun sebagai bayaran (sogokan) atau apa-apa yang diputuskan itu. Kalau ini tidak berlaku bolehlah diberi tapik sepuluh kopi.

Tindakan melobi menteri, ketua setiausaha kementerian menerusi berbagai saluran, broker dan agen apakah ianya tidak dibayar? Kalau seorang broker kelas Setiausaha Politik atau Setiausaha Akhbar untuk mempertemukan seseorang dengan menteri pun dimintakena bayar antara RM5,000 hingga RM10,000 tidaklah mustahil orang yang meluluskan sesuatu pembelian itu turut sama diberikan wang oleh syarikat atau perundingan pembelian itu.

Semestinya dalam hal berkenana kerajaan tidak menerima apa-apa imbuhan. Kerja dan tanggungjawab kerajaan ialah mengeluarkan peruntukan untuk kepentinagn rakyat dan negara. Apa yang berlaku selepas kelulusan itu atau dengan perundingan pembelian itu semuanya adalah wang...wang.

Zaina patut menjawab tentang hal itu dan bukannya cuba melindungi kejadian yang busuk yang sudah membudaya itu. Kerajaan memang tidak mengambil komisen, apa guna kerajaan menipu kerajaan, tetapi yang ambil komisen ialah orang yang terlibat meluluskan pembelian itu.

Tentang berlaku komisen atau imbuhan ini tidak payah diunakan mesin canggih daripada Barat untuk mengesannya. Untuk pastikan ini senang sahaja. Tenguk kepada gaya hidup menteri, timbalan menteri, ataupun broker-broker politiknya yang mewah dan kaya raya.

Dari mana mereka dapat wang itu semua? Sudah lama diketahui nilai harta benda dan gaya hidup seorang menteri, isteri dan anak-anaknya jauh daripada mencukupi berbanding dengan apa yang mereka perolehi. Sekali lagi diajukan dari mana mereka memperolehi awang itu semua?

Apakah menteri berkenaan tidak pernah terdengar cerita 10%, 20% dan 30% yang diminta oleh para broker dan juga pihak bertangungjawab meluluskan sesuatu projek. Kalau beliau tidak pernah dengar disarankan supaya menonton semula filem "Tiga Abdul" arahan P Ramlee mengenai babak bagaimana peguam yang dilakukan oleh Salleh Kamil yang meminta komisen sebanyak 20% setiap kerja jahat yang dilakukan.

Bahkan apa yang berlaku di luar hari ini para broker bukan lagi meminta komisen sebanyak 20% bahkah lebih daripada itu. Disebabkan kerana nak menanggung komisen yang tinggi itulah maka harga sesuatu projek atau pembelian itu dinaikkan berlipat kali ganda.

Pembelian kapal selama dan kapal perang tidak lama dulu dikatakan melibatkan komisen ratusan juta. Untuk pembelian kapal perang Sukhoi komisennya sebanyak RM500 juta semehtaa komisen utuk kapal selama sebanyak RM400 juta.

Apakah dakwaan itu juga cuba menegakkan benang basah? Sehingga ke hari ini dakwana itu gagal dijawab dan dijelaskan oleh kerajaan. Dan dipercayai jawaban tebaru Zainal Abidin Zin itu juga berhubung dengan pemberian dan perolehan komisen penjualan peralatan senjata-senjata perang berkenaan.

Kepada Zainal jangan cuba buat bohong kering dan cuba menegakkan benang yang sudah basah dan menggelendur. [wm.kl 12:00 21/11/07]

No comments: