Monday, September 24, 2007

Catatan Dihari

Kalau kematian boleh dipilih!
(Tanpa prejudis).


MSO
KEMATIAN sesuatu takdir sahih yang terpaksa dihadapi oleh semua yang bernyawa. Ku linnafsin zaiktimaut – “Setiap yang hidup itu pasti akan mati”. Sesiapa pun antara kita akn mati bila sampai waktu dan ajalnya. Tidak boleh dipercepatkan sesaat ataupun diperlambatkan sesaat jua.



Tidak boleh lari. Melarikan diri daripada ajal samalah melarikan diri daripada bebayang kita sendiri. Makin kuat kita berlari, makin kuat pula bebayangan itu mengekori kita. Demikian juga maut ia semacam mengejar-ngar kita.

Cuma apa yang kita impikan ialah bentuk, cara tempat kematian. Kita mahu mati dalam keadaan sempurna. Kata P Ramlee, mati dalam iman! Itulah kematian yang kamil, sempurna dan didambakan. Kematian dalam iman, kematian paling tenang.

Tenang kepada roh si mati dan tenang juga kepada roh yang masih hidup, sanak saudara, dan kaum keluarga. Kematian demikian tidak meninggalkan kesan dan truama menakutkan.

Tiap kita merindui dan mengharapkan itu. Melainkan mereka yang menolak adanya hari kemudian, hisab atau yaumi masyhsar. Mereka ini tidak kisah kepada kematian. Bagi mereka kematian samalah matinya seekor kura-kura ataupun binatang berjanggut.

Syiar Islam

Bukan itu sahaja, kematian itu juga diharapkan akan diinsafi oleh semua orang. Kematian kita kelak diziarahi dan disempurnakan jenazah kita dalam keadaan yang baik dan penuh dengan syiar-syiar Islam dan penghormatan mengikut tradisi.

Menjadi lambang dan kepercayaan, jenazah yang dikunjungi dan disembahyangi oleh ribuan orang akan mendapat banyak sufaat. Penerbangan roh si mati juga akan lancar dan laju untuk menuju ke makam-makam yang telah ditentukan. Bersemadi buat sementara dibangkitkan semula dengan jasad yang kekal abadi.

Berbicara soal kematian ini kita masih lagi terhimbau kepada tragedi menimpa Nurin Jazlin Jaziman, 8, minggu lalu. Demikian Tuhan telah tetapkan kematiannya sungguh seksa dan menyayak hati!

Dalam perkiraan dan hisab manusia, apabila seseorang itu dibunuh, maka seksalah kematiannya. Mangsa akan berhadapan dengan suasana yang nazab dan azab untuk melepaskan roh dari jasadnya. Begitulah perkiraan akli sedangkan hakikat sebenarnya Khaliq juga yang maha mengetahui.

Manalah kita tahu, kepedihan tikaman atau pukulan itu tidak dirasai sedikitpun oleh roh yang kudus. Penyeksaan itu sedikit pun tidak sampai ke roh mangsa berkenaan. Segalanya dilindungi sesuai dengan kesucian diri dan iman seseorang itu.

Nurin Jazalin dalam uisa lapan tahun masih suci. Dia baru dilahirkan ke atas dunia ini. Noda-noda duniawai masih belum tercula ke muka dan wajahnya. Tanganya masih suci, kakinya masih jauh terpijak atau terjejak denai-denoa noda dan dosa.

Para malaikat

Lidah dan mulutnya masih suci. Telinga dan hidungnya masih suci. Dalam usia sementaha itu dia masih dibungkus sejuta bunga-bunga dari taman syurgawi oleh ribuan para malaikat yang mentasbehkan untuk kedamaian dan kesyahduan alamnya.

Nurin Jazlin masih belum kenal politik wang, tumbuk rusuk, skandal, manipulasi, konspirasi, spekulasi, caci mencaci, tipu helah dan sebagainya.

Lantaran itulah, pada hari jenazahnya disembahyangkan dan sewaktu dibawa ke kuburan ribuan manusia datang menziarahinya. Semuanya datang memberi penghormatan terakhir dan menyatakan simpati dan dukacita mendalam kepada segenap familinya atas nasib yang diterimanya.

Belum pernah berlaku dalam sejarah perkuburan Taman Ibu Kota Setapak tempat di mana jasad Nurin disemadikan ribuan manusia hadir. Sepanjang jalan kira kanan dan hingga ke perumahan, dipenuhi kereta. Mereka yang hadir pula dari segenap lapisan usia, orang tua hinggalah kanak-kanak.


Apakah suasana itu menggambarkan kehebatan Nurin di saat dia dipulangkan kepada Allah? Ya, begitulah. Dia dimuliakan kerana kehendak Allah dan kerana hakikat dirinya yang mulia. Bukan senang untuk memanggil orang ramai hadir bersembahyang dan menumpahkan simpati. Dalam sesetengah orang terpaksa mengupah orang menyembahyangkan jenazah, tetapi bagi Nurin seribu orang datang mensedekahkan kebajikan kepadanya.

Bagaimana pun dalam membicarakan soal suasana dan kematian Nurin, timbul sebuah pertanyaan di kepala saya. Apa yang dimaksudkan mengenai rezeki melimpah yang dimiliki Nurin Jazlin. Sudahlah beliau pergi dalam usia yang penuh kemuliaan dan dirinya sebersih kapas tetapi dimuliakan pula oleh orang sedemikian rupa.

Membuat pahala

Apa yang mendesahkan saya, dalam ramai-ramai mereka yang menumpahkan simpati itu, terkenang saya kepada lagak orang-orang politik. Semua pihak nampaknya tampil menyatakan simpati dan menziarahi kubur Nurin dan keluarganya. Orang politik seakan-akan berebut untuk membuat pahala (yang sebenarnya political milage) menjelang saat tibanya pilihan raya.

Selepas seorang seorang pemimpin parti politik termasuk menteri mendatangi rumahnya mengucapkan simpati. Kecemburuan ini timbul serentak dengan tanda tanya, apakah kita memerlukan kematian seperti Nurin itu baru kita akan dilimpahi dengan simpati dan kemuliaan?

Apakah seandainya pemergian Nurin yang semamang suci dalam usia sebegitu, bukan dengan melalui tragadi itu dia tetap akan disanjung dan diberi selaut simpati? Apakah orang-orang politik akan berebut untuk ke rumahnya menyatakan simpati dan tahziah kepada kedua orang tuanya?

Persoalan ini timbul kerana masih banyak lagi di luar sana mereka yang merepat, derita dan sangsara, tetapi tetap tidak dikunjungi dan dipedulikan oleh sesiapa. Mereka tidak dihirau dan menanggung azab dan sangsara sendiri. Hatta mereka adalah pejuang parti dan berkorban harta benda nombor wahid demi perjuangan. Mereka ditinggalkan begitu saja setelah ianya tidak berguna dan seluruh tenaganya diperahkan untuk kepentingan perjuangan.

Apakah mereka sebegitu memerlukan bentuk dan cara kematian ala-ala Nurin itu baru mereka akan dipedulikan?

Kalau benar begitu, maka mereka akan kecewa. Tregedi yang dialami Nurin bukan boleh diminta dan dipinta ia adalah takdir dan hadiah Allah terkhusus ke atas insan-insan terpilih.

Justeru dalam melahirkan rasa simpati oleh para politician itu, terdengus di hati saya ianya bukan dilakukan atas keikhlasan tetapi kerana motif lain. Sekiranya mereka ikhlas, mereka (orang-orang politik yang menzahirkan simpati itu), tentu tidak akan melupai mereka yang sangsara, derita dan mengheret perut kosong berlambak-lambak di luar sana yang sangat-sangat memerlukan mereka. Ah munafiknya orang politik! [wm.kl 5:45 am 25/09/07]


No comments: